شناسهٔ خبر: 6210419 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

تلاش 7 وزير براي توافق نهايي ادامه دارد

پيشرفت 90 درصدي در برخي ضميمه‌هاي توافق هسته‌اي

صاحب‌خبر -

گروه سياسي: با ورود‌هاموند، لاوروف و فابيوس تيم مذاکره‌کننده 1+5 در سطح وزرا کامل شد و مذاکرات داخلي وزراي 1+ 5 با ايران بلافاصله بعد از ورود وزرا به هتل کوبورگ وين آغاز شد و ثانيه شمارها براي ثبت لحظه تاريخي توافق‌ نهايي فعال شدند.

محمد جواد ظريف گفت: برخي اختلافات باقي است از همه مردم درخواست داريم دعا کنند تا انشاءالله هر چه صلاح کشور، اسلام و مسلمين و مردم خوب ماست در اين شب مقدر شود.به گزارش ايسنا‌، محمد جواد ظريف پس از مراسم شب احيا در جمع خبرنگاران گفت: نتيجه کار هنوز معلوم نيست داريم تلاش مي‌کنيم. وانگ يي وزير خارجه چين نيز پيش‌از پيوستن به ساير وزيران خارجه 1+5 در هتل کوبورگ گفت‌: هر چند که در روزهاي اخير پيشرفت‌هايي صورت گرفته ولي هنوز چند مساله باقي‌مانده است. او پنجمين وزير خارجه‌اي است که از عصر يکشنبه تاکنون به هتل کوبورگ مي‌آيد.

وانگ يي پيش‌از ورود به کوبورگ به خبرنگاران گفت: ما در آستانه کسب توافق نهايي هستيم. اما آنچه امروز و فردا اهميت دارد اين است که طرفين به ويژه آمريکا و ايران هرچه زودتر تصميم نهايي خود را بگيرند.وزير خارجه چين اظهارداشت: در روزهاي اخير شاهد پيشرفت‌هايي در مذاکرات بوديم ولي هنوز چند مساله مانده که حل نشده است و اميدواريم در روزهاي آينده براي آنها راه‌حلي پيدا کنيم که مورد قبول طرفين باشد. معتقديم مي‌توانيم براي اين مسائل هم راه‌حل قابل قبول پيدا کنيم. وي گفت: من با اين سفرم به وين بار ديگر آمادگي چين را براي ادامه و پيشبرد مذاکرات نشان دادم. لوران فابيوس وزير خارجه فرانسه نيز گفت: همانطور که از قبل خودم را متعهد مي‌دانستم براي مرحله اي از مذاکرات که بايد آخرين باشد به وين آمده‌ام. اين مذاکرات 12 سال است شروع شده و بايد در 72 ساعت پايان يابد.

وزير خارجه فرانسه پيش‌از ورود به هتل کوبورگ به خبرنگاران گفت: از حالا به بعد سوال اصلي در ميز مذاکره اين است که آيا ايراني‌ها قبول خواهند کرد که يک قرارداد روشن در مورد مسائلي که هنوز راستي ازمايي نشده ببندند؟ فابيوس گفت: اميدواريم به سمت يک توافق ودر جهت امنيت و صلح پيش برويم ولي همه چيز بايد راستي آزمايي شود. ما اکنون هم همان موضعي راداريم که ازابتدا داشتيم.

وزير خارجه آلمان نيز گفت: اگر توافق شود همه با هم مي‌بريم و اگر نرسيم همه با هم شکست مي‌خوريم.به گزارش ايسنا، فرانک اشتاين ماير پس از ورود به محل مذاکرات در جمع خبرنگاران افزود: در اين مرحله پيشرفت‌هاي زيادي شده ولي هنوز برخي مسائل باقي مانده است. اين آخرين مهلت ماست و همه بايد تن به يک توافق جامع دهيم. همه بايد جرات و جسارت يک توافق جامع را داشته باشند.وي گفت: با توافق يک نقطه بحران در خاورميانه از بين مي‌رود و به خاورميانه امن کمک مي‌کند. وزير خارجه آلمان ادامه داد: هدف ما اين است که ايران دسترسي به سلاح هسته‌اي نداشته باشد و از اين نظر خيال ما راحت باشد.

يک منبع آگاه نيزاعلام کرد که پيشرفت در ضميمه فني بر جام 70 درصد و برخي ضميمه‌هاي ديگر تا 90 درصد بوده است. به گزارش ايرنا، اين منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، در واکنش به منفي بودن صحبت‌هاي جان‌کري وزير خارجه آمريکا گفت: صحبت‌هاي آقاي کري چندان منفي نبوده است و در برخي از موارد مشکلات جدي باقي‌مانده است. وي در خصوص حل موضوعات باقي‌‌مانده ادامه داد‌: امروز بحث‌هاي تندي بين ايران با طرف مقابل صورت گرفت. وي در خصوص ضرب‌الاجل نهايي اظهار کرد‌: مذاکرات نهايتا يا تا آخر شب چهارشنبه يا پنج‌شنبه صبح به طول خواهد انجاميد.

يک مذاکره کننده ارشد ايران نيز گفت که مسئله تحريم‌ها تقريبا حل شده است. يک مذاکره‌کننده ارشد ايران به «انتخاب» گفت: تمامي‌مسائل مربوط به تحريم‌ها «تقريبا» حل شده است.

وي با اشاره به برخي اختلافات موجود اظهار‌داشت: يکي از موارد باقي مانده و مورد بحث، مسئله عبارات به کار رفته در متن توافق است.اين مذاکره‌کننده ارشد ايران اضافه کرد: هم اکنون بر سر هيچيک از موارد مورد اختلاف به بن‌بست نخورده‌ايم و گفت‌وگوها بر سر مسائل باقي‌مانده ادامه دارد. وي تصريح کرد: با اين اوصاف، احتمال تمديد مذاکرات هسته‌اي تا نهم جولاي زياد است.

برچسب‌ها:

نظر شما