شناسهٔ خبر: 61332474 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

بررسی ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در صنایع کشور (۷)؛

راه دسترسی به محصولات فناورانه در صنعت مسکن

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: امروز برای سامان‌بخشی به وضعیت ساخت‌و‌ساز نیاز به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای تقویت صنعتی سازی مسکن بیشتر شده است؛ چراکه کنترل تورم در این صنعت حمایت دولت از حضور متخصصان برای به کارگیری محصولات فناورانه جهت کاهش هزینه‌های ساخت مسکن را می طلبد.

صاحب‌خبر -

فرشید پور‌حاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: تجربه رشد نرخ تورم موجب شد تا بازار مسکن با سختی و پیچیدگی شدیدی برای سرمایه‌گذاری مواجه شود به همین دلیل امسال نیز همانند سال گذشته میزان قابل‌توجهی در بخش ساخت مسکن سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: افزایش هزینه‌های تولید مسکن عامل اصلی تورم در صنعت ساخت‌و‌ساز شده است. البته با ورود فناوری نوین و محصولات فناورانه می‌تواند تا حد زیادی از افزایش تورم در بخش ساخت‌و‌ساز جلوگیری کند؛ اما متأسفانه به دلیل برخی کم‌کاری‌ها و بی توجهی‌ها، شرکت‌های دارای دانش روز برای ورود به این عرصه دچار تردید هستند.

به گفته پورحاجت؛ بازار مسکن نیاز به تحول جدی به ویژه در بخش هزینه‌ها دارد. ورود دانش روز دنیا، اولین گام برای دستیابی به ساخت مطمئن و با‌کیفیت همراه با کنترل قیمت‌هاست. البته همراهی دولت برای رسیدن به این جایگاه بسیار مهم است، اما در حال حاضر چنین اتفاقی در بخش ساخت‌و‌ساز مسکن نیفتاده است.

چرا ساخت‌وساز کاهش یافت 

این فعال صنفی در صنعت مسکن با انتقاد از عدم ارائه آمار دقیقی از ساخت‌وساز توسط مراجع رسمی افزود: با توجه به نبود آمار رسمی نمی‌توان میزان ساخت ساز را نسبت به ماه‌ها و سال‌های گذشته مقایسه کرد، اما مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که میزان سرمایه‌گذاری و ساخت مسکن رشد قابل‌توجهی نداشته است.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان ادامه داد: هزینه‌های ساخت مسکن در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش قابل‌توجهی را تجربه کرده است. به‌عنوان‌مثال هزینه تأمین مصالح ۵۰ درصد، هزینه خدمات شهرداری و نظام‌مهندسی بیش از ۵۰ درصد و زمین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش‌یافته است بنابراین بدیهی است که قیمت مسکن در کشور افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: افزایش هزینه‌ها موجب شده تا سازندگان دیگر نتوانند در همان مناطقی که نیاز به ساخت مسکن وجود دارد به فعالیت خود ادامه دهند به همین دلیل پس از مهاجرت مستأجران از مناطق برخوردار به کم برخوردار، سازندگان به مناطقی که زمین کمتر و شرایط نامناسب تری برای ساخت دارند کوچ کرده‌اند.

نقدینگی برای توسعه صنعت مسکن در دسترس نیست

پور‌حاجت خاطرنشان کرد: امروزه سازندگان با کمبود نقدینگی مواجه هستند، زیرا به منابعی که پیش از این، نقدینگی مورد نیاز ساخت مسکن را تامین می‌کردند، امروز در دسترس نیست.

این کارشناس بازار مسکن تأکید کرد: پیش‌ازاین سازندگان نقدینگی موردنیاز را از طریق تسهیلات بانکی و یا پیش‌فروش واحد‌ها تأمین می‌کردند، اما امروز نه به منابع بانکی دسترسی دارند ونه امکان پیش فروش برای آن‌ها مهیا است؛ پیش فروش ساختمان با توجه به نوسانات شدید قیمتی و سونامی تورم برای سازندگان مقرون به صرفه نیست.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان درباره تبعات کاهش ساخت مسکن در بازار اظهار کرد: بازار مسکن بازا‌ری اقتصادی است و عرضه و تقاضا بازیگران اصلی این بازار هستند پس بدون تردید کمبود عرضه منجر به افزایش قیمت در بازار مسکن می‌شود. البته حضور دلالان بدون هیچ محدودیتی عامل دیگری بر تشدید تنش قیمت در بازار مسکن شده است.

پور‌حاجت گفت:‌ در بازار مسکن شاهد افزایش قیمت خواهیم بود، زیرا از یک‌سو تطابقی میان عرضه و تقاضا وجود ندارد و از سوی دیگر هزینه‌های تولید نیز افزایش قابل‌توجهی را تجربه کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما