شناسهٔ خبر: 62180935 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کاهش چشمگیر ذخیره آب در سد‌های استان

اکنون حدود ۸۰ درصد سد‌های استان به دلیل کاهش بارندگی‌ها خالی است.

صاحب‌خبر -

کاهش چشمگیر ذخیره آب در سد‌های استانبه گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی گفت: کاهش بارندگی‌ها در سال آبی جاری و مصارف بی رویه از منابع آبی، متاسفانه وضعیت منابع آبی در ذخایر سد‌ها چندان مطلوب نیست.
آمری افزود: از ۴۰۰ میلیون متر مکعب مخازن دو سد بزرگ استان الغدیر ساوه و کمال صالح در حال حاضر ۷۰ میلیون مترمکعب آب در سد‌ها موجود است و به طور متوسط ۲۰ درصد از حجم مخازن این سد‌ها پُر است.
او گفت: سد الغدیر ساوه شرایط مطلوبی ندارد به طوری که ۱۱ درصد از مخزن این سد در حال حاضر پُر است و یک زنگ خطر در این سد است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی افزود: در حال حدود ۴۰ درصد مخزن سد کمال صالح پُر است که البته نگرانی در بحث تامین آب شُرب اراک نداریم به شرطی که شهروندان در مصرف آب صرفه جویی کنند و امیدواریم با بارندگی‌های پاییز و زمستان پیش رو بخشی از مخزن این سد‌ها پُر شود و وضعیت مطلوبی پیدا کنند.
آمری با توجه به کاهش منابع آب زیرزمینی و محدودیت در تامین و تولید آب در استان، گفت: سیاست بر این است که در بخش‌های مختلف و با صرفه جویی در مصرف آب شُرب و کشاورزی و استفاده از روش‌های نوین آبیاری در مزارع بهره وری آب را بالا ببریم.
او به طرح‌های آبرسانی استان هم اشاره‌ای کرد و افزود: طرح اضطراری آبرسانی به تفرش یکی دو سال هست که به بهره برداری رسیده و طرح نهایی و تکمیل آن امسال در مَدار بهره برداری قرار خواهد گرفت.
آمری با بیان اینکه رینگ شمالی و جنوبی آبرسانی به اراک از سد کمال صالح به اتمام رسیده، گفت: رینگ شمالی این طرح سال گذشته به بهره برداری رسید و رینگ جنوبی هم امسال به بهره برداری خواهد رسید و با اجرای آن کل شهر اراک تحت پوشش آب سد کمال صالح قرار می‌گیرد.
از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون در استان حدود ۱۹۵ میلیمتر باران بارید که این میزان نسبت به میانگین بلند مدت ۳۰ درصد کاهش دارد.

نظر شما