شناسهٔ خبر: 62371554 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

تحقیقات استیضاح برای رئیس جمهور آمریکا به چه معناست؟

اتهامات مطرح شده علیه جو بایدن و پسرش هانتر باعث شده است تا مجلس نمایندگان آمریکا تحقیقات استیضاح رئیس جمهور این کشور را آغاز کند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - «کوین مک کارتی»، که ریاست جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا را بر عهده دارد، دستور تحقیق درباره استیضاح «جو بایدن»، رئیس جمهور این کشور را صادر کرده است. 

تحقیقات روی این موضوع متمرکز خواهد شد که آیا بایدن از معاملات تجاری پسرش «هانتر» در زمانی که معاون رئیس جمهور در دولت اوباما بود، سود می‌برد یا خیر. 

مک کارتی صبح روز سه‌شنبه (به وقت محلی) در واشنگتن گفت: این‌ها اتهامات سوء استفاده از قدرت، مانع تراشی و فساد بوده و مستلزم تحقیقات بیشتر است. به همین دلیل است که امروز به کمیته مجلس نمایندگان دستور می‌دهم تا تحقیقات رسمی برای استیضاح جو بایدن را آغاز کند.

اتهام جو بایدن

به گزارش «ای‌بی‌سی نیوز»، کوین مک کارتی هنگام اعلام این تحقیق گفت که جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان اتهامات جدی و معتبری را کشف کرده‌اند که تصویری از فرهنگ فساد ترسیم می‌کند.

آن‌ها به دنبال مدرکی بودند که نشان دهد او به طور نامناسب در معاملات تجاری هانتر بایدن در خارج از آمریکا، از جمله در اوکراین و چین، دست داشته است. 

آن‌ها می‌گویند که خانواده بایدن از اخراج یک دادستان اوکراینی که بایدن و دیگر سران غربی برای آن لابی کرده بودند، در سال ۲۰۱۶ سود بردند. 

در آن زمان هانتر بایدن عضو هیئت مدیره یک شرکت انرژی اوکراینی بود که دادستان مذکور در حال تحقیق درباره آن بود. 

«توماس گیفت»، مدیر مرکز سیاست آمریکا در دانشگاه لندن می‌گوید: این اتهامات به طور خاص به این ادعا اشاره می‌کند که جو بایدن آگاهانه و به نوعی با پسرش هانتر به گونه‌ای نامناسب در زمانی که معاون رئیس جمهور بوده همکاری کرده است.

آن‌ها همچنین بر استفاده هانتر بایدن از نام خانوادگی‌اش برای کمک به او برای تامین امنیت کاری و مشتریان تمرکز کرده‌اند. 

در حال حاضر تحقیقی در مورد هانتر و جو بایدن وجود دارد؟ 

جمهوری‌خواهان کنگره حدود ۹ ماه است که به بررسی معاملات تجاری خانواده بایدن می‌پردازند. 

آن‌ها سوابق تجاری و بانکی را بررسی کردند و با شاهدان، از شریک تجاری سابق هانتر بایدن گرفته تا کارکنان اداره مالیات آمریکا مصاحبه کردند. 

«دیوید وایس»، دادستان منصوب از سوی دونالد ترامپ، به طور جداگانه تحقیقات وزارت دادگستری درباره هانتر بایدن را هدایت می‌کند.

بر اساس آنچه که به صورت علنی منتشر و در جلسات قبلی دادگاه گفته شده، این تحقیقات هیچ مدرکی را نشان نداده که رئیس جمهور آمریکا در معاملات تجاری نادرست با پسرش دست داشته است.

جمهوری‌خواهانی که در تحقیقات حضور دارند نیز شواهد محکمی مبنی بر اینکه جو بایدن کار غیرقانونی انجام داده است، کشف نکرده‌اند. اما آن‌ها استدلال می‌کنند که شواهدی را یافته‌اند که تحقیقات بیشتری را ایجاب می‌کند.

تحقیق استیضاح

رئیس مجلس نمایندگان می‌گوید که تحقیقات استیضاح «گام بعدی منطقی» از تحقیقات جمهوری‌خواهان است که قدرت کامل جمع آوری تمام حقایق و پاسخ‌ها را برای مردم آمریکا خواهد داشت.

این تحقیقات (تحقیقات استیضاح) احتمالا شامل جلسات عمومی و غیرعلنی می‌شود و می‌تواند ماه‌ها ادامه داشته باشد.

این همچنین اولین گام در روند استیضاح است که می‌تواند به برکناری رئیس‌جمهور به دلیل جرایم سنگین و جنایات منجر شود؛ اگرچه روسای جمهور استیضاح شده قبلا هرگز از سمت خود برکنار نشده بودند. 

مقایسه تحقیقات از بایدن با تخقیقات از ترامپ

دونالد ترامپ دو بار به‌عنوان رئیس جمهور آمریکا استیضاح شد. 

اولین استیضاح او در سال ۲۰۱۹ به دلیل تلاش‌هایش برای تحت فشار گذاشتن رئیس‌جمهور اوکراین در جهت اعلام تحقیقات درباره جو بایدن بود. به گفته مقامات، این اقدامی غیرقانونی برای درخواست کمک از یک کشور خارجی برای پیروزی در انتخابات بود. 

او بار دیگر در سال ۲۰۲۱ به دلیل تحریک آمریکایی‌ها برای شورش در تحقیقات آشوب ششم ژانویه در ساختمان کنگره استیضاح شد. 

اما هیچ کدام از این ۲ استیضاح به محکومیت در سنا منجر نشده بود، بنابراین او از سمت خود برکنار نشد.

برخلاف استیضاح در مجلس نمایندگان که نیاز به رای اکثریت دارد، محکومیت استیضاح در سنا نیاز به اکثریت فوق العاده دو سوم دارد.

انتهای پیام/

نظر شما