شناسهٔ خبر: 62065380 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

به خاطر نگرانی از احتمال مداخله نظامی فرانسه و اکواس

نیجر به حال آماده‌باش کامل درآمد

روزنامه جوان

در سایه تشدید تهدید‌ها از سوی اکواس برای دخالت نظامی در نیجر، شورای نظامی این کشور به نیروهایش دستور داد در حالت آماده‌باش کامل قرار گیرند و برای مقابله با هرگونه تهاجم خارجی توافقات امنیتی با کشور‌های مالی و بورکینافاسو امضا کردند تا در صورت لزوم از نیجر دفاع کنند.

صاحب‌خبر -

در پی شکست مذاکرات سیاسی بین ارتش نیجر و کشور‌های عضو جامعه اقتصادی غرب آفریقا موسوم به «اکواس» تنش‌ها بین دو طرف افزایش یافته است و کودتاچیان برای هرگونه سناریویی آماده می‌شوند. موسی سالائو پارمو، رئیس ستاد نیرو‌های مسلح نیجر، جمعه شب دستور آماده‌باش نیرو‌های مسلح این کشور را صادر کرد. به گزارش شبکه المیادین، پارمو طی بیانیه‌ای که از طریق رادیو منتشر شد، تأکید کرد: «از زمان دریافت این پیام، تمامی نیرو‌های مسلح موظفند در وضعیت آماده‌باش قرار گیرند.» رئیس ستاد نیرو‌های مسلح نیجر توضیح داد این تصمیم پس از تهدید‌های فزاینده مبنی بر تجاوز به کشور اتخاذ شد و هدف از آن، اجتناب از «غافلگیری عمومی» و دفع آن و اطمینان از پاسخ مناسب است.» نیجر همچنین طی توافقات امنیتی با کشور‌های مالی و بورکینافاسو، موافقت کرد در صورت حمله فرانسه و متحدانش وارد خاک نیجر شوند.
این دستور نظامی پس از آن صادر شد که شورای نظامی نیجر، روز جمعه به سفیر فرانسه در نیامی ۴۸ ساعت فرصت داد خاک این کشور را ترک کند. این درحالی است که دولت فرانسه به سرعت دستور علیه سفیر خود را رد و تکرار کرد که اقتدار حاکمان نظامی را به رسمیت نمی‌شناسد. به گزارش فرانس ۲۴، وزارت خارجه فرانسه روز جمعه گفت: «کودتاچیان صلاحیت ارائه این درخواست را ندارند، تأیید سفیر تنها از سوی مقامات منتخب قانونی نیجریه است.» حتی برخی منابع هم دستور خروج سفرای امریکا و آلمان و نیجریه را هم تأیید کردند که بلافاصله توسط دولت کودتا تکذیب شد.
صد‌ها نفر از مردم نیجر هم در مقابل پایگاه فرانسه در فرودگاه نیامی تجمع کردند و با سردادن شعار‌هایی خواستار خروج نیرو‌های فرانسوی شدند. آن‌ها همچنین مداخله فرانسه و مداخله احتمالی کشور‌های اکواس را محکوم و حمایت خود را از شورای نظامی حاکم اعلام کردند.
آرایش نظامی جدید نیجر پس از آن انجام شد که یوگنی پریگوژین، رئیس گروه شبه نظامی واگنر چهارشنبه شب در حادثه هوایی کشته شد. واگنر نقش مهمی در تحولات شمال آفریقا دارد و رهبران کودتای نیجر هم به غربی‌ها هشدار داده بودند در صورت افزایش دامنه فشار‌ها به این کشور، به سمت همکاری با واگنر خواهند رفت. همکاری نیجر با واگنر به دلیل وابستگی به روسیه، برای امریکا نگران کننده است و به همین خاطر واشنگتن به فرانسه و رهبران اکواس هشدار داده بود که مداخله نظامی سبب می‌شود تا واگنر و روسیه در نیجر نفوذ بیشتری یپدا کنند.
عقب‌نشینی اکواس
با وجود آماده‌باش کامل ارتش نیجر برای جلوگیری از هر گونه تهاجمی، کشور‌های آفریقایی گفته‌اند که فعلاً قصدی برای مداخله نظامی در نیجر ندارند. به گزارش رویترز، عمر تورای، کمیسر جامعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا، روز شنبه با اشاره به اینکه، هنوز گزینه نظامی برای بازگردانی وضعیت نیجر به حالت سابق مطرح است، گفت که این سازمان هیچ برنامه‌ای برای حمله به نیجر ندارد و قصد دارد تمام راه‌ها را برای بازگردانی نظام قانونی نیجر در پیش بگیرد. عبدالسلام ابوبکر، رئیس‌جمهور سابق نیجریه و فرستاده اکواس به نیجر، نیز دو روز پیش گفت که رایزنی‌ها با شورای نظامی نیجر نشان می‌دهد که بازگشت بازوم به قدرت غیرممکن است. اما رایزنی‌های صورت گرفته با رهبران شورای نظامی بسیار مثمرثمر بوده و غیر از موضوع بازگشت رئیس‌جمهور مخلوع به قدرت، بقیه نکات و گزینه‌های باقی‌مانده، قابل مذاکره است.
اکواس در تلاش برای مذاکره با رهبران کودتا است، اما نشان داده که در صورت شکست تلاش‌های دیپلماتیک، آماده اعزام نیرو به نیجر برای بازگرداندن نظم قانونی است. فرانسه و اکواس هم در ابتدا فکر می‌کردند که می‌توانند کودتاچیان نیجر را با اقدام نظامی شکست داده و رئیس‌جمهور سابق را به قدرت بازگردانند، اما با هشدار‌های مکرر روس‌ها و اقدام مالی و بورکینافاسو برای کمک نظامی به نیجر، از مواضع خود عقب نشستند و سعی دارند با استفاده از ابزار دیپلماسی اهداف خود را محقق کنند. فرانسه حدود ۱۵۰۰ سرباز در نیجر دارد که مأموریت آن‌ها کمک به مقامات به رهبری محمد بازوم در مقابله با فعالیت‌های شبه‌نظامیان در کشورش و سایر کشور‌های منطقه ساحل آفریقا بود. فرانسه که نیجر را مستعمره سابق خود در نظر می‌گیرد، حاضر نیست منافع چندین دهه‌ای خود را از دست بدهد و لذا تلاش می‌کند به هر نحوی شده دولت سابق را به قدرت بازگرداند و همچنان جای پای خود را در ساحل آفریقا حفظ کند، اما با توجه به مواضع کودتاچیان و مردم نیجر، پاریس همه منافع استعماری خود را از دست رفته می‌بیند. رهبران شورای نظامی نیجر بار‌ها هشدار داده‌اند که در صورت مداخله نظامی اکواس و فرانسه، تاوان سنگینی خواهند پرداخت.

نظر شما