شناسهٔ خبر: 6213803 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تصويري/ کربي تلويحا به سخنان نتانياهو درباره مذاکرات پاسخ داد (3)

صاحب‌خبر - تهران/ خبرگزاری صدا و سیما/ سیاسی 1394/04/16
00:13:43.11
سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا تعبیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات هسته ای را نادرست توصیف کرد.
به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، خبرنگار دیگری در ادامه نشست خبری جان کربی پرسید... شما می گویید که وزیر امورخارجه آمریکا در اظهارات روز گذشته اش عملگرایانه سخن گفت. اما اگر نگاه عملی به اظهارات مطرح در وین و سخنان دیپلماتهای طرفهای مختلف داشته باشیم می بینیم که می گویند هیچ توافقی در این خصوص حاصل نشده است. منظورم این است که اختلافها هنوز بسیار زیاد است. با این اوصاف، آیا واقعا واقع بینانه و عملگرایانه است بگوییم تا ساعت شش صبح فردا به وقت وین، توافق حاصل خواهد شد؟
سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در پاسخ گفت..فکر می کنم وزیر امورخارجه آمریکا به صراحت بسیار در این خصوص صحبت کرد. او هنوز هم در محل گفتگوها است. من نمی خواهم در این زمینه گمانه زنی کنم که شانس رسیدن به توافق هسته ای در دوازده تا هجده ساعت آینده چقدر است. همانطور که هفته گذشته گفتم می توان به سرعت یا در مدت چند روز به توافق دست یافت یا اینکه ممکن است اصلا توافقی حاصل نشود. الان هم همان سخن را مطرح می کنم.
خبرنگار دیگری پرسید... وزیرامورخارجه آمریکا گفت که او آماده است درصورت حاصل نشدن توافق خوب ، از گفتگوها خارج شود. آیا منظور او این بود که ممکن است فردا از گفتگوها خارج شود یا اینکه هنوز این گزینه باز است؟
جان کربی گفت.. فکر نمی کنم وقتی او این سخن را مطرح می کرد، تاریخ خاصی را مدنظر داشت. این سخن او بیشتر ناظر به تصمیمی کیفی بود مبنی بر اینکه اگر توافقی حاصل نشود که مطابق همه پارامترهای موردتوافق در ماه آوریل باشد و نتواند به اهدافی دست پیدا کند که چند دقیقه پیش بیان کردم، در این صورت او ازگفتگوها خارج خواهد شد. او همواره این نگاه را داشته است که اگر نتوان به توافق خوب دست یافت، آماده خواهد بود از گفتگوها خارج شود. اما بی تردید او با این سخنش هیچ بازه زمانی برای این کار مشخص نکرده است.
خبرنگار پرسید.. آیا منظور تلویحی این سخن آن است که او آماده تمدید گفتگوها است؟
جان کربی گفت.. نمی خواهم درباره این مسئله گمانه زنی کنم که فردا چه خواهد شد. آنچه کانون تمرکز وزیر امورخارجه است اتفاقهای جاری در میز مذاکرات است. فردا باید دید در کجا قرار داریم. اگر قرار باشد گفتگوی دیگری در این خصوص داشته باشیم، بی تردید این کار را انجام می دهیم. من نمی خواهم فعلا گمانه زنی کنم.
خبرنگار پرسید.. پس اگر هفتم ژوئیه ، ضرب الاجل نیست و فقط یک تصمیم است، چگونه این زمان را توصیف می کنید؟
کربی در پاسخ گفت.. هفتم ژوئیه فقط یک تمدید توافق موجود براساس طرح مشترک اقدام بود که کاهش محدود تحریمها برای ایران را به همراه داشت درحالیکه مذاکرات ادامه دارد. به همین منظور ، برای اینکه گفتگوها پس از سی ام ماه ژوئن ادامه داشته باشد، آنها طرح مشترک اقدام را یک هفته دیگر تمدید کردند. این تصمیم در آن زمان، تصمیمی عاقلانه بود زیرا اگر این کار انجام نمی شد نمی دانستیم از سی ام ژوئن یا اول ژوئیه به بعد تا چند روز دیگر ، به کدام سمت خواهیم رفت. بنابراین می گویم که آن تصمیم ، تمدیدی فنی برای ترتیبات مذکور بود تا اینکه دیپلماتها بتوانند کارهایشان را در وین ادامه بدهند و کارها انجام شود. فردا این تمدید فنی پایان می یابد و باید دید که فردا چه وضعی پیش می آید.
خبرنگار دیگری پرسید.. آیا رئیس جمهور اوباما با وزیر امورخارجه آمریکا در این خصوص در تماس است؟ آیا آنها با هم گفتگوی تلفنی انجام داده اند؟
جان کربی گفت.. کاملا می دانم که وزیر امورخارجه آمریکا از زمانی که در وین بوده ، چندین بار با سوزان رایس (مشاور امنیت ملی آمریکا) صحبت کرده است. وزیر امورخارجه امریکا با دیگر مقامات کشور نیز در تماس بوده است. مونیز وزیر انرژی آمریکا نیز در وین است. اما من هیچ مطلبی درباره تماس تلفنی آنها با رئیس جمهور ندارم که بیان کنم.
خبرنگار دیگری پرسید.. آیا ممکن است در این خصوص توضیح بدهید که ساختار گفتگوها به چه صورت بوده است؟ آیا گروههای مختلفی در مذاکرات حضور دارند؟ آیا مسائل به صورت منفرد بین گروهها تقسیم شده است؟ لطفا درباره ساختار گفتگوها توضیحاتی ارائه بدهید.
جان کربی گفت.. من نمی توانم دراین خصوص اطلاعات زیادی ارائه کنم. درهرصورت می توانم بگویم که چندین سطح از ملاقاتها وجود دارد. ما کارشناسان فنی داریم که درباره بخشهای مختلف فنی توافق با هم گفتگو می کنند. ما مسئولان سیاسی داریم که با هم گفتگو می کنند. گاهی مواقع این ملاقاتها دوجانبه است. ما به صراحت درباره ملاقاتهایی که وزیر امورخارجه آمریکا انجام داده است صحبت کرده ایم. دیروز هم همه وزرای امورخارجه با هم دیدار کردند. بنابراین می بینید که جلسات سیاسی وجود دارد. جلسات فنی وجود دارد. این جلسات در سطوح مختلف و با اعضای مختلفی است که در این جلسات حاضر می شوند. اما نمی دانم که هر روز چه کسی با چه کسی و در چه اتاقی و چه زمانی دیدار می کند.
خبرنگار دیگری پرسید.. آیا باید ایران نوعی توافق جانبی حاصل شده است تا تحریمها درباره بخاری سید طاهر برداشته شود که بخشی از شبکه عبدالقدیر خان بوده است؟ اگر این طور است، این کار با پیشنهاد کدام طرف بوده است؟
جان کربی در پاسخ گفت.. من درباره این مسئله اصلا چیزی نشنیده ام. درباره توافقهای جانبی باید به نکته ای اشاره کنم و آن اینکه، آنچه در وین در جریان است فقط و فقط درباره توافق هسته ای است. البته بی تردید در حاشیه گفتگوهایی که داریم ما از هر فرصتی که پیش بیاید استفاده می کنیم تا مسئله سه آمریکایی را مطرح کنیم که در ایران در بازداشت هستند و همچنین مسئله آقای لوینسون (مامور سابق اف بی آی) را مطرح کنیم. اما نمی دانم که حالا هیچ توافق جانبی در حال انجام باشد. تاکنون هیچ توافق جانبی درباره این مسئله حاصل نشده است. این گفتگوها، برای مذاکرات هسته ای است. آیا این سخن روشن است؟ من اطلاعی درباره فرد مذکور ندارم. به هرحال می خواهم این نکته را بیان کنم که این گفتگوها درباره مذاکرات هسته ای است و گفتگوهای وین ، حول مسئله هسته ای است. تمرکز در وین برای رسیدن به توافق هسته ای است.
تنها تحریمهایی که در این مذاکرات مطرح است، تحریمهای مرتبط با برنامه هسته ای ایران است.
خبرنگار دیگری پرسید.. آیا وزیر امورخارجه آمریکا با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز صحبت کرده است. نتانیاهو روز گذشته سخنان بسیار تندی درباره توافق هسته ای مطرح کرد.
جان کربی پاسخ داد.. نمی دانم که آیا اخیرا تماس تلفنی با او برقرار شده است. من باید عینک خودم را می آوردم ( تا مطالب نتانیاهو را بخوانم)!
خبرنگار پرسید.. آیا می خواهید من آن مطالب را برایتان بخوانم؟
کربی گفت.. باید فونت مطالب، بیست و شش باشد! خیر. نمی خواهم بخوانید. باید بگویم خیر دراین خصوص اخیرا تماسی برقرار نشده است.
خبرنگار پرسید.. امروز نخست وزیر اسرائیل ، گفت مذاکرات گشایش نیست بلکه شکست است. او گفت بهتر است توافقی حاصل نشود و نه اینکه این توافق بسیار بد حاصل شود. آیا وزارت امورخارجه آمریکا می خواهد به این سخنان واکنش نشان بدهد؟
جان کربی در پاسخ گفت.. اولا هنوز هیچ توافقی حاصل نشده است. ثانیا همانطور که گفتم وزیر امور خارجه آمریکا گفته است اگر توافق خوبی حاصل نشود، او حاضر است از گفتگوها خارج شود. ما به صراحت در این خصوص صحبت کرده ایم. به نظرم، این سخنان بسیار دیپلماتیک و بسیار روشن بود. او هرگز از منظر گشایش سخن نمی گفت. بنابراین اینکه گفتگوها را براساس آنچه که درباره سرعت و گستره و ماهیت این گفتگوها در اتاق مذاکرات در جریان است، بخواهیم در قالب شکست یا گشایش توصیف کنیم نادرست است.
00:19:43.11

نظر شما