شناسهٔ خبر: 625496 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

بصیری:

مشکلات دو واحد صنعتی استان قزوین با تامین نقدینگی برطرف می شود

قزوین- خبرگزاری مهر: نایب رئیس اتاق بازرگانی قزوین گفت: مشکلات شرکت مهدکو در بخش صنایع غذایی و پارس اسپند در صنعت نساجی با تامین نقدینگی، تعویق بدهی و پرداخت 10 میلیارد ریال تسهیلات بانکی مرتفع شده و به چرخه تولید بازمی گرداند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، هفتمین جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت روز شنبه به ریاست مرتضی روزبه استاندار در سالن جلسات استانداری قزوین تشکیل شد.

نیما بصیری در این جلسه با ارائه گزارشی از روند بررسی مشکلات دو واحد بزرگ تولید مواد غذایی و نساجی در استان و ارائه راه حل برای تداوم تولید اظهارداشت: شرکت مهدگو با هدف تولید و بسته بندی مواد غذایی با تولید 170 نوع محصول در سال 58 فعالیت خود را آغاز کرد و با تولید کمپوت، کنسرو، مربا و سرکه زمینه اشتغال 40 نفر به صورت مستقیم و 80 نفر غیر مستقیم را فراهم کرد که امروز به دلیل فرسودگی تجهیزات و فاصله گر فتن از تولید مدرن با مشکلاتی مواجه شده است.

بصیری بیان کرد: این شرکت درزمینه طراحی و ساخت انواع ماشین آلات بسته بندی مواد غذایی هم فعالیت داشت که هم اکنون از آن بازمانده و با تولید بسیار اندک سرکه نیمه فعال است.

وی افزود: با افزایش ناگهانی قیمت مواد اولیه و عدم وصول مطالبات محصول به فروش رفته موجب شده این شرکت به عنوان بدهکار در سیستم بانکی معرفی شود و سایر بانکها نیز از پردئاخت تسهیلات به آن خودداری می کنند به طوری که شرکت در مرحله تملک بانک است.

رئیس کمیته صنعت و معدن شورای گفتگو تصریح کرد: بر اساس بازدید حضوری و بررسی انجام شده احیاء این شرکت توجیه اقتصادی ندارد و تنها می توان به عنوان انبار داری از آن استفاده کرد.   

بصیری گفت: شرکت پارس اسپند که در تولید تخ کش پلی اورتان فعالیت دارد با مشارکت بانک ملی قطعه زمین را در شهر صنعتی حیدریه به مساحت 33 هزار مترمربع با دریافت 10 میلیون دلار تسهیلات برای تولید محصول احداث کرده و ماشین آلات مدرنی نیز در آن نصب شده و با راه اندازی خط یک با آزمایشگاههای به روز قادر به تولید لایکرای 16 است که در مراحل پایانی به دلیل عرضه محصول مشابه از چین، کره و آمریکا به بازارهای جهانی و کاهش قیمت جهانی محصول مشکلات جدی ایجاد شده و کار اقتصادی نیست.

این فعال اقتصادی یادآورشد: این شرکت قادر است با تولید سه هزار تن محصول نیاز کشور را تامین کند اما طرح ارتقاء ظرفیت پروژه به دلیل عدم همکاری بانک عامل متوقف شده است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی قزوین اظهارداشت: این پروژه از کارهای ارزشمند در صنعت نساجی است و نیازمند حمایت است و در صورت پرداخت 10 میلیارد ریال تسهیلات می تواند به تولید محصول بپردازد.

در ادامه رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی هم با تشکر از استاندار در خصوص پیگیری ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در استان گفت: با جلسات متعدد با رئیس جمهور، وزیر کشور و معاون رئیس جمهور امیدواریم این موضوع در لایحه مناطق ویژه استانهای کشور تصویب شود.

همچنین امیدعلی پارسا معاون برنامه ريزي استانداری گفت: طرح ایجاد منطقه ويژه اقتصادي قزوین به مرکز ارسال می شود.

وی افزود: طرح نهايي و توجيهي راه اندازي منطقه ويژه اقتصادي در استان قزوين تهيه و تدوين شده است.

پارسا تصریح کرد: پيرو هماهنگي و اقدامات صورت گرفته گزارش توجيهي درخصوص ايجاد و راه اندازي اين منطقه تهيه شده و از طريق دفتر تركان رئيس سازمان مناطق ويژه اقتصادي کشور پيگيري و اجرايي خواهد شد.

وي با اشاره به موانع و مشكلات بانك هاي استان در پرداخت تسهيلات اظهارداشت: بانك ها در پرداخت تسهيلات با سه دسته مشكلات قانوني، سياست گذاري و استاني مواجه هستند كه درخصوص مسائل و موانع مرتبط به استان با استفاده حداكثري از ظرفيت ها در پي حل و فصل و رفع اين موانع هستيم.
 

نظر شما