شناسهٔ خبر: 62025806 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پژوهش ملی پیمایش منطقه‌ای شیوع‌ شناسی خودکشی در دانشگاه ایلام

معاون پژوهش دانشگاه ایلام از انجام پژوهش ملی پیمایش منطقه‌ای شیوع شناسی خودکشی در ۵ استان کشور در دانشگاه ایلام خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ علیرضا تاب اظهار کرد: استان‌های ایلام، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری از سوی پژوهش ملی پیمایش منطقه‌ای شیوع‌ شناسی خودکشی در دانشگاه ایلامتیم تحقیقاتی این دانشگاه و با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاهای استان‌های یاد شده در دانشگاه ایلام به عنوان استان هدف تعیین شده اند.

وی هدف از اجرای این پژوهش را مطالعه شیوع خودکشی در استان‌های پرخطر عنوان کرد و افزود: این طرح در ۳ مرحله در حال انجام است و منظور از شیوع‌شناسی خودکشی در پژوهش حاضر، مطالعه افکار خودکشانه، اقدام به خودکشی و خودکشی منجر به مرگ از لحاظ میزان و همچنین ویژگی‌های جمعیت شناختی و اجتماعی - فرهنگی ، وضعیت مذهب، خانواده و افرادی که افکار خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده‌اند و خودکشی منجر به مرگ داشته‌اند، است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ایلام گفت: برای این کار پرسشنامه‌های جداگانه تدوین خواهد شد و برای مطالعه ی اقدام به خودکشی ۱۶۰۰ پرسشنامه بر اساس قرارگیری در فرمول حجم نمونه خواهیم داشت.

تاب با بیان این‌که علاوه بر توصیف این ویژگی‌ها در مرحله مهم بعدی به تبیین مسأله و بررسی عوامل تاثیرگذار بر شیوع شناسی خودکشی در استان های هدف خواهیم پرداخت، تصریح کرد: در مرحله سوم به جنبه دیگری از تبیین تفهمی مساله خواهیم پرداخت و وارد مرحله کیفی خواهیم شد؛ به این صورت که مصاحبه های عمیقی با اقدام کنندگان خودکشی در ۵ استان برای رسیدن به دلایل خودکشی از نگاه آن ها و نیز راهکارهای حل مسأله بررسی خواهد شد.

وی تشریح کرد: هم اکنون پروپوزال این طرح تصویب شده و مشغول انجام ۳ فصل ابتدای طرح و در ادامه تدوین پرسشنامه‌های مربوطه هستیم و بعد از انجام این مراحل همایشی با همین عنوان در دانشگاه ایلام برگزار خواهد شد.

نظر شما