شناسهٔ خبر: 62308692 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

معاون سازمان محیط‌زیست تاکید کرد:

ایران، کشورها را به تدوین کنوانسیونی الزام‌آور در زمینه گرد و غبار تشویق می‌کند

معاون محیط‌زیست‌ انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر این که ایران به تعهدات خود برای مدیریت، سازگاری و مقابله با توفان‌های گردوغبار عمل کرده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران تمامی کشورهای تحت تاثیر و نهادهای بین‌المللی مرتبط را تشویق به همکاری در تدوین و تحقق کنوانسیونی الزام‌آور برای مدیریت، سازگاری و مقابله با توفان‌های گرد و غبار به‌منظور انجام اقدامات عملیاتی و اجرایی می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایرج حشمتی در اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار که در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود، ضمن قرائت بیانیه جمهوری اسلامی ایران برای این نشست گفت: امروزه جهان با چالش‌های عظیمی همچون تغییرات اقلیمی، کمبود منابع آبی، تخریب سرزمین و بیابان‌زایی و توفان‌های گرد و غبار دست به گریبان است. این چالش‌ها پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و محیط‌زیستی فراوانی را به دنبال دارد که حل آن‌ها مستلزم تلاش‌ها و برنامه‌های جامع و هماهنگ در سطوح بین‌المللی، منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با ایمان راسخ به ضرورت راهبردهای چندوجهی برای کاهش اثرات توفان‌های گرد و غبار، تاکید می‌کند که برای دستیابی به اهداف منتج به کاهش پیامدهای ناشی از این مخاطره، تهیه برنامه‌های عمل منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای و اجرایی کردن آنها با همکاری همه کشورهای موثر و ‌متأثر و همچنین نهادهای مرتبط سازمان ملل متحدد، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و در این زمینه همه کشورها باید به مسئولیت‌های مشترک اما متفاوت خود عمل کنند.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: اکنون که با پیگیری‌های متعهدانه جمهوری اسلامی ایران، همکاری همه‌جانبه سازمان ملل متحد و حضور هیات‌های عالی‌رتبه کشورها از چهار قاره جهان شاهد اجماع مهمی برای مدیریت، سازگاری و مقابله با اثرات توفان‌های گرد و غبار هستیم، لازم است ضمن توجه به دغدغه‌های همه کشورها از جمله رفع تحریم‌ها و عدم اعمال آنها در موضوعات محیط‌زیستی، نهادهای بین‌المللی بیش از پیش موضوع پدیده فرامرزی گرد و غبار را مورد توجه قرار دهند و در این زمینه گام‌های جدی‌تر و متعهدانه‌تری بردارند.

حشمتی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اعلامیه نشست منطقه‌ای وزرای محیط‌‌زیست در تهران در جولای (تیرماه) سال گذشته، متعهدانه‌ از ایجاد صندوق منطقه‌ای برای منطقه غرب آسیا و آسیای میانه و در گام‌های بعدی ایجاد صندوق بین‌المللی برای پشتیبانی از اقدامات اجرایی در زمینه مقابله با توفان‌های گردوغبار حمایت و کشورهای ذی‌ربط را به مشارکت در این صندوق، تشویق می‌کند.

وی افزود: ایران با اعتقادی راسخ بر اهمیت ایجاد مراکز منطقه‌ای و کارگروه‌های فنی مشترک در هماهنگی و با همکاری کشورهای تحت تاثیر و آسیب‌دیده از پدیده گرد و غبار، اعلام می‌کند که پیش‌نویس ایجاد سازمان منطقه‌ای محیط‌‌زیست را تدوین کرده است. پر واضح است که این نهادها به لحاظ مسئولیت تاریخی کشورهای توسعه‌یافته برای ظرفیت‌سازی، تسهیل در انتقال فناوری و تامین منابع مالی می‌توانند نقش اساسی در افزایش ظرفیت، ارائه پشتیبانی‌های فنی و نظارت بر آماده‌سازی و اجرای دقیق برنامه‌های عمل و اقدام منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای ایفا کنند.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد همچون گذشته در همکاری‌های بین‌المللی حوزه محیط‌زیست‌ مشارکت و نقش فعال ایفا کند و دانش و تجربه گسترده خود را برای سازگاری، مدیریت و مقابله با چالش‌های ناشی از توفان‌های گرد و غبار را با دیگر کشورهای جهان و نهادهای بین‌المللی به اشتراک بگذارد.

معاون محیط‌زیست‌ انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست خاطرنشان کرد: همکاری‌ها و تلاش‌های مشترک کشورهای موثر و متاثر از پدیده گرد و غبار با همکاری سازمان ملل متحد، نیازمند ارائه چارچوبی همه‌جانبه‌نگر برای واکنش جمعی است و این همکاری‌ها بایستی فارغ از سیاست‌زدگی و اقدامات قهری و یک‌جانبه باشد. بر این اساس جمهوری اسلامی ایران تمامی کشورهای تحت تاثیر و نهادهای بین‌المللی مرتبط را تشویق به همکاری در تدوین و تحقق کنوانسیونی الزام‌آور برای مدیریت، سازگاری و مقابله با توفان‌های گرد و غبار به‌منظور انجام اقدامات عملیاتی و اجرایی می‌کند.

حشمتی در ادامه گفت: بدیهی است که تحت راهبردهای این کنوانسیون دستیابی به اهداف مشترک جهانی و منطقه‌ای برای مقابله و کاهش پیامدهای ناشی از توفان‌های گرد و غبار ضرورتی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.بر همین اساس، جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام پایبندی به تعهدات خود برای مدیریت، سازگاری و مقابله با توفان‌های گرد و غبار در سطوح بین‌المللی، منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای، اعتقاد دارد که از طریق تصویب برنامه‌های عمل و اقدام، ایجاد صندوق مالی به منظور پشتیبانی از اقدامات عملیاتی و اجرایی، ایجاد مراکز و کارگروه‌های فنی و نهایتا تلاش برای ایجاد کنوانسیون مقابله با توفان‌های گرد و غبار با الزامات اجرایی توسط همه کشورهای مؤثر و متأثر از این پدیده که در پیش به آن‌ها اشاره شد، می‌توان ضمن مهار و کاهش آثار و پیامدهای توفان‌های گرد و غبار بر این چالش فرامرزی غلبه کرد.

وی در پایان تصریح کرد: امروز در حالی که همه ما شایسته تقدیر برای حضور موثر در این اجلاس بین‌المللی هستیم، نباید از یاد ببریم که گام‌های سخت‌تر و چالش برانگیزتری در پیش‌رو خواهیم داشت که تنها با مشارکت و همکاری همه‌جانبه و خلل‌ناپذیر قادر به غلبه بر آن‌ها خواهیم بود.

گفتنی است، اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار در روزهای ۱۸ و ۱۹ شهریور با حضور نمایندگان بیش از ۵۰ کشور و ۱۵ نهاد بین‌المللی به پیشنهاد سازمان ملل متحد و به میزبانی ایران، در تهران برگزار می‌شود.

نظر شما