شناسهٔ خبر: 6236665 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

این گزارش تکمیل می‌شود؛

آخرین اخبار از روز دوازدهم مذاکرات هسته‌ای

علیرغم پایان یافتن ضرب الاجل 7 جولای، از آن جا که بر سر چند موضوع اختلاف باقی مانده، مذاکرات همچنان تا جمعه ادامه می یابد تا مذاکره کنندگان به نتیجه برسند. لاوروف از کمتر از 10مورد اختلافی خبر داد و عراقچی موضوع اصلی اختلاف را دل بستگی طرف مقابل به تحریم های تسلیحاتی عنوان کرد. گرچه اکثر وزرای خارجه به جز ظریف، کری و موگرینی وین را ترک کرده اند، اما مذاکرات برای رسیدن به توافقی جامع و پایدار در هتل کوبورگ ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

با پایان یافتن ضرب الاجل هفتم جولای اما مذاکرات هم چنان ادامه دارد. دیروز در حالی مذاکرات به پایان ضرب الاجل تمدید یک هفته ای نزدیک می شد، موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران اعلام کرد که آماده است تا چند روز مذاکرات را ادامه دهد.

به گزارش اعتدال، پس از این ماری هارف سخنگوی وزارت امورخارجه ایالات متحده در بیانیه ای اعلام کرد که ایالات متحده مذاکرات را تا روز جمعه تمدید می کند. همچنین اتحادیه اروپا نیز تحریم های خودش را به مدت سه روز به تعلیق درآورد. یک دیپلمات ایرانی نیز ادامه مذاکرات را تایید کرد.

در روز یازدهم که گویا سختترین روزهای مذاکرات بود طرفین سخن از تصمیم سیاسی راندند و یکدیگر را به گرفتن یک تصمیم سخت ترغیب می‌کردند. وزرای خارجه چین، فرانسه و روسیه وین را ترک کردند تا به پایتختهایشان برگردند اما طی روزهای آینده باز خواهند گشت زیرا مذاکرات تا روز جمعه ادامه خواهد داشت.

 

دیروز هم چنین عراقچی و کمالوندی توضیحات کاملی از روند مذاکرات ارائه دادند:

 

کمالوندی: صالحی از روند موضوعات فنی راضی است

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره مذاکرات علی اکبر صالحی ریییس سازمان انرژی اتمی با طرف آمریکایی نیز گفت: خوشبختانه آقای صالحی از روند کار موضوعات فنی راضی بودند، اگر چه ما همچنان برخی مسائل را داریم و در پرانتزها موضوعاتی هست که باید به آن پرداخته شود، ولی اگر به عقب بگردیم و نگاه کنیم می بینیم که راه زیادی را آمدیم و از لحاظ فنی در جهت حل مسائل قرار گرفته ایم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره تحقیق و توسعه گفت: تا اینجایی که آمده ایم جای هیچ نگرانی نیست یعنی ما محدودیتی در امر تحقیق و توسعه نداریم اما در باره هرکدام از ماشین های جدید یعنی آی آر 5 و 6 و 7 و 8 برای هرکدام در واقع یک جنگ داشتیم. مدت ها و روزها مذاکرات فشرده و گفتگوهای 5-6 ساعته برای هر کدام از این ماشین ها داشتیم.

وی افزود: خوشبختانه الان هیچ کدام از طرح های تحقیق و توسعه قرار نیست تحت تاثیر قرار بگیرد و جای هیچ نگرانی نیست.

 

 

عراقچی:متن اصلی توافق تقریبا کامل است

 

عراقچی گفت: ما درباره تحریم‌های اصلی که مورد نظر بود یعنی تحریم‌های اقتصادی و مالی به جمع‌بندی رسیدیم اما درباره تحریم تسلیحاتی اختلافات ادامه دارد. ما اجازه نمی‌دهیم تحریمی در این چارچوب باقی بماند.

او گفت: اگر کشورهای مقابل توافق دلبستگی به تحریم‌ها را کنار بگذارند و در این صورت است که می‌توانیم به توافق برسیم.

عراقچی درباره اختلافات باقی مانده گفت: درباره اختلافات اساسی و کلان شاید دو سه مورد بیش‌تر نباشد و در مرحله بعدی اختلافاتی با اهمیت کم‌تر وجود دارد که شاید هفت تا 10 مورد باقی مانده باشد. در برخی جزییات فنی و تکنیکی برخی اختلاف‌ها و پرانتزهایی موجود است که اگر بشماریم نمی‌دانم چندتا می‌شود.

وی درباره نگارش متن توافق با بیان این که این نگارش توسط کارشناسان صورت می‌گیرد گفت: متون توافق را آن‌قدر که مقدور بوده تمام کرده‌ایم و بخش‌هایی از توافق و ضمایم که هنوز در پرانتز است منوط به تصمیم‌گیری در سطح وزیران خارجه است. متن اصلی توافق تقریبا کامل است و جز چند پاراگراف که نیاز به تصمیم‌گیری وزیران دارد چیزی باقی نمانده است. درباره ضمیمه هسته‌ای نیز بحث‌ها بین صالحی و مونیز در حال انجام است و پیشرفت‌های خیلی خوبی داشته است و به مراحل پایانی نزدیک می‌شود. ضمیمه تحریم‌ها نیز بالای ۹۵ تا ۹۶ درصدش تمام است. شاید دو سه موضوع کوچک باقی مانده است. ضمیمه همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران نیز تقریبا کامل است. ضمیمه مربوط به کمیسیون مشترک غیر از دو سه مورد اختلافی تقریبا نهایی است و ضمیمه آخر که مربوط به برنامه اجرایی توافق که اقدامات دو طرف در چه جدول زمانی برگزار خواهد شد هنوز در دستور کار است چون اول باید همه مسایل حل شود و بعد ترتیبات زمانی آن مشخص شود.

 از نظر ما بحث تمدید مثل گذشته که چند ماه تمدید کنیم منتفی است و آمادگی داریم که این‌قدر در اینجا بمانیم تا مذاکرات به سرانجام برسد. برخی طرف‌ها با ضرب‌الاجل‌هایی که به خودشان مربوط است مواجه هستند و باید رعایت کنند و قوانین مربوطه‌شان را مدام تمدید کنند و این مشکل ما نیست.

 

 

ایران و آمریکا مذاکره برای رفع اختلاف ها را از سر گرفتند

تخت روانچی و عراقچی معاونان وزیر امور خارجه صبح چهارشنبه مذاکره برای رفع اختلاف های نهایی را با شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و رابرت مالی دستیار ویژه اوباما از سر گرفتند.


هنوز بخشی از متن اصلی توافق باقی مانده که پاک کردن پرانتزهای آن نیاز به تصمیم وزیران خارجه دارد ولی ضمیمه های مربوط به تحریم ها و بحث همزمانی اقدامات طرفین همچنان محل اختلاف است.


به موازات نشست معاونان، نشست‌های کارشناسی نیز در حال برگزاری است.

 

در صورتی که نشست معاونان پیشرفت هایی داشته باشد، نشست وزیران برای تصمیم گیری سیاسی درباره موارد اختلافی تشکیل خواهد شد.

 

این نشست که از ساعت ۹ صبح به وقت وین (۱۱ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) آغاز شده بود، دقایقی پیش به پایان رسید.

 

 

کری تا تعیین سرنوشت مذاکرات وین را ترک نمی‌کند

به گزارش وال استریت ژورنال،‌مقامات آمریکایی گفته‌اند وزیر خارجه این کشور  تا زمانی که توافق هسته‌ای با ایران کسب شود و یا نتیجه‌گیری شود که نمی‌توان به توافق رسید هیچ برنامه‌ای برای ترک پایتخت اتریش ندارد.

 

 

اشتاین مایر: هنوز اختلافاتی باقی است

وزیر امور خارجه آلمان در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی آلمانی از باقی ماندن برخی اختلافات در مورد مکانیزم بازرسی‌ها از سایت‌های هسته‌ای ایران و تعداد سانتریفیوژها خبر داد.

فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ARDTV آلمان همچنین تاکید کرد:‌ علاوه بر باقی ماندن اختلافات در مورد مکانیزم بازرسی‌ها و نیز موضوع سانتریفیوژها در مورد بازه زمانی برداشتن تحریمها پس از اینکه طرف ایرانی به تعهداتش عمل کرد،‌ نیز اختلافاتی وجود دارد.

او افزود: هم اکنون موضوعات مهمی توسط هر دو طرف مورد بررسی است.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم به هر نحوی که شده به یکسری توافقات کلی دست یابیم؛ بلکه خواستار دستیابی به توافقی هستیم که به صورت همزمان هم اختلافات چندین ساله با ایران را پایان دهد و هم امنیت خاورمیانه را تقویت کند؛ نه اینکه آن را تهدید کند.

 

 

پیشرفت‌های جدیدی پس از سفر هیات آژانس به ایران حاصل شد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که سفر مقامات ارشد این آژانس به تهران در روز دوشنبه باعث ایجاد پیشرفت‌های جدیدی شده است، اما هنوز تلاش بیشتری برای حل اختلافات ایران و آژانس نیاز است.

 

 

پایان نشست صالحی و مونیز

 

نشست «علی‌اکبر صالحی» رییس سازمان انرژی اتمی ایران و «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا نیز که از ساعت ۱۱ به وقت محلی (۱۳ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) آغاز شده بود، به پایان رسید.

 

 

نشست عراقچی و روانچی با اشمید آغاز شد

نشست «سیدعباس عراقچی» و «مجید تخت‌روانچی» معاونان وزیر خارجه ایران با «هلگا اشمید» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دقایقی قبل آغاز شد.

این نشست از ساعت ۱۲ به وقت وین (۱۴ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) در هتل کوبورگ وین آغاز شده است.

 

 

دیدار کری با هیات آمریکایی در کوبورگ

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا صبح امروز - چهارشنبه - با هیات آمریکایی دیدار کرد. این دیدار در هتل کوبورگ وین صورت گرفت.

 

 

ظریف: هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکنید/لاوروف: و یک روس را

نشست مشترک وزیران خارجه ایران و 1+5 در دوشنبه شب که دومین نشست وزیران بود با حاشیه‌هایی همراه بوده است که شاید برای اولین بار در مذاکرات اتفاق افتاده است. تاکنون بسیار شنیده‌ایم که ظریف بر سر دفاع از مواضع ایران بر سر همتای آمریکایی خود فریاد کشیده است به نحوی که محافظان در بیرون از اتاق نگران شده و به داخل رفته‌اند، اما این بار در نشست وزیران خارجه که تمامی معاونان و کارشناسان هیات ها در آن حضور داشتند و به گفته برخی منابع روسی، اروپایی و ایرانی موضوع بحث تحریم‌های تسلیحاتی بوده است، ظریف از موضع این کشورها در مقابله با رفع تحریم های تسلیحاتی به شدت عصبانی شده و با فریادهای بلند با آنها صحبت می‌کند.


ظریف در واکنش به تهدید برخی مقامات در نشست که سعی دارند توافق را به برنداشته شدن تحریم ها گره بزنند می‌گوید، «هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکنید!» که در این لحظه سرگی لاوروف نیز با اشاره دست می‌گوید، «و یک روس را!»

 

 

تعویق سفر تاریخی وزیرخارجه آلمان به کوبا بدلیل تمدید مذاکرات هسته ای

به گفته یک منبع آگاه نزدیک به هیات آلمانی، مذاکرات هسته ای ایران موجب تعویق سفر فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان به کوبا شد.


اشتاین مایر به عنوان اولین وزیر خارجه آلمان بعد از انقلاب سال 1959 کوبا قرار بود به هاوانا سفر کند.

همچنین در راستای این سفر یک هیات بلند پایه از نمایندگان پارلمان آلمان و یک هیات عالی رتبه بازرگانی وزیر خارجه آلمان را به کوبا همراهی می کردند.

 

 

دیدار ظریف و موگرینی آغاز شد

دیدار «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دقایقی قبل آغاز شد.

 این دیدار ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه به وقت وین (۱۷ به وقت تهران) آغاز شده است.

 

 

پایان نشست ظریف و موگرینی

نشست «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دقایقی پیش به پایان رسید.

 

نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۵ جمعه برگزار می‌شود

یک منبع در هیئت اروپایی به خبرگزاری ایتاتاس روسیه گفت وزرای امور خارجه ایران و گروه 1+5 روز  جمعه(19 تیر) نشستی عمومی در شهر وین برگزار خواهند کرد.

این منبع افزوده است وزرای خارجه کشورهای اروپایی امروز به وین، محل مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 بر خواهند گشت.

وی گفت روز پنجشنبه رایزنی های فشرده‌ای در قالب دوجانبه با حضور فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای حل و فصل مسائل باقیمانده صورت خواهد گرفت.

این منبع ادامه داد: روز ده ژوئیه(19 تیر) ما انتظار داریم به نتایجی برسیم و برای این منظور نشست عمومی وزرای امور خارجه برگزار خواهد شد.

 

وی درباره گزارش های منتشر شده درباره احتمال ادامه گفتگوها تا دست‌کم 13 ژوئیه گفت: تلاش خواهیم کرد انتظارات روزنامه نگاران را تا ده ژوئیه برآورده کنیم.

 

روند مذاکرات «بسیار، بسیار، بسیار دشوار» است

یک دیپلمات غربی تاکید کرد که روند فعلی مذاکرات به شدت دشوار است. این دیپلمات غربی روند فعلی مذاکرات را «بسیار، بسیار، بسیار دشوار» توصیف کرده است.

 

 

ظریف: امروز هم ملاقات بسیار مثبت و سازنده‌ای با موگرینی داشتیم

یک عضو هیات مذاکره کننده ایرانی به نقل از محمد جواد ظریف به خبرنگاران گفت: خانم موگرینی همواره نقش بسیار مثبت و سازنده‌ای در مذاکرات داشته و همواره احترام متقابل بر روابط ما حاکم بوده و امروز هم ملاقات بسیار مثبت و سازنده‌ای داشتیم.

این عضو هیات مذاکره کننده ایرانی افزود: هم چنین سایر وزرای حاضر در مذاکرات نیز همواره صادق بوده و علیرغم اختلافات سیاسی، روابط کاری همواره بر اساس احترام متقابل بوده است.

 

 


ایران و ۱+۵ تا ظهر پنجشنبه تصمیم نهایی را می‌گیرند

 برخی منابع غربی اعلام کردند که ایران و گروه ۱+۵ تا ظهر پنجشنبه تصمیم خواهند گرفت که آیا به توافق می‌رسند یا خیر.

 

 

نشست صالحی و مونیز هم چنان در جریان است

نشست «علی‌اکبر صالحی» رییس‌ سازمان انرژی اتمی ایران و «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا در جریان است. این نشست از ساعت ۱۶ به وقت محلی (۱۸ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) آغاز شده است.

 

 

سخنگوی موگرینی: روابط صادقانه بر اساس صداقت و احترام متقابل است

«کاترین ری» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر، روابط صادقانه را بر اساس صداقت و احترام متقابل دانست.

 

نشست معاونان ایران و اروپا

 

نشست معاونان وزیر امور خارجه با معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد.

اختلاف برسرمتن توافق و ضمائم موضوع اصلی این مذاکرات است.

 

 

 

ظریف: توافق هسته‌ای با ایران را انجام دهید سپس با یکدیگر علیه تروریسم بپیوندیم

 

"محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران طی یادداشتی در روزنامه انگلیسی "فایننشال تایمز" نوشت: توافق هسته‌ای با ایران را انجام دهید سپس با یکدیگر علیه تروریسم بپیوندیم.

ظریف در این یادداشت نوشت: ما مسیر طولانی را طی21 ماه گذشته در مذاکرات درباره برنامه انرژی هسته‌ای کشورم طی کردیم. یک مسیر بسیار طولانی. تا کنون ایران و همتایانش تا این حد به توافق نهایی نزدیک نشده‌اند. اما موفقیت قطعی نیست. همه اینها این موضوع را شفاف ساخته که هر چیزی که در آینده روی می‌دهد  باعث نخواهد شد تا چیزها به آن وضعیتی که در قبل داشته بازگردد.

 

 

فابیوس به کوبورگ بازمی‌گردد

 «لوران فابیوس» ساعت ۲۲ به وقت محلی (۳۰ دقیقه بامداد به وقت تهران) بار دیگر وارد وین می‌شود.

 

 


وزیر خارجه آلمان دقایقی پیش وارد کوبورگ شد.

«فرانک والتر اشتاینمایر» وزیر خارجه آلمان دقایقی پیش برای پیوستن به روند مذاکرات هسته‌ای ایران وارد کوبورگ شد.

 

 

احتمال دارد مذاکرات هسته‌ای طولانی شود

به گزارش وال استریت ژورنال، اینکه قدرت‌های جهانی برای دومین بار طی یک هفته اخیر شاهد سپری شدن دومین ضرب الاجل خود در مذاکرات درباره مسئله هسته‌ای ایران بودند چشم‌انداز طولانی شدن فرایند دیپلماتیک درباره مسئله هسته‌ای ایران را افزایش داده است.

 

 

موانع اصلی از سر راه توافق هسته ای برداشته شده است/ موضع قدرتمند ایران


یکی از تحلیلگران سیاسی آمریکا با اشاره به این که موضوع لغو تحریم ها که درچند روزاخیر بزرگترین مانع پیشرفت گفتگو های هسته ای بوده در حال حل شدن است، گفت که طرفین به احتمال زیاد تا پایان روز 9 ژوئیه به توافق نهایی دست پیدا خواهند کرد.

گری پورتر روزنامه نگار وتحلیل گر سیاسی آمریکایی روزچهار شنبه درمقاله ای در نشریه 'میدل ایست آی' با اشاره به تمدید مهلت پایانی مذاکرات تا تاریخ 10 ژوئیه ، به نقل از یک منبع ایرانی نوشته است به نظر می رسد که ایران و آمریکا بر سر نکات عمده توافقنامه در خصوص لغو تحریم های یکجانبه و شورای امنیت سازمان ملل به توافق رسیده اند.


پورتر در این مقاله به موضع نیرومند ایران اشاره کرد و نوشت که شکاف آشکاری در میان سایر کشور های شرکت کننده در این مذاکرات دیده می شود. وی نتیجه گیری کرده است که همین شکاف بی تردید به حل این مسئله کمک خواهد کرد و بزرگترین مانع توفیق این مذاکرات را از میان برخواهد داشت.

 

پورتر همچنین گفته است ، از قرائن این طور بر می آید که جان کری وزیر خارجه آمریکا به وضوح و صراحت از آمانو خواسته است تا گزارش خود را به وجهی تنظیم کند که بتواند به پیشبرد مذاکرات و اجرای توافقنامه احتمالی کمک کند و نه آن که مانعی بر سر آن بگذارد.

 

 

حصول یک توافق هسته ای فوری در این مقطع اقدامی هوشمندانه است

روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی با سابقه آمریکایی معتقداست که گره های ساختگی موجود درگفتگو های هسته ای در حالی که عمده ترین موضوعات مربوط به این مسئله حل شده نشانه افزایش فشارها از سوی مخالفان برای عقیم ساختن این گفتگو ها است و لذا حصول یک توافق هر چه سریع تر دراین مقطع حساس هوشمندانه ترین رویکرد از سوی طرفین است.

اریک مارگولیس تحلیل گر سیاسی و عضو وابسته انستیتوی مطالعات بین المللی انگلیس درگفتگوی اختصاصی با ایرنا افزود: در شرایط کنونی به نظر می رسد که عمده ترین مسائل در این مذاکرات حل شده اند وراه زیادی به حصول توافق باقی نمانده است.

وی افزود با وجود این می بینیم که در همین شرایط وبه طور ناگهانی پای مسائلی به میز مذاکره کشیده می شود که می توانند گره هایی را ایجاد کنند وکاملا واضح است که طرح این مسائل درمراحل پایانی دلیلی جز تلاش مخالفان برای کارشکنی در روند گفتگو ها از سوی مخالفان ندارد.

این روزنامه نگار با سابقه آمریکایی طرح موضوع تحریم های نظامی در آخرین ساعات گفت و گو ها را ایجاد یک مشکل ساختگی توصیف کرد و گفت مذاکره کنندگان با امضای این توافق تلویحا قبول کرده اند که ایران نه سلاح هسته ای دارد و نه در صدد به دست آوردن آن است.

نظر شما