شناسهٔ خبر: 62007602 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس جمهوری برزیل: بازگشت ذهنیت جنگ سرد چند جانبه گرایی را تهدید می کند + فیلم

تهران- ایرنا- «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس جمهور برزیل امروز در دومین روز برگزاری پانزدهمین نشست سران بریکس در شهر ژوهانسبورگ پایتخت اقتصادی آفریقای جنوبی با اشاره به توانمندی اقتصادی و جمعیتی این گروه و هشدار داد که بازگشت به ذهنیت جنگ سرد چند جانبه گرایی را تهدید می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از شبکه خبری الجزیره، رئیس جمهور برزیل افزود: جنگ اوکراین نقاط ضعف و شکنندگی شورای امنیت را نشان داد. این جنگ تبعات جهانی ندارد. برزیل همواره بر اصول سازمان ملل و سلامت و حاکمیت کشورها تاکید کرده است.

وی ادامه داد: ما به طور مستقیم با مسکو و اوکراین در تماس هستیم و برای آتش بس تلاش می کنیم و آماده پیوستن به تلاش ها برای آتش بس در اوکراین هستیم.

داسیلوا تاکید کرد: یمنی ها، سودانی ها، سوری ها، فلسطینی ها همه حق دارند که در سلامت زندگی کنند.

رئیس جمهور برزیل با بیان اینکه تخطی از هزینه نظامی جهانی ۲ تریلیون دلاری قابل قبول نیست، اضافه کرد: ما در بریکس ۴۱ درصد ساکنان جهان را تشکیل می دهیم و با سناریوهای پیچیده ای مواجه هستیم.

وی گفت: ما نیازمند یک نظام حمایت مالی بین المللی هستیم.

سران گروه بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) روز سه شنبه در نخستین روز از پانزدهمین نشست خود در «ژوهانسبورگ» پایتخت اقتصادی آفریقای جنوبی تمرکز سخنرانی خود را بر کاهش تکیه کشورهای عضو به دلار، بهبود روابط اقتصادی و چگونگی افزایش جذب پول و وام‌دهی با ارزهای محلی در «بانک توسعه جدید» این گروه قرار دادند.

پانزدهمین نشست سران بریکس از دیروز سه شنبه۲۲ اوت (۳۱ مرداد ماه )در آفریقای جنوبی آغاز شده و قرار است آیت الله سید ابراهیم رییسی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست شرکت کند.

نشست جاری بریکس به شکل اساسی بر کاهش تکیه کشورهای عضو به دلار و گفت وگو درباره چگونگی سرعت بخشیدن به این کاهش تمرکز دارد.

گروه بریکس از ۱۵ سال پیش تشکیل شد اما شرایط کنونی جهانی فرصت جدیدی را برای این گروه فراهم کرده تا به صدای بلندتری از کشورهای جنوب تبدیل شود و احتمالاً ایالات متحده و متحدانش را به چالش بکشد.

به نظر می رسد، بریکس به عنوان سکویی برای توسعه عمل می کند و می تواند پیشرفت قابل توجهی را در زمینه همکاری در سراسر جهان به دنبال داشته باشد.

نظر شما