شناسهٔ خبر: 62033665 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

بررسی ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در صنایع کشور (۱۸)؛

رمزگشایی از عامل ناترازی انرژی با دستاورد‌های هوش مصنوعی

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: با توجه به توسعه علوم و تکنولوژی در جهان، شرکت‌های توسعه صنایع انرژی در کشور باید حرکت به سمت نوآوری و خلاقیت با هوش مصنوعی را با هدف‌گذاری در کاهش ناترازی بخش انرژی آغاز کنند.

صاحب‌خبر -

گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ هوش مصنوعی فناوری‌ جدیدی است که سالیان گذشته هرچه بیشتر رواج پیداکرده و در حوزه‌های بیشتری به کار گرفته‌شده است. یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که این فناوری می‌تواند در آن نقش‌آفرینی کند، حوزه‌ انرژی است. این فناوری در این حوزه اهمیت زیادی دارد و می‌تواند آینده صنعت انرژی را رقم بزند.

در همین رابطه رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: با توجه به توسعه علوم و تکنولوژی در جهان همه کشور‌ها به این سمت حرکت کرده‌اند. با توجه به توسعه علوم و تکنولوژی در جهان، شرکت‌های توسعه صنایع انرژی در کشورما نیز باید حرکت به سمت نوآوری و خلاقیت با هوش مصنوعی را با هدف گذاری در کاهش ناترازی بخش انرژی آغاز کنند.

به گفته پدیدار؛ دامنه رشد دانش در کشور‌ها توسعه یافته و به سمت دانش‌بنیان‌شدن حرکت کرده است. معنای این شرایط این است که شرایط سنتی گذشته دیگر پاسخگو نبوده و باید براساس اقتضائات جامعه نوین جهانی کار کرد.

حل مشکل ناترازی انرژی درکشور

این کارشناس انرژی با بیان اینکه امروز دستاورد‌های حاصل از حرکت به سمت نوآوری می‌تواند بخش زیادی از ناترازی‌ها در بخش تولید و مصرف انرژی را کاهش دهد، گفت: هوش مصنوعی به عنوان ابزاری برای تسهیل و تسریع در تنظیم زنجیره تولید تا مصرف انرژی نقش اساسی دارد و بیشتر کشور‌ها در این مسیر حرکت‌هایی را آغاز و نتایج مثبت آن را با توجه به گرانی و افزایش تقاضای انرژی در بازار‌های داخلی و خارجی کسب کرده اند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با تأکید بر اینکه اگر شرکت‌های فعال در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور در زمینه دانش‌بنیان‌شدن فعالیت نکنند از عرضه رقابت و فعالیت عقب می‌مانند، افزود: اکنون ساده‌ترین کار‌ها در زندگی روزمره نیازمند تطابق با دانش روز است. محصولات اکنون دارای بارکدی هستند که با اسکن آن می‌توان تمامی مشخصات و جزئیات یک محصول تولیدی را رصد کرد و بی اطلاعی از وضعیت و شرایط تولید مانند گذشته نیست.

صنعت نفت کشور در زمینه دانش‌بنیان‌شدن کار‌های جدی انجام داده است

پدیدارعنوان کرد: صنعت نفت کشورهم در زمینه دانش‌بنیان‌شدن کار‌های جدی انجام داده است. شرکت‌ها در سطوح مختلفی مانند سازندگان، پیمانکاران، مشاوران، مهندسی ساخت، نیرو و تجدیدپذیر بر روی مبانی دانش‌بنیان در حال کار هستند و ورود آن‌ها به بخش‌های پائین‌دست، میان‌دست و بالادست صنعت نفت، گاز و پتروشیمی انجام شده است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: البته برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان ضوابط را رعایت نکرده و براساس روابط حرکت کرده‌اند و شاهد رشد قارچ‌گونه برخی شرکت‌ها در بخشی از فعالیت‌های اقتصادی هستیم.

وی تاکید کرد: اگر شرکت‌های فعال در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور در زمینه دانش‌بنیان‌شدن فعالیت نکنند از عرضه رقابت و فعالیت عقب می‌مانند.

باید از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کرد

پدیدار درباره دیدگاه‌های مختلفی که درباره حمایت یا عدم حمایت از دانش‌بنیان‌ها وجود دارد نیز گفت: اگر پیمان، قرارداد و فعالیت یک شرکت بر بستر مدل‌های نوین جهانی باشد باید از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کرد. اعطای اعتبار و تسهیلات برای تحقیق و توسعه در بخش داخلی و خارجی از جمله حمایت‌هایی است که باید از شرکت‌ها انجام شود. شرکت‌های پیمانکار، مشاور، ساخت و ... خود را با نظام‌های نوین جهانی که اساس و پایه فعالیت آن‌ها دانش است همسان کرده‌اند و حمایت از آن‌ها نیز ضروری است.

وظایف مراکز علمی و تحقیقاتی کشور در جهت دسترسی دانش‌بنیان‌ها به علوم روز

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران افزود: علومی در جهان وجود دارند که دسترسی به آن‌ها مستلزم صرف هزینه است و باید هزینه‌های لازم انجام شود تا بتوان دسترسی به آن‌ها وجود داشته باشد و در این میان مراکز علمی و تحقیقاتی کشور وظیفه دارند تا به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کنند تا این دسترسی به صورت تسهیل‌شده‌تری وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

نظر شما