شناسهٔ خبر: 62447821 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نارضایتی جمهوری‌خواهان آمریکایی از توافق تهران و واشنگتن

ساجده محمودی

الجزیره گزارش داد، بسیاری از محافظه‌کاران آمریکایی از توافق تهران و واشنگتن برای تبادل زندانی و آزادسازی پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی راضی نیستند و بر این باورند که ایالات متحده احتمالاً در دادن امتیاز زیاده‌روی کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، خبرنگار شبکه الجزیره از واشنگتن گزارش داد که بسیاری از جمهوری‌خواهان آمریکایی معتقدند که توافق اخیر تهران و واشنگتن بهترین معامله برای ایالات متحده نیست و آن‌ها احساس می‌کنند که ایالات متحده ممکن است زیاده روی کرده باشد.

بنابر گزارش خبرنگار الجزیره، منتقدان این توافق در واقع بر این باورند که معامله میان ایران و آمریکا می‌تواند «موجب تشویق بیشتر برای بازداشت آمریکایی‌ها شود».

خبرنگار الجزیره افزود: آن‌ها می‌گویند که این امر می‌تواند نیروهای آمریکایی را در خاورمیانه و سراسر جهان در معرض خطر قرار دهد و حتی اقتصاد ایران را تقویت کند.

این خبرنگار همچنین گفت: اما دولت بایدن بسیار تدافعی بوده و در حال چرخش و عقب‌نشینی است و می‌گوید که جایگزین چنین توافقی می‌تواند این باشد که این آمریکایی‌ها بقیه عمر خود را در زندان بگذرانند.

بر اساس توافق تهران و واشنگتن برای تبادل زندانیان که اولین بار در دهم اوت در رسانه‌ها منتشر شد، ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی آزاد شده و اکنون به بانک مرکزی قطر منتقل شده است. 

همچنین یک هواپیمای قطری در ایران امروز (دوشنبه) پنج جاسوس آمریکایی آزاد شده به همراه ۲ نفر از اعضای خانواده آن‌ها را به‌عنوان بخشی از توافق اخیر تهران و واشنگتن به دوحه انتقال می‌دهد و آنها هم اکنون در پرواز به سمت قطر قرار دارند. در مقابل، پنج ایرانی بازداشت شده در آمریکا نیز آزاد خواهند شد تا آن‌ها هم بتوانند به ایران سفر کنند.

خبرگزاری رویترز صبح امروز گزارش داد: قطر به واشنگتن و تهران اطلاع داده که ۶ میلیارد دلار از اموال بلوکه‌شده ایران به بانک‌های دوحه منتقل شده است.

محمد رضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز با تائید خبر واریز شدن منابع مالی آزادشده ایران از کره جنوبی در ۲ بانک قطری عنوان کرد: روز گذشته از مقامات قطری نامه رسمی دریافت کردیم که حساب ۶ بانک ایران فعال شده و امروز معادل پنج میلیارد و ۵۷۳ میلیون و ۴۹۲ هزار یورو به حساب بانک‌های ایران و ۲ بانک قطری واریز شده است.

مقامات ایرانی نام پنج شهروند این کشور را که قرار است توسط آمریکا آزاد شوند، مهرداد معین انصاری، کامبیز عطار کاشانی، رضا سرهنگ‌پور کفرانی، امین حسن‌زاده و کاوه افراسیابی معرفی کردند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران داخلی و خارجی گفت که بر اساس آخرین اخبار، دارایی‌های آزادشده ایران در کره جنوبی امروز (دوشنبه) در اختیار دولت و ملت قرار خواهد گرفت و تبادل زندانیان نیز انجام خواهد شد.

 کنعانی درباره آزادسازی منابع مالی ایران در کشورهای مختلف اظهار داشت: استیفای حقوق ملت وظیفه همه دولت‌های جمهوری اسلامی ایران است. دولت‌ها برای تحقق حقوق ملت، روش‌های سیاسی خود را دارند. دولت سیزدهم موضوع استیفای حقوق ملت از جمله آزادسازی دارایی‌ها مسدود شده با جدیت دنبال کرد. بازگشت سرمایه‌های ایران را از انگلیس پس از چند دهه شاهد بودیم. همچنین شاهد انسداد دارایی‌ها در برخی از کشورها از جمله کره جنوبی بودیم. امروز این میزان از دارایی‌های ایران در اختیار دولت و ملت قرار خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در پاسخ به سوالی در عملیات تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا هم تصریح کرد: بر اساس آخرین اخباری که من دارم، امروز تبادل زندانیان انجام می‌شود و پنج ایرانی زندانی در آمریکا آزاد می‌شوند و پنج زندانی آمریکایی در ایران نیز در اختیار این کشور قرار می‌گیرند.

کنعانی همچنین گفت: ۲ نفر از شهروندان ایرانی آزاد شده در آمریکا به کشور باز می‌گردند و یک نفر دیگر نیز با توجه به حضور خانواده‌اش به کشور دیگری سفر می‌کند و ۲ نفر دیگر نیز با توجه با سابقه حضور و زندگی‌شان در همان آمریکا باقی می‌مانند

انتهای پیام


 

نظر شما