شناسهٔ خبر: 62442045 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رئیس کمیته بودجه شورا اعلام کرد:

تعریف ۱۶۰۰ پروژه در سال ۱۴۰۲ براساس «طرح رصد»/ وصول بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان از طلب‌های شهرداری تهران

رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که در سال ۱۴۰۲، یک هزار و ۶۰۰ پروژه براساس نظارت‌های انجام‌شده در «طرح رصد» تعریف شده است، گفت: براساس افشای گزارشات حسابرسی واحد‌های تابعه، بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان از چک‌های سررسید گذشته مربوط به طلب‌های شهرداری تهران وصول شده است‌.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، میثم مظفر صبح امروز در نشست خبری «گزارش عملکرد ۲ ساله کمیسیون برنامه و بودجه دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران» گفت: یک نگرش این است که شورا منتظر بماند تا شهرداری لایحه ارائه دهد و موارد بررسی و تصویب شود که امری روتین است و می‌توان وظایف دقیق را در این قالب انجام داد، اما به اعتقاد بنده در کمیسیون برنامه و بودجه این دوره از شورا بسیار فراتر از این نگرش عمل شده است.

وی با تاکید بر این که «طرح رصد» و بازدید اعضای کمیسیون برنامه و بودجه از تمام محلات شهر تهران بر پایه یک نگرش معرفتی پایه‌ریزی شده است، اظهار داشت: ما در بعد جمهوریت نظام غیر از مشارکت مردم در انتخابات، باید از ظرفیت آنها در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها استفاده کنیم؛ لذا برای هدف‌گذاری در بودجه‌ریزی مشارکتی، تلاش شد تا مردم در تعیین پروژه‌های شهرداری تصمیم‌ساز باشند.

رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: ۳۷۶ محله شهر تهران طی دو سال اخیر توسط اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورا در قالب «طرح رصد» مورد بازدید قرار گرفته و درباره مشکلات هر محله با حضور مردم بحث و بررسی شده است. اجرای این طرح باعث شد ارتباط وسیعی بین اعضای کمیسیون و کنش‌گران در محلات شکل بگیرد.

مظفر با بیان این که ترجیح دادن نظرات مردم در بودجه‌ریزی و تعریف پروژه‌های شهرداری تهران مورد توجه قرار گرفت، تصریح کرد: در طرح رصد ۳ هزار چالش در شهر تهران مبتنی بر نظر شهروندان شناسایی شد که به دنبال آن یک هزار و ۷۰۰ پروژه در سال گذشته عملیاتی شد و ۸۰ درصد از این پروژه‌ها به نتیجه رسید.

وی با اعلام این که در آغاز طرح رصد و در سال ۱۴۰۰ میزان پیشرفت فیزیکی بسیاری از پروژه‌ها کمتر از ۶۰ درصد بود و در سال قبل روند اجرا روبه رشد شد، خاطرنشان کرد: امسال نیز یک هزار و ۶۰۰ پروژه براساس نظارت‌های انجام‌شده در این طرح تعریف شده است.

رئیس کمیته بودجه شورا با اشاره به راه‌اندازی سامانه «من شهردارم» در شهرداری تهران گفت: شاید این سامانه ناقص بود و قطعا تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله دارد، اما همین که شهرداری با طراحی این سامانه به‌دنبال بودجه‌ریزی مشارکتی رفت و از نظرات شهروندان در اولویت‌بندی پروژه‌های شهرداری استفاده شد، امری مطلوب بود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: برای رفع ایرادات سامانه «من شهردارم» جلساتی را با معاون برنامه‌ریزی شهرداری، مدیرعامل سازمان فاوا و شهردار تهران برگزار کرده‌ایم و به دنبال آن، قرار شد سامانه بودجه‌ریزی مشارکتی به‌شکلی جامع‌تر راه‌اندازی شود که در این سامانه مردم می‌توانند نقشه مناطق را مشاهده کنند و نقطه‌ای معین را پیشنهاد دهند تا بتوان در آنها طرح‌های عمرانی اجرا کرد.

مظفر تاکید کرد: اکنون در همین زمینه سامانه‌ای تحت عنوان «جمع‌سپاری و بودجه‌ریزی مشارکتی» در حال راه‌اندازی است و قابلیتی در این سامانه پیش‌بینی خواهد شد که پروژه‌های بزرگ و طرح‌های موثر بر کل شهر تهران نظیر مسائل کلان مربوط به حمل‌ونقل عمومی یا باغات به نظرسنجی گذاشته شود و پیشنهادات و راه‌حل های شهروندان در این مسائل دریافت شود.

وی با بیان این که کمیسیون برنامه و بودجه تنها منتظر لوایح نیست و اقدامات ایجابی و نظارتی خود را انجام داده است، یادآور شد: وقتی بودجه شهرداری مصوب می‌شود، این بودجه به یک فهم فراگیر در مناطق، شرکت‌ها و سازمان‌ها تبدیل نمی‌شود. در واقع، یک حلقه مفقوده در کشور به عنوان همگرایی و اجتماعی‌سازی بودجه وجود دارد که در همین راستا طرح بازخوانی بودجه در شهرداری تهران مورد توجه قرار گرفت.

رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که ۲۰۰ ساعت بازخوانی و اجتماعی‌سازی بودجه در شهرداری انجام شد، گفت: ما در این مسیر با عارضه‌هایی برخورد کردیم و تلاش ما این بود که به شهرداری در رفع این مسائل کمک کنیم. یکی از عارضه‌ها این است که بعضا قراردادهای شهرداری با پیمانکاران در آبان‌ماه منعقد می‌شد و پس از عارضه‌یابی‌ها به این نتیجه رسیدیم که کفایت اسناد و انعقاد قراردادها باید در خردادماه انجام شود.

مظفر ادامه داد: فرآیند تایید صلاحیت برای قائم‌مقامان ذی‌حسابان در همین راستا در کمیسیون برنامه و بودجه طی شد و با خبرگان صاحب نظر در حوزه مالی آزمون مکتوب تخصصی، مصاحبه حضوری تخصصی و مرتبط بودن مدرک دانشگاهی این فرآیند پیش رفت و ۷۰ ارزیابی‌ها در همین راستا انجام شد.

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران با تاکید بر این که تحقق برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران کار بزرگی است، عنوان کرد: برنامه‌ای غنی توسط شورا و شهرداری تهیه شده که کاملا قابل دفاع است. این برنامه در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۱ به شهرداری ابلاغ شد، اما برش یک‌ساله اجتناب‌ناپذیر برای کل سال ۱۴۰۱ برای این برنامه تعریف شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: پیشرفت شهرداری تهران در برنامه چهارم در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۸ درصد بوده که البته قابل قبول نیست، اما واقعیت این است، برنامه در سه ماهه پایان سال مصوب و ابلاغ شد و شهرداری فرصت کافی برای اجرای آن نداشت، اما به هر حال، در حوزه هوشمندسازی و بهبود مدیریت ۴۸ درصد، مسائل فرهنگی و اجتماعی ۱۹ درصد و حمل‌ونقل و ترافیک ۲۰ درصد تحقق را در سال اول اجرای برنامه چهارم شاهد بودیم.

مظفر با بیان این که براساس افشای گزارشات حسابرسی واحد‌های تابعه، بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان از چک‌های سررسید گذشته مربوط به طلب‌های شهرداری تهران وصول شده است‌، عنوان کرد: در دوره کنونی مدیریت شهری، شهرداری با همراهی کمیسیون برنامه و بودجه تلاش زیادی را برای بازپس‌گیری املاکی داشت که بدون مصوبه شورا به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار شده بود و در همین راستا بیش از ۱۰۰ ملک پس گرفته شده است.

وی در پایان گفت: با پیگیری‌های شورا و شهرداری تهران در حال حاضر با حکم قضایی، برند مجموعه شهروند به شهرداری بازگردانده شده است.

نظر شما