شناسهٔ خبر: 62079762 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تظاهرات هزاران نفری در نزدیکی بزرگترین پایگاه نظامی فرانسه در نیجر

هزاران نفر از مردم نیجر، در حمایت از درخواست شورای نظامی این کشور مبنی بر خروج سفیر فرانسه، امروز، در نزدیکی بزرگترین پایگاه نظامی نیروهای فرانسوی در نیامی تجمع کردند و خواستار خروج این نظامیان و سفیرشان شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به اعلام منابع رسانه‌ای، امروز (یکشنبه، ۲۷ آگوست)، هزاران نفر از مردم نیجر، در نزدیکی بزرگترین پایگاه نظامی فرانسه در این کشور تجمع کردند و خواستار خروج نیروهای نظامی فرانسه از کشورشان شدند. 

این در حالی است که روز گذشته، یک روز پس از مهلت ۴۸ ساعته شورای نظامی نیجر به سفیر فرانسه برای خروج از این کشور، هزاران نفر از طرفداران این شورا موسوم به «شورای ملی حفاظت از وطن» به خیابان آمدند و حمایت خود را از تصمیم‌های این نظامیان که از ۲۶ جولای (۲۰۲۳)، با کودتا قدرت را در دست گرفته‌اند، اعلام کردند و بر ضرورت خروج سفیر فرانسه از کشورشان تاکید کردند. 

بر اساس این گزارش، معترضان در این تظاهرات خواستار اخراج نظامیان و سفیر فرانسه از کشورشان شدند و مخالفت خود را با مداخلات پاریس در امور داخلی کشورشان اعلام کردند.

خبرنگار شبکه الحدث، نیز که در جمع معترضان در حال گزارش است، خبر داد که معترضان نیجری بر ضرورت خروج همه نظامیان فرانسوی از کشورشان تاکید دارند.

 

 

«حسین قنیبر» رئیس دفتر الحدث در نیامی نیز خبر داد: «فرانسه احتمالا، سفیر خود را برای رایزنی از نیجر فرا بخواند و این اقدام در پاسخ به درخواست کودتاچیان مبنی بر خروج سفیر فرانسه از نیامی نیست». 

 نیروهای پلیس نیجر نیز با نزدیک شدن به پایان مهلت ۴۸ ساعته شورای نظامی نیجر به سفیر فرانسه برای خروج از کشور، کمربندی امنیتی در اطراف سفارتخانه فرانسه ایجاد کرده‌اند تا مانع هرگونه تعرض احتمالی به این سفارتخانه شوند. 

فرانسه یک پایگاه نظامی مهم به نام «۱۰۱» در نیجر دارد که علاوه بر ۱۵۰۰ نظامی فرانسوی و ۸۰۰ نظامی آمریکایی، ۱۰۰ جنگنده را نیز در خود جای داده و یک سفارت بزرگ در نیامی دارد که در حال حاضر نزدیک شدن به آن بسیار دشوار است و تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد. 

محور اصلی عملیات‌های فرانسه در نیجر پایگاه ۱۰۱ است که در نزدیکی فرودگاه بین المللی «دیوری حامانی» قرار دارد و با مأموریت مشترک نیروهای آمریکایی و فرانسوی فعالیت می‌کند.

از زمان کودتای فرماندهان گروه نظامی موسوم به «شورای ملی حفاظت از میهن» در نیجر، در ۲۶ جولای (۲۰۲۳) که بدون شلیک حتی یک گلوله، رقم خورد، حضور نظامیان فرانسوی در خاک نیجر با تهدید مواجه شد و در پی انتشار اخباری از تلاش‌های پاریس برای آغاز اقدام نظامی علیه نیامی، شورای نظامی حاکم نیز ضرب‌الاجلی ۴۸ ساعته برای خروج سفیر فرانسه تعیین کرد.

اما وزارت خارجه فرانسه در پاسخ به این درخواست اعلام کرد: «کودتاچیان شایستگی کافی برای ارائه این درخواست را ندارند و اعتبار سفیر تنها از سوی مقامات قانونی منتخب نیجر است».

شورای نظامی نیجر، تحت فرماندهی ژنرال «عبدالرحمن چیانی»، فرانسه، قدرت استعماری سابق در این کشور را متهم می‌کند که می خواهد برای بازگرداندن بازوم به قدرت، به مداخله نظامی روی آورد. 

از سوی دیگر، «موسی سالائو پارمو» رئیس ستاد نیروهای مسلح نیجر، روز گذشته، دستور آماده‌باش نیروهای مسلح این کشور را صادر کرد و گفت:«از زمان دریافت این پیام، کلیه نیروهای مسلح موظفند در وضعیت آماده باش قرار گیرند».

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) نیز در سایه اعلام شکست مذاکرات برای بازگشت «محمد بازوم» رئیس‌جمهور مخلوع به قدرت، آمادگی خود را برای مداخله نظامی در نیجر در صورت شکست کلیه راه‌های دیپلماتیک اعلام کرده و حتی تاریخی برای آن آغاز این حمله در نظر گرفت.

اما حکام جدید نیامی که از حمایت شمار زیادی از مردم نیجر برخوردارند، اکواس را یک گروه وابسته به فرانسه می‌دانند.

پایان پیام/

نظر شما