شناسهٔ خبر: 62249925 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برگزاری مراسم سنتی چمر در مهران

خبرگزاری صدا و سیما

مردم استان ایلام در کنار زائران سیدالشهدا (ع) آیین سنتی چمر را برای گرامیداشت اربعین سرور و سالار شهیدان برگزار کردند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ مراسم سنتی چمر برای گرامیداشت اربعین سرور و سالار شهیدان برگزار شد، سوز چمر دوستداران اباعبدالله الحسین (ع) را در پایانه برکت مهران دور هم جمع کرده بود.
 
یاد و خاطره شهدا از جمله سردار دل‌ها نیز در این مراسم گرامی داشته شد.
 
آیین سنتی «چمر» یکی از این رسوم محلی است، اجرای مراسم آیینی چمر بین جامعه عشایری غرب کشور از ریشه‌های اعتقادی و برخاسته از متن مفاهیم ارزشی این قوم مایه می‌گیرد که برای تکریم و تجلیل نمودن از فقدان شخصیت‌ها، انسان‌های مصلح و خدا‌جو، دلاور و شجاع، متهور و مورد احترام اقشار مردم بر پا می‌شود.
 
چمر نوعی مراسم ویژه سنتی و نمایش تصویری و عینی از آئین مرثیه‌ای و عزاداری محلی است که می‌توان آن را در  قلمروی تعزیه به‌شمار آورد.
 
چمر یکی از مراسمی است که در نقاط مختلف استان ایلام به‌هنگام مرگ عزیزان و به‌ویژه در روز عاشورا اجرا می‌شود و در آن گروه صف زنان، صف مردان، زنان مویه‌خوان، نوازندگان ساز و دهل و گروه شاعران محلی حضور دارند.
 
در مراسم چمر همسرایان ضمن سرودن همزمان شعرشان که در مصیبت سالار شهیدان است به‌همراه نوازندگان دهل و سرنا به‌آرامی حول میدانی دایره‌شکل که صفوف فشرده مردان و زنان میهمان آن را احاطه کرده‌اند به‌حرکت درمی‌آیند و وسط میدان با تیرهای چوبی کوتاه سکویی ایجاد می‌کنند که به "کتل" معروف است که البسه و عکس متوفی را به‌روی آن نصب و اسب متوفی را نیز با پارچه تزئین می‌کنند.
<div id="video-display-embed-code_10100826"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3968721/10100826?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما