شناسهٔ خبر: 61985776 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سخنگوی صنعت آب و فاضلاب در پاسخ به ایرنا:

جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب نیاز ضروری امروز کشور است/ بهره‌برداری از ۲۳ تصفیه‌خانه فاضلاب

تهران- ایرنا- سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه امروز جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب نیاز ضروری کشور برای پایداری محیط زیست است، گفت: ۸۶.۶ درصد جمعیت روستایی کشور تحت پوشش شبکه آبرسانی قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، هاشم امینی امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری و در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: رها سازی پساب می‌تواند منجر به آلوده شدن منابع آب زیرزمینی شود؛ بنابراین ضروری است نسبت به جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب اقدام شود، البته این امر نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و مدون است.

وی اثر جمع‌آوری فاضلاب بر تشدید پدیده فرونشست را رد کرد و گفت: جمع‌آوری فاضلاب اثری بر فرونشست ندارد؛ اما کمک‌کننده به حفظ بیشتر محیط زیست است.

امینی درباره اجرای بازچرخانی آب در ساختمان‌ها نیز خاطرنشان کرد: بعد از حدود ۷ ماه رایزنی با وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام‌مهندسی ساختمان و شهرداری تهران موفق شدیم این موضوع که تاکید مقررات ملی ساختمان هست به طور جدی‌تر رعایت شود. آب بازچرخانی شده یا همان آب خاکستری در دستگاه‌های فلاش‌تانک‌ها استفاده خواهد شد.

مدیریت مصرف در سه بخش پیگیری می‌شود

سخنگوی صنعت آبفای کشور در باره مدیریت مصرف هم به خبرنگار ایرنا گفت: مدیریت مصرف در سه بخش فنی و مهندسی، پیگیری در بخش خانگی و فرهنگ‌سازی دنبال می‌شود. بخش فنی و مهندسی با انجام اقدام‌های فنی برای رعایت طرح‌های موثر در چگونگی مصرف و پیشگیری از هدررفت آب اقدام‌هایی صورت گرفته است. مدیریت مصرف در منزل نیز باید از طریق ساکنان دنبال شود در این بخش مدیریت بهینه مورد توجه است نه روش‌هایی که به کاهش رفاه منجر شود.

وی بیان کرد: بخش اقدام‌های فرهنگی نیز باید با کمک رسانه‌ها صورت گیرد تا مدیریت بهینه مصرف در کشور نهادینه شود. تاکید بر مدیریت بهینه مصرف با تغییر اندک در سبک زندگی در این بخش باید مورد توجه قرار گیرد.

امینی درباره اقدام‌های قانونی و تعرفه‌ای بیان کرد: از اهم موارد مرتبط در این رابطه می‌توان به مقابله با استفاده‌های غیرمجاز آب، ارسال اخطار برای مشترکان پر مصرف، تعیین الگوی مصرف آب و اخذ تعرفه مازاد بر الگو از مشترکان بالای مصرف و تشویق آنها به مصرف بهینه آب، قطع آب مشترکان با بیش از ۳ برابر الگو بعد از ارسال اخطارهای کتبی، قیمت پایین آب برای طبقات زیر الگو و تدوین نظام قیمت‌گذاری آب با هدف مدیریت بهینه مصرف آب اشاره کرد.

تامین هشت میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب شرب برای بخش شهری و روستایی

سخنگوی صنعت آبفای کشور در باره وضعیت تامین آب در کشور گفت: حدود ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب برای بخش شهری تامین می‌شود؛ همچنین ۲ میلیارد متر مکعب آب برای بخش روستایی کشور توسط آبفاهای سراسر کشور تامین می‌شود. تامین این میزان آب با رعایت همه مولفه‌های کیفی و کمی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: ۱۶۸ هزار کیلومتر شبکه آب در بخش شهری و ۱۸۴ هزار کیلومتر در روستایی داریم که به طور مرتب باید پایش شوند تا مشکلی در تامین آب ایجاد نشود.

۱۳۱ هزار کیلومتر شبکه انتقال آب در کشور

امینی از وجود ۱۳۱ هزار کیلومتر شبکه انتقال آب در کشور خبر داد و گفت: بخشی از تامین آب از طریق چاه‌های حفر شده انجام می‌شود که اینها نیز باید دارای شاخص‌های مورد تایید باشد.

به گفته سخنگوی صنعت آبفای کشور، حدود هشت هزار و ۲۰۰ حلقه چاه و ۱۲ هزار و ۶۰۰ حلقه نیز در روستاها تامین آب را انجام می‌دهند.

وی سطح پوشش جمعیت شهری در بخش آب را ۹۹.۸ درصد اعلام کرد و گفت: ۱۶۹ تصفیه‌خانه آب در کشور در بخش شهری و ۱۵۷ فقره در بخش روستایی وجود دارد. همچنین ۸۶.۶ درصد جمعیت روستایی کشور تحت پوشش شبکه آبرسانی هستند و روزانه حدود ۲۰ میلیون متر مکعب آب تامین می‌شود.

بهره‌برداری از ۲۳ تصفیه‌خانه فاضلاب در کشور

امینی درباره وضعیت شبکه فاضلاب کشور بیان کرد: ۵۴.۴ درصد جمعیت شهری کشور تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند؛ اما در بخش روستایی تنها ۵۸ دهم درصد جمعیت روستایی تحت پوشش هستند که رقم ناچیزی است. ۳۷ میلیون نفر از جمعیت شهری کشور تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند که ۲۶۴ مدول در شهرها و ۴۹ مدول تصفیه‌خانه در روستاها است.

سخنگوی صنعت آبفای کشور در باره اقدام‌های دولت سیزدهم در بخش آب و فاضلاب از به بهره‌برداری رسیدن ۲۳ تصفیه‌خانه فاضلاب خبر داد و گفت: بهره‌برداری از این طرح‌ها جمعیت برخوردار از شبکه فاضلاب را به ۴۰ میلیون نفر خواهد رساند. این طرح‌ها سه میلیون و ۲۸۷ هزار نفر از جمعیت شهری و روستایی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی همچنین از به بهره‌برداری رسیدن ۱۲ پروژه دیگر خبر داد که حدود ۱۸۳ هزار متر مکعب به ظرفیت تولید پساب کشور اضافه خواهند کرد که اعتباری حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان به آنها اختصاص داده شده است.

امینی ادامه داد: یازده پروژه آبرسانی و تصفیه‌خانه آب امسال به بهره‌برداری می‌رسد که دو میلیون و ۱۶۸ هزار نفر با ظرفیت ۵ هزار و ۲۰ لیتر بر ثانیه تامین آب می‌کند. از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۱۸ پروژه در دو بخش تامین آب و تصفیه آب اجرایی شده که ۱۸ هزار و ۴۷ لیتر برثانیه با اعتباری معادل ۸۶ هزار میلیارد تومان اجرایی شده است.

آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در طرح جهاد آبرسانی

سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور در باره جهاد آبرسانی در روستاها ادامه داد: جهاد آبرسانی با هدف سرعت دادن به طرح‌های آبرسانی روستایی در دستور کار وزارت نیروی دولت سیزدهم قرار گرفته است.

امینی در خصوص آخرین وضعیت طرح‌های آبرسانی در نقاط مختلف کشور خاطرنشان کرد: طرح‌های جهاد آبرسانی در گام نخست برای ۱۰ هزار روستا تعریف شد که مقرر بود در مدت سه سال اجرایی شود و اکنون ۳۹.۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد؛ همچنین پنج هزار روستا نیز توسط مجمع خیرین آب‌رسان و سایر نهادهای مردمی در حال انجام است که سه هزار روستای آن قراردادها امضا شده است.

وی بیان کرد: گام دوم نیز ۲۰ استان را مشمول می‌شود که سه هزار و ۴۰۰ روستا را در برخواهد گرفت.

سخنگوی صنعت آبفای کشور درباره رصد و پایش وضعیت منابع آبی کشور افزود: ۲ سال گذشته از ابتدای فصل پاییز برای تمام شهرها برنامه رصد و پایش منابع و مصارف آبی انجام می‌شود تا میزان ناترازی‌ها مشخص شود.

امینی خاطرنشان کرد: سال گذشته با دستور وزیر نیرو مبنی بر حرکت جهادی برای بهبود شرایط آبرسانی در سطح کشور و جلوگیری از بروز تنش آبی در زمان پیک مصرف، با در نظر گرفتن وضعیت نیاز آبی، وضعیت منابع و تولید آب و سابقه تنش‌های آبی در سال‌های گذشته تعداد ۸۵ طرح اضطراری برای ۳۰ استان کشور در شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تعریف شد و از آبان ماه سال ۱۴۰۱ به صورت هفتگی وضعیت پروژه‌های تعریف شده علاوه بر رصد و پایش در شرکت مهندسی آبفای کشور با حضور وزیر نیرو مورد بررسی قرار گرفت.

آب بخش شمالی شهر تبریز پایدار شد

وی درباره وضعیت‌های اخیر آبی تاکید کرد: پس از بررسی وضعیت منابع و مصارف مجموعه سدهای نهند در آذربایجان شرقی، تهم در زنجان، دوستی در مشهد، رودبال در فارس، نهرین در خراسان جنوبی و چاه نیمه‌های سیستان و بلوچستان و سد یامچی اردبیل به دلیل کاهش حجم ذخیره مفید سدها و ایجاد مخاطره برای تامین آب شرب و بهداشت شهرهای مذکور سریعاً نسبت به اجرای پروژه‌های اضطراری اقدام شد که در حال حاضر همه شهرهای مذکور با منابع تامین آب پایدار و با کیفیت جایگزین شده است.

سخنگوی صنعت آبفای کشور گفت: اکنون آب بخش شمالی شهر تبریز با اقدام‌های صورت گرفته پایدار شده است.

معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه در استان سیستان و بلوچستان وزارت نیرو جدا از پیگیری تامین آب از منابع معمول، پروژه‌های متعددی را برای تامین آب پایدار شامل حفر چاه و احداث آب شیرین کن در برنامه دارد، گفت: در مشهد تامین آب زائرین و مجاوران حرم رضوی از برنامه‌های دارای اولویت وزارت نیرو است.

وی افزود: علاوه بر پروژه‌های اضطراری در استان‌های فوق در بقیه شهرهای کشور که ناترازی بین مصارف و منابع وجود داشت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور جهت افزایش تاب‌آوری و پایداری آب شرب بهداشتی مشترکان نسبت به حفر و تجهیز و بهسازی ۸۸۱ حلقه چاه، ساخت و ارتقا ۵۲ باب ایستگاه پمپاژ، ۱۷ طرح ارتقای کیفی، ساخت و بازسازی ۱۲۹۷ هزار مترمکعب مخزن، اجرای ۱۷۹۸ کیلومتر خطوط انتقال اقدام کرده است.

خدمت‌رسانی به زائران اربعین در ۹ مرز ایران و ۴ شهر عراق

امینی در باره خدمت‌رسانی صورت گرفته به زائران اربعین حسینی گفت: در مرزهای شلمچه و چذابه در خوزستان، خسروی و سومار در کرمانشاه، مهران در ایلام، مرز باشماق در کردستان، تمرچین در آذربایجان غربی، میرجاوه و ریمدان در سیستان و بلوچستان و شهرهای کربلا، نجف، سامرا و کاظمین خدمت‌رسانی به زوار اربعین حسینی در حوزه آب و فاضلاب آغاز شده و تا بعد از مراسم اربعین ادامه خواهد داشت.

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب بیان داشت: در حال حاضر گروه مجهزهای عملیاتی مستقر در عتبات عالیات برای برپایی حمام در شهرهای کربلا و نجف و سامرا کار آبرسانی سیار به مواکب را از طریق تانکرهای اعزامی آغاز کرده‌اند؛ از سوی دیگر اتصال موکب‌های ایرانی مستقر در عتبات عالیات به شبکه آب شهری و جمع‌آوری فاضلاب مواکب توسط همکاران اعزامی در حال انجام است و این خدمات تا پایان مراسم اربعین در کشور عراق به صورت مستمر ادامه دارد.

ارائه خدمات به ۸۵۰ موکب

وی با بیان اینکه در ۴ شهر زیارتی بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ متر لوله‌گذاری آب و فاضلاب انجام شده است، خاطرنشان کرد: ارائه خدمات انشعاب آب به ۸۵۰ موکب مستقر و انشعاب فاضلاب ۳۵ فقره انجام شده است. ۷۹۰ دوش حمام نیز برپا و شستشوی شبکه فاضلاب کربلا به طول سه‌هزاری ۵۰۰ متر و برای رفع حوادث شبکه فاضلاب در ۵۰ مورد اقدام مهندسی صورت گرفته است.

سخنگوی صنعت آبفای کشور در باره اقدام‌های صورت گرفته در داخل کشور نیز گفت: در داخل کشور با ایجاد بیش از ۱۳ کیلومتر خطوط انتقال آب، احداث ده‌ها مخزن ذخیره و احداث ۱۰ ایستگاه پمپاژ شرایط پایداری در تامین آب در مرزهای اربعین فراهم شده و روزانه در همه مرزهای اربعین حسینی گروه مجهزهای نظارت بهداشتی به صورت مستمر کار کنترل کیفی آب را انجام می‌دهند.

۲۶۹ شهر دارای تنش آبی/ ۴۶ درصد از مشترکان بیش از الگوی آب مصرف می‌کنند

امینی گفت: در حال حاضر ۹۱درصد روستاهای کشور، تأمین آب با منابع محلی خود دارند و به ۹ درصد روستاها، آبرسانی سیار و تانکری صورت می‌گیرد که از این تعداد، ۶ درصد مربوط به روستاهایی است که تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب کشور هستند و ۳ درصد نیز روستاهایی هستند که به هر دلیل تاکنون تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب قرار نگرفته‌اند.

وی سرانه مصرف آب را در ایران ۲۳۰ لیتر به‌ازای هر نفر در شبانه‌روز اعلام کرد و گفت: از این رقم، ۱۹۰ لیتر مربوط به مصارف خانگی و ۴۰ لیتر مربوط به مصارف غیرخانگی اعم از تجاری، اداری، بیمارستانی است.

سخنگوی صنعت آبفا ادامه داد: الگوی مصرف آب در ایران ۱۵۰ لیتر در شبانه‌روز به‌ازای هر نفر است که برای یک خانوار با ۳.۲ نفر، ۱۵ مترمکعب در ماه است که ۵۴ درصد مشترکان زیر الگوی مصرف و ۴۶ درصد از مشترکان بالای الگوی مصرف، آب مصرف می‌کنند.

امینی تعداد شهرهای دارای تنش آبی را ۲۶۹ شهر دانست و از تلاش مستمر وزارت نیرو برای کاهش این تعداد خبر داد.

نظر شما