شناسهٔ خبر: 62361713 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

پدیده‌ای که وزنه‌برداری ایران را طلایی کرد

آهن، تسلیم شد!

صاحب‌خبر -

نگار رشیدی 

عملکرد درخشان میرمصطفی جوادی در رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری، ایران را به یکی از 6 کشوری تبدیل کرد که تا امروز توانسته‌اند در این رقابت‌ها حداقل یک طلا به دست بیاورند. خود این ورزشکار هم انتظار چنین عملکرد فوق‌العاده‌ای را نداشت اما روی تخته، حتی بهتر از جلسه‌های تمرینی ظاهر شد و با شایستگی، چراغ اول را برای وزنه‌برداری ایران روشن کرد. شاید این شروع یک تورنمنت خوب برای تیم ملی ایران باشد. تیمی که البته با مشکلات بسیار زیادی به رقابت‌های جهانی رسیده است.

حذف  در  اولین  قدم

حسین سلطانی، اولین نماینده ایران بود که در بخش مردان در رقابت‌های جهانی ریاض روی تخته رفت. او که در دسته غیرالمپیکی 81- کیلوگرم رقابت می‌کرد، در حرکت یک‌ضرب توانست وزنه 153 کیلوگرمی را مهار کند و در رده هشتم قرار بگیرد. سلطانی اما در حرکت دو ضرب، هر سه وزنه را از دست داد تا از جدول مسابقه‌ها حذف شود و جایی در رده‌بندی نهایی این دسته نداشته باشد. این شروع بسیار ناامیدکننده‌ای برای تیم ملی وزنه‌برداری ایران به شمار می‌رفت اما در ادامه اتفاقی رخ داد که دیدگاه‌ها نسبت به این تیم را کاملا عوض کرد و ایران را خیلی زود به مدال طلا رساند.

میرمصطفی  و   اولین  چراغ‌های  قرمز

میرمصطفی جوادی، نماینده ایران در دسته 89- کیلوگرم این رقابت‌ها به شمار می‌رفت. او در همان حرکت یک‌ضرب، خیلی‌ها را به تعجب واداشت. این ملی‌پوش ایرانی موفق نشد وزنه 161 کیلوگرمی را به طور کامل مهار کند و سه چراغ قرمز دریافت کرد. این بدترین اتفاق ممکن برای شروع رقابت یک وزنه‌بردار به حساب می‌آید. با این حال کادر فنی تیم ملی درخواست وزنه بیشتری کرد تا به این ورزشکار زمان بیشتری بدهد و او را به لحاظ روحی آماده نگه دارد. جوادی در حرکت دوم وزنه 162 را بالای سر برد و به جدول بازی‌ها برگشت. حرکت سوم او اما غافلگیرکننده به نظر می‌رسید. جایی که این ستاره توانست وزنه 169 کیلوگرمی را مهار کند. در حقیقت وزنه‌ای که او در حرکت سوم مهار کرد، هشت کیلوگرم سنگین‌تر از وزنه‌ای بود که جوادی موفق به مهارش نشد. او با زدن این وزنه، در جایگاه ششم حرکت یک‌ضرب قرار گرفت و برای رسیدن به طلا در مجموع، یک ماموریت غیرممکن در پیش داشت.

میرمصطفی جوادی ستاره وزنه‌برداری، ورزش ایران را صاحب دو مدال طلای جهانی کرده است. او با این موفقیت به فهرست 10 نفر برتر جهان در وزن خودش هم رسیده و حالا سهمیه المپیک نیز به او اختصاص پیدا کرده است

طلا  با  215! 

جوادی برخلاف خیلی از رقبا در این وزن، یک وزنه‌بردار دو ضرب‌زن است. عادتی که معمولا در بین ستاره‌های وزنه‌برداری ایران نیز دیده می‌شود. او حرکات دو ضرب را با مهار وزنه 207 کیلوگرمی شروع کرد و توانست خیلی زود راهش را از خیلی از رقبا جدا کند. وزنه‌بردار فرانسوی اما در حرکت دومش وزنه 209 را زد و مدال طلای جوادی را به خطر انداخت. ستاره ایرانی دوباره به روی تخته برگشت و این بار با مهار 212 کیلوگرم، دوباره خودش را به جایگاه اول برگرداند. با این حال، کار بزرگ او هنوز تمام نشده بود. چراکه در سومین حرکت دو ضرب، والنیلا از ونزوئلا وزنه 210 کیلوگرمی را زد و لی دایین از چین نیز توانست وزنه 213 کیلوگرمی را بالای سر ببرد. حالا کار برای جوادی بسیار سخت شده بود. او در مجموع توانسته بود به رکورد 381 کیلوگرم برسد اما ورزشکار چینی در مجموع رکورد بهتری داشت و 383 کیلوگرم را زده بود. پس مصطفی برای رسیدن به طلا، باید وزنه 215 کیلوگرمی را بالای سر می‌برد. او حتی در تمرین‌ها نیز از پس این وزنه برنمی‌آمد اما در میدان مسابقه، دست به این کار بزرگ زد و علاوه بر اول شدن در دسته دوضرب، مدال طلای جهانی را در مجموع با 384 کیلوگرم به گردن آویخت تا اسم ایران در بین کشورهای مدال‌آور این رقابت‌ها قرار بگیرد. این یک اتفاق بسیار بزرگ و یک شگفتی واقعی برای وزنه‌برداری ایران محسوب می‌شد.

امیدی  برای  المپیک

میرمصطفی جوادی این موفقیت بزرگ را تنها در 23 سالگی به دست آورده است. او در سال 2000 متولد شده و آینده بسیار روشنی را در ورزش ایران در پیش دارد. او در بازی‌های جهانی 2021 هم عملکرد خوبی داشت و در اوج جوانی، توانست نفر سوم یک‌ضرب و نفر دوم دو ضرب و مجموع باشد. در جهانی 2022 اما اوضاع برای این ورزشکار خوب پیش نرفت. او از 6 وزنه، پنج تا را از دست داد تا شانس ماندن در جدول را به طور کامل از دست بدهد. حالا اما این ستاره، ورزش ایران را صاحب مدال جهانی کرده است. او با این موفقیت به فهرست 10 نفر برتر جهان در وزن خودش هم رسیده و حالا سهمیه المپیک نیز به او اختصاص پیدا کرده است.

جهانی  ریاض  ادامه  دارد

رقابت‌های جهانی برای وزنه‌برداری ایران، همچنان ادامه دارد. از مجموع 10 شرکت کننده ایرانی این رقابت‌ها، فقط دو ورزشکار فعلا روی تخته رفته‌اند. مثل همیشه، ایران در سبک‌وزن حرف زیادی برای گفتن ندارد اما در وزن‌های سنگین‌تر، بدون شک شاهد اتفاقات جذابی از سوی این تیم خواهیم بود.

 

نظر شما