شناسهٔ خبر: 61971449 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دعوت رسمی از رئیس جمهور برای سفر به مالزی

وزیر امور خارجه از دعوت رسمی نخست وزیر مالزی از رئیس جمهور برای سفر به این کشور و دعوت متقابل آقای رئیسی از رئیس دولت مالزی به تهران خبر داد.

صاحب‌خبر -

دعوت رسمی از رئیس جمهور برای سفر به مالزیبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما ؛ آقای حسین امیرعبداللهیان پس از حدود دو ساعت گفتگوی دوجانبه با آقای زمبری عبدالقادر همتای مالزیایی اش در نشست خبری مشترک گفت: درحال برنامه ریزی برای انجام این سفر‌ها هستیم. در رایزنی‌های امروز با نخست وزیر مالزی، برای اسناد قابل امضا در دیدار سران دو کشور توافق شد و تلاش‌ها برای تنظیم سند‌ها را از هفته آینده در پایتخت‌ها آغاز می‌کنند.
وی افزود: امروز گفتگو‌های مهم و سودمندی درباره توسعه هرچه بیشتر مناسبات دوجانبه و برخی موضوعات منطقه‌ای، بین المللی و تحولات جهان اسلام داشتیم.
آقای امیرعبداللهیان از برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی د‌و کشور در تهران؛ به ریاست وزیر ارتباطات در آینده نزدیک خبر داد و گفت: امروز توافق شد کمیته‌های فرعی این کمیسیون در زمینه‌هایی همچون اقتصادی، فرهنگی، دانشگاهی و مقابله با تروریسم برگزار شود.
رئیس دستگاه سیاست خارجی افزود: توافق کردیم وزیر آموزش عالی مالزی با هدف تبادل استاد و همکاری دانشگاهی در ماه‌های آینده به تهران سفر کند.
آقای امیرعبداللهیان، همکاری در حوزه علمی را از موضوعات مورد علاقه دو کشور برشمرد و اضافه کرد: در سفر وزیر امور خارجه مالزی به تهران، نشست مهمی در حوزه اندیشکده‌ای در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد.
وی افزایش همکاری‌های ورزشی و حمایت از ورزش در حوزه زنان و مردان دو کشور را از دیگر بند‌های توافق با وزیر امور خارجه مالزی در رایزنی‌های امروز دانست.
وزیر امور خارجه با اشاره به ظرفیت مالزی در حوزه محصولات حلال، گفت: اتفاق نظر داریم که دو کشور در بازار حلال، نقش بیشتری در سطح جهانی داشته باشند؛ در این باره سندی میان دو کشور در حال تنظیم است.
آقای امیرعبداللهیان همچنین از توافق برای تبادل زندانیان دو کشور خبر داد و افزود: طبق این توافق مقرر شد در گام نخست، زندانیان زن تبادل شوند.
وی بررسی مسائل منطقه‌ای، جنگ در اوکراین، مسائل افغانستان، سوریه و فلسطین را از دیگر محور‌های رایزنی با طرف مالزیایی برشمرد و اظهار داشت: معتقدیم، منطقه خلیج فارس صحنه جدیدی از روابط را تجربه می‌کند.
رئیس دستگاه سیاست خارجی با اشاره به موضع مشترک دو کشور درباره رژیم جعلی صهونیستی گفت: این رژیم، یگانه کنشگر غاصب در غرب آسیاست که امیدوارم با بصیرت دولت‌های منطقه و جهان اسلام، حمایت بیشتری از مقاومت فلسطین شود.
وی در پایان تاکید کرد: هتک حرمت به قرآن کریم و کتب آسمانی را قویا محکوم کردیم و به پلیس و دولت سوئد و دانمارک هشدار میدهم جهان اسلام این اهانت را تحمل نخواهد کرد و بدانند براساس نشست اخیر سازمان همکاری اسلامی ایده تحریم کالا‌های سویدی و دانمارکی در نشست وزرای خارجه مطرح شد و تا دیر نشده است سوئد و دانمارک نسبت به این رویه غلط تجدید نظر کنند.

 

هشدار امیرعبداللهیان به سوئد و دانمارک
وزیر امور خارجه با اشاره به تکرار هتک حرمت به قرآن کریم در سوئد و دانمارک ؛ به مقامات این کشورها هشدار داد: تا دیر نشده در این رویه غلط ، تجدیدنظر کنید.
آقای امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با همتای مالزیایی اش تاکید کرد: در رایزنی های امروز ، هتک حرمت ادیان ابراهیمی و کتب آسمانی به ویژه قرآن کریم به شدت محکوم کردیم. مایلم به نام جمهوری اسلامی ایران به دولت‌ها و پلیس سوئد و دانمارک هشدار دهم که جهان اسلام و امت اسلامی ادامه هتک حرمت به قرآن کریم را تحمل نخواهد کرد.
وی افزود: اولا دانمارک و سوئد با این روش و ادامه اهانت به قرآن کریم ، نگران جدی رشد و توسعه افراط گرایی ،‌ خشونت و تروریسم در اروپا باشند و ثانیا بدانند براساس نشست اخیر وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی ، ایده تحریم کالاهای سوئدی و دانمارکی در جهان اسلام مطرح شد و این مسأله از جانب آنان پیگیری خواهد شد.

 

 

وزیر امور خارجه مالزی : متعهد به تقویت روابط با ایران هستیم
 
وزیر امور خارجه مالزی تاکید کرد: دولت مالزی متعهد به تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران است .
آقای زمبری عبدالقادر پس از حدود دو ساعت گفتگوی دوجانبه با آقای امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با قدردانی از وزیر خارجه ایران بابت دعوت از وی به تهران گفت : سفر من به تهران ، گام مثبتی در تقویت مناسبات دو کشور است.
وی افزود: در دیدار با آقای امیرعبداللهیان درباره پیشبرد روابط دوجانبه ، یافتن فرصت های جدید همکاری و تعهد به گسترش روابط اقتصادی با ایران تاکید کردم.
وزیر امور خارجه مالزی گفت: در رایزنی های امروز فرصت یافتیم که درباره مسائل جهان اسلام به ویژه فلسطین و موضوع اسلام هراسی گفتگو کنیم.
آقای زمبری عبدالقادر افزود : منتظر میزبانی از آقای امیرعبداللهیان در مالزی هستیم.

نظر شما