شناسهٔ خبر: 6213334 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تصويري/ کربي: همه مذاکره کنندگان پارو مي نند تا توافق شود(2)

صاحب‌خبر - تهران/ خبرگزاری صدا و سیما/ سیاسی 1394/04/16
00:04:43.11
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه فقط تحریمهای هسته ای در مذاکرات مطرح است ، گفتگوهای هسته ای را به پارو زدن تشبیه کرد.
به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، جان کربی در مقر وزارت امورخارجه آمریکا در واشنگتن در جمع خبرنگاران حاضر شد.
یکی از خبرنگاران پرسید.. همه مقامات حاضر در گفتگوها اعم از آلمان ها و ایرانی ها درباره این سخن گفته اند که هنوز مسائل مهم و قابل توجهی باقی مانده است. آیا پیشرفتی در این خصوص حاصل شده است که سبب شود این امیدواری بوجود بیاید که این هفته توافقی حاصل خواهد شد اعم از اینکه توافقی خوب یا بد باشد؟
سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در پاسخ گفت.. من شما را به گفته های دیروز جان کری وزیر امورخارجه آمریکا ارجاع می دهم. تردیدی نیست که پیشرفتهایی حاصل شده است و کارها همچنان ادامه دارد. اما هنوز اختلافها و تفاوت دیدگاهها درباره برخی مسائل خاص باقی مانده و همین مسائل تاکنون مانع از حصول به توافق شده است. تلاشها به جدی ترین شکل ممکن ادامه دارد. دیدید که دیروز همه وزرای حاضر در گفتگوها با هم دیدار کردند. این مسئله اصلا بی اهمیت نیست. بنابراین، می بینید که همه هنوز پارو می زنند و تلاش می کنند توافق حاصل شود اما توافقی که خوب باشد. باید توافق خوبی حاصل شود. باید این توافق منافع امنیت ملی ما و شرکای ما را تامین کند و در غیراین صورت، توافقی حاصل نخواهد شد. فکر می کنم وزیر امورخارجه آمریکا روز گذشته به گونه فوق العاده عملگرایانه در این خصوص سخن گفت.
خبرنگار در ادامه پرسید.. اما او (جان کری) گفت که تقریبا به هدف رسیده ایم. سوال مطرح این است چه مسائلی باقی مانده است که می توان در یک روز درباره آن مذاکره کرد اما امکان حل و فصل آن از طریق مذاکره در دوره زمانی بیست و یک ماهه وجود نداشت؟
جان کربی در پاسخ گفت.. همانطور که می دانید من قصد ندارم درباره جزییات مسائل مذاکره شده صحبت کنم. من نمی خواهم به محتوای مذاکرات بپردازم. این کار کاملا نادرست است که حالا چنین کاری انجام بدهم. همانطور که دیدید جان کری و محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران مطلبی بسیار شبیه هم بیان کردند و گفتند هرگز تا این اندازه به توافق نزدیک نبوده ایم. این سخنان گویای آن است که کارهایی انجام شده است. کارهایی که الان انجام می شود ادامه کارهایی است که در دو تا سه سال گذشته انجام شده است. افراد زیادی در زمان طولانی کارهای زیادی انجام داده اند که به گفتگوهای امروز و جاری منجر شده است که الان در وین به آنجا رسیده ایم. اما درعین حال باید توجه داشت که وزیر امورخارجه آمریکا به صراحت بسیار در این خصوص صحبت کرد که اگر نتوان به توافقی دست یافت که مطابق توافق حاصل در ماه آوریل باشد، از مذاکرات خارج خواهیم شد.
خبرنگار پرسید..آیا ممکن است در زبان یا پیش نویس بیانیه نهایی، موانعی وجود داشته باشد؟ آیا این مسئله می تواند مشکل آفرین باشد؟
جان کربی در پاسخ گفت.. بار دیگر می گویم که من به محتوای مذاکرات نمی پردازم. فکر می کنم می توانید این مسئله را درک کنید. همانطور که همه ما گفته ایم هنوز کارهای زیادی باقی مانده است که هم در مسیر فنی و هم در سیاسی است و درباره برخی از مسائل مطرح در هر دو حوزه، وحدت نظر وجود ندارد. بار دیگر می گویم که دقیقا وارد این موضوع نمی شوم که مسائل مورداختلاف چیست. به هرحال، باید بگویم که هم در زمینه فنی و هم درزمینه سیاسی کارهایی باقی مانده است که باید انجام شود تا شکافهای موجود از بین برود.
خبرنگار پرسید.. شما کمتر از بیست و چهار ساعت زمان دارید تا این کار را انجام بدهید (به توافق برسید). اگر گفتگوها به فراتر از روز سه شنبه کشیده شود آیا به معنای آن است که ضربه ای به این روند وارد شده است؟ شما می خواهید تا نهم ژوئیه این کار را انجام دهید که کنگره جلسه ندارد. اگر مذاکرات تمدید شود، اعلام نظر کنگره به سی روز پس از سپتامبر موکول می شود، آیا این مسئله واقعا مهم است؟
جان کربی در پاسخ گفت.. اجازه بدهید کمی درباره این مسئله صحبت کنیم که هفتم ژوئیه چه چیزی هست و چه چیزی نیست. هفتم ژوئیه، ضرب الاجل نیست. ما اساسا اجرای پارامترهای طرح مشترک اقدام را هفت روز تمدید کردیم .منظورم از طرح مشترک اقدام، توافقی است که حاصل شده است. برداشته شدن تحریمها بخشی اساسی از طرح مشترک اقدام بوده است. ما طرح مشترک اقدام و این پارامترها را هفت روز تمدید کردیم. بنابراین می بینید که تصمیم تمدید مذکور، تصمیمی فنی بود تا اینکه گفتگوها بتواند ادامه پیدا کند و دیپلماتها بتوانند کار خودشان را ادامه بدهند. سخن شما درست است که این زمان تمدید شده روز سه شنبه پایان می یابد. من نمی خواهم مطالبی فرضی بیان کنم که پس از این مهلت چه اتفاقی رخ خواهد داد. باید دید پس از این مهلت، کارها به چه سمتی می رود. باید به کارهایی نگاه کنید که در حال حاضر انجام می شود. کارهای بسیار زیادی انجام می شود. انرژی زیادی برای گفتگوها هزینه می شود. باید دید پس از این تاریخ چه می شود. بار دیگر می خواهم سخن وزیر امورخارجه آمریکا را تکرار کنم. او به صراحت گفت که یا ما به توافقی می رسیم که مطابق پارامترهای مدنظر در توافق آوریل در لوزان است و الزامات امنیت ملی ما را تامین می کند و همه مسیرهای دستیابی ایران به توانمندی ساخت تسلیحات هسته ای را مسدود می کند یا اینکه توافقی حاصل نخواهد شد.
خبرنگار دیگری در ادامه این نشست خبری پرسید..یکی از دیپلماتهای ایرانی در وین گفته است طرف ایرانی به هیچ ضرب الاجلی قائل نیست. آیا شما هم به هیچ ضرب الاجلی متعهد نیستید؟ سوال من این است که در چه مقطعی شما خواهید گفت که دیگر بس است و ما به توافق نمی رسیم و از گفتگوها خارج می شویم؟
جان کربی پاسخ داد.. فکر نمی کنم حالا در موقعیت مناسبی باشم که بتوانم پاسخ این سوال را بدهم. کاملا روشن بود که تمرکز ما این بود که تا پایان ماه ژوئن این کار انجام شود. ما در طول ماههای مه و ژوئن همواره می گفتیم که پایان ماه ژوئن تا چه اندازه برای ما مهم است. حالا ما از این دوره فراتر رفته ایم و یک تمدید فنی برای هفت روز اتفاق افتاده است. هنوز کارهای بسیار زیادی باقی مانده است که باید انجام شود. هنوز یک روز دیگر باقی مانده است و باید دید تا روز آخر چه پیش می آید. بازهم می گویم وزیر امورخارجه آمریکا به صراحت بسیار در این خصوص سخن گفته است. عامل حرکت ما، تلاش برای رسیدن به توافق خوب بوده است. این مسئله، انگیزه حرکت ما بوده است. البته این سخن به معنای آن نیست که ما به تقویم زمانی بی توجه هستیم. ما به ضرب الاجلهایی که در گذشته نیز تعیین شده بود بی توجه نبودیم. اما آنچه بیش ازهمه بر آن تمرکز داریم، حصول اطمینان از این مسئله است که به توافقی برسیم که توافقی خوب و توافقی درست باشد.
خبرنگار در ادامه بار دیگر پرسید.. اما شاید سخن ایرانی ها به این معنا است که آنها ضرب الاجلی مدنظر ندارند. برخی گزارشها حاکی از آن است که ممکن است گفتگوها تا پایان هفته (روز یکشنبه هفته آینده) تمدید شود. آیا ممکن است گفتگوها چند روز دیگر بیشتر طول بکشد؟
کربی گفت.. تاوقتیکه به این نقطه نرسیم، در این خصوص نظری نمی دهم. امروز ششم ژوئیه است( کنفرانس خبری شب گذشته بوده است). تمدید فنی گفتگوها تا فردا (سه شنبه) ادامه دارد. ما در این زمینه بسیار بسیار سخت می کوشیم. گفتگوها در وین هنوز هم ادامه دارد. به هرحال، هنوز به نقطه ای نرسیده ایم که بتوانم پاسخ سوال شما را بدهم.
خبرنگار بار دیگر پرسید.. یکی دیگر از مسائلی که در گزارشها مطرح شده این است که ایران می خواهد تحریمهای تسلیحاتی سازمان ملل متحد نیز برداشته شود. آیا این مسئله در گفتگوهای وین همواره بوده یا اینکه به صورت ناگهانی مطرح شده است و آیا این مسئله ، مانعی در مسیر توافق به شمار می رود؟
جان کربی در پاسخ گفت.. افراد زیادی از طرفهای مختلف درباره مسائل مختلف صحبت می کنند. ما همواره گفته ایم برداشته شدن تحریمها که درباره این توافق از آن صحبت و درباره آن مذاکره می شود، تحریمهای مرتبط با برنامه هسته ای ایران است. فقط تحریمهایی مدنظر است که در اتاق مذاکرات درباره آن مذاکره می شود و بس.
خبرنگار دیگری پرسید.. اگر آنها (طرف ایرانی) خواهان ادامه گفتگوها باشند، آیا بار دیگر تمدید فنی گفتگوها را شاهد خواهیم بود؟
جان کربی گفت.. نمی دانم. نمی توانم پاسخ این سوال را بدهم. طرح مشترک اقدام تاکنون موثر بوده و ما را به این نقطه در مذاکرات رسانده است. نباید در این خصوص تردیدی داشت. اما الان در موقعیتی نیستم که گمانه زنی کنم درباره اینکه آیا طرح مشترک اقدام بار دیگر تمدید خواهد شد یا خیر. آیا ممکن است چنین اتفاقی رخ بدهد؟ بله بی تردید چنین امکانی وجود دارد اما نمی توانم حالا با قاطعیت در این خصوص نظر بدهم. نمی خواهم بار دیگر این نکته را تکرار کنم اما باید بگویم که تیمهای حاضر در مذاکرات بسیار سخت در تلاش هستند. آنها روی این مسئله کار می کنند و تمرکز آنها بر این است که این کار را به صورت رضایت بخشی تکمیل کنند و تمرکز آنها بر این نیست که آیا لزوما این گفتگوها بار دیگر تمدید شود یا خیر.
00:09:43.11

نظر شما