شناسهٔ خبر: 6242361 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

زياده خواهي آمريکا درباره تحريم ها مانع اتمام مذاکرات

ظريف درنشست وزرا:هيچ گاه يک ايراني راتهديدنکنيد

صاحب‌خبر -
عراقچي:متن اصلي توافق تقريبا کامل شده است

رحيم پور- شمارش معکوس پايان مذاکرات آغاز شده است و همگان منتظر روز سرنوشت و دود سفيد از هتل کوبورگ وين هستند. موضوعي که اواسط هفته گذشته کمي جدي‌تر شده اما حالا با بروز اختلافات ميان طرفين کمي با اما و اگر همراه شده است. در اين ميان حتي خبر رسيده که موگريني تهديد کرده که «برگرديم خانه هايمان» و در مقابل محمد جواد ظريف صراحتا پاسخش را قاطعانه داده است: «هيچ وقت يک ايراني را تهديد نکن.» همين اختلاف ها نيز موجب تمديد دوباره مذاکرات شد. ماري هارف مشاور ارشد جان کري در بيانيه اي اعلام کرد که آمريکا مذاکرات را تا روز جمعه تمديدکرده است. در اين صورت مهلت بررسي کنگره بر روي متن توافق به بيش از حدود 2 ماه افزوده شد.مقامات آمريکايي هم گفتند که کري تا تعيين سرنوشت مذاکرات وين را ترک نمي‌کند . سه شنبه که گويا سخت ترين روزهاي مذاکرات بود طرفين سخن از تصميم سياسي راندند و يکديگر را به گرفتن يک تصميم سخت ترغيب مي‌کردند. وزراي خارجه چين، فرانسه و روسيه که وين را ترک کرده بودند قرار بود ديشب به وين بازگردند،زيرا مذاکرات تا روز جمعه تمديد شده است.به گزارش مهر ،يک منبع آگاه غربي درباره تمديد مهلت مذاکرات گفت: «دليل اصلي عدم جمع بندي مذاکرات در ضرب الاجل ۷ جولاي (16تير)تماس تلفني اوباما با جان کري بوده است. رئيس جمهور آمريکا به دلايل مختلف همچنان نتوانسته در مقابل فشارهاي سنگين لابي هاي تندروي داخلي و صهيونيست ها ايستادگي کند و همين مسئله به لحاظ رواني ديگر وزراي ۱+۵ را نيز به شدت کلافه کرده است».با اين حال معاونان وزير امور خارجه صبح ديروز هم مذاکره براي رفع اختلاف هاي نهايي را با معاون وزير خارجه آمريکا و دستيار ويژه اوباما در امور خاورميانه از سر گرفتند. سيد عباس عراقچي عضو ارشد تيم مذاکره کننده ايران در گفت و گويي با رسانه هاي تصويري حل موارد اختلافي در متن توافق جامع را نيازمند تصميم سياسي طرف مقابل دانست و گفت: ما آماده ايم تا هر زمان لازم باشد براي ادامه مذاکرات در وين بمانيم،متن اصلي توافق تقريبا کامل است و جز چند پاراگراف که نياز به تصميم‌گيري وزيران دارد چيزي باقي نمانده است.عراقچي در اين باره که مقامات آمريکايي اعلام کرده اند بر خلاف قطعنامه هاي 1929 و 1747 خريد و فروش سلاح هاي متعارف جزو ممنوعيت کاري شماست، گفت: اساس قطعنامه هاي شوراي امنيت تحريم تسليحاتي عليه ايران است. وي اظهارداشت: خواسته ما اين است که در پي اين توافق بايد موضوع تحريم ها به طور کلي کنار گذاشته شود و طرف هاي غربي و مقابل ما آمادگي داشته باشند از تحريم ها دل بکنند.

عراقچي: در خصوص تحريم هاي اقتصادي و مالي ، به يک توافق و جمع بندي رسيديم

وي افزود: حتما بايد اين رويکرد عوض شود. ما در خصوص تحريم هاي اصلي مورد نظرمان که تحريم هاي اقتصادي و مالي است، به يک توافق و جمع بندي رسيديم و تحريم ها در روز اول اجرايي شدن همه برداشته خواهد شد، ولي در مورد برخي از تحريم هاي ديگر مثل تحريم هاي تسليحاتي اختلافات ادامه دارد.عراقچي اضافه کرد: اين تحريمي است که از نظر عملياتي و اجرايي براي ما کمترين بهانه را دارد. تحريمي که بيشترين برکت را براي ما داشت تحريم هاي تسليحاتي است که باعث شد صنعت دفاعي و ساخت تسليحات ما رشد فوق العاده‌اي داشته باشد. معاون وزير امور خارجه گفت: تحريم تسليحاتي في نفسه موضوع مهمي نيست ولي اينکه بخواهد تحريمي به عنوان تحريم در چارچوب تحريم و ساختار تحريم بماند بايد عوض شود.وي در خصوص اختلافات گفت: اختلافات اساسي و کلان شايد دو سه مورد بيشتر نباشد. در مرحله بعدي اختلافات ديگري است که از اهميت کمتري برخوردار است شايد هفت تا 10 مورد باقي مانده باشد. در برخي جزئيات فني و تکنيکي هنوز اختلافاتي هست.مهم اين است که تعداد اختلافات کمتر و کمتر و انگشت شمار شده است.همزمان، سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه هنگام ترک هتل کوبورگ محدوديت هاي تسليحاتي را تنها موضوع حل نشده در مسئله لغو تحريم هاي ايران دانست.

اما مذاکره اي که يک سوي آن محمد جواد ظريف باشد هيچ وقت فارغ از حاشيه هاي جذاب نيست. اين را ديپلمات هايي مي گويند که او را در نشست هاي مختلف بين المللي ديده اند.اين بار نيز در جريان مذاکرات و پس از ابراز برخي تهديدات طرف مقابل و به ويژه آمريکايي‌ها در خصوص توان موشکي و هسته‌اي ايران، وزير امور خارجه کشورمان پاسخ قاطعانه‌اي به آن‌ها داده است.به گزارش ايرنا،يکي از اين حاشيه ها ، دو شب پيش ايجاد شد ، هنگامي که ظريف و کري نشستي خصوصي داشتند. ساکنان کوبورگ مي گويند صداي فرياد دو طرف به قدري بلند بوده که به وضوح حرف هايشان در اتاق هاي ديگر شنيده مي شد؛ تا جايي که دستيار کري وارد اتاق مي شود و به آن‌ها تذکر مي دهد حرف هايتان را همه مي شنوند.فرداي آن روز، اشتاين ماير با ظريف روبرو مي شود و مي گويد: ديشب جلسه سازنده اي داشتيد؛ آنقدر که صدايش را همه طبقه شنيدند!آن طور که ديپلمات ها نقل مي کنند لحن ظريف در نشست با وزيران 1+5 هنگامي که به دعواي اصلي و تصميم سياسي يعني تحريم هاي تسليحاتي ايران رسيد، تندتر شد. منابع روسي، آلماني و آمريکايي نقل مي کنند که در آن جلسه زماني که طرف مقابل از تهديد امنيت منطقه و نقش ايران حرف مي زند ظريف با عصبانيت به يکايک وزيران مي گويد اگر بحث تهديد منطقه باشد من بايد همه شمارا براي حمايت از صدام به دادگاه بين المللي بکشانم. به گزارش مهر يک ديپلمات روسي در تشريح واکنش محمد جواد ظريف به اين رويکرد و رفتار طرف آمريکايي ادامه داد: «وزير امور خارجه ايران در واکنش به تهديد علني طرف آمريکايي، با لحني قاطعانه و فريادي بلند خطاب به تيم مذاکره کننده هسته اي آمريکا تمام مشکلات موجود در منطقه را متاثر از رفتار آن‌ها و حمايت مالي و تسليحاتي غرب از تروريست ها عنوان کرده و به آن‌ها مي گويد شما اساسا در موقعيت و جايگاهي قرار نداريد که براي توان موشکي کشور ما تعيين تکليف کنيد.» به گزارش ايرنا، يک جاي جلسه، فدريکا موگريني هماهنگ کننده سياست خارجي اتحاديه اروپا مي گويد پس برگرديم خانه هايمان.ظريف با عصبانيت جواب مي دهد: هيچ وقت يک ايراني را تهديد نکن.سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه هم بلافاصله اضافه مي کند: و روس را!

برچسب‌ها:

نظر شما