شناسهٔ خبر: 61965617 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

نشست وزرای امور خارجه ایران و مالزی|

امیرعبداللهیان: ایران و مالزی درباره تبادل زندانیان به توافق رسیدند/هشدار به سوئد و دانمارک درباره تکرار هتک حرمت به قرآن کریم

وزیر امور خارجه پس از استقبال و دیدار با همتای مالزیایی در نشست مطبوعاتی مشترک شرکت کرد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه در ساختمان وزارت امور خارجه از «زامبری عبدالقدیر»، وزیر خارجه مالزی استقبال کرد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_159239" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4730312/159239?width=400&height=300"></script></div>

«عبدالقدیر» برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های ایران به تهران سفر کرده است.

طرفین در ادامه با یکدیگر دیدار و درباره موضوع‌های مورد علاقه رایزنی کردند.

 

استقبال امیرعبداللهیان از همتای مالزیایی/ وزرای خارجه ایران و مالزی دیدار کردند

 

وزرای خارجه ایران و مالزی پس از برگزاری نشست دوجانبه در یک نشست مطبوعاتی شرکت کردند.

گفت‌وگوهای مهم تهران و کوالالامپور درباره مناسبات دوجانبه و موضوع‌های منطقه‌ای و بین‌المللی

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در ابتدای نشست مطبوعاتی مشترک با همتای مالزیایی، گفت: ما امروز گفت‌وگوهای مهم و سودمندی را درباره توسعه هرچه بیشتر مناسبات دوجانبه بین تهران و کوالالامپور و برخی موضوع‌های منطقه‌ای و بین‌المللی داشتیم.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_159399" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4730312/159399?width=400&height=300"></script></div>

وی با اشاره به اینکه درباره تحوالات جهان اسلام نیز با توجه به جایگاه مالزی در بین کشورهای اسلامی گفت‌وگوهای مهمی بین ما انجام شد، اظهار کرد: مایلم تاکید کنم که در موضوع‌های دوجانبه اتفاق نظر داریم و می‌خواهیم کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در تهران برگزار شود؛ ضمن اینکه توافق کردیم که در ماه آینده وزیر آموزش عالی مالزی به تهران سفر کند؛ با توجه به همکاری‌های خوب و مفید در تبادل استاد و دانشجو که آن را گام مهمی در توسعه همکاری‌های علمی می‌دانیم، دو طرف بر نقش دیپلماسی سران تاکید کردیم.

وزیر امور خارجه ضمن اشاره به دعوت رئیس جمهور کشورمان از نخست وزیر مالزی برای سفر به ایران، گفت: سفر متقابلی نیز انجام شد.

به گفته امیرعبداللهیان، در گفت‌وگوهای امروز وزرای خارجه ایران و مالزی درباره موضوع‌های دوجانبه و درباره آماده‎سازی اسناد قابل امضا میان روسای دو کشور نیز توافق شد.

وی تصریح کرد: اتفاق نظر داریم در موضوع همکاری و برگزاری مسابقات ورزشی بین ۲ کشور شاهد تحرک بیشتر باشیم؛ با توجه به ظرفیت بالای مالزی در بازار حلال و تولیدات باکیفیت ایران در زمینه دارویی، بهداشتی و ... ایران و مالزی می‌توانند در بازار حلال گستره بیشتری را با همکاری‌های مشترک داشته باشند.

امیرعبداللهیان، بیان کرد: در بخش‌های کنسولی توافق کردیم که استرداد مجرمان و تبادل زندانیان را با کمک قوه قضاییه ۲ کشور سرعت بیشتری ببخشیم؛ در گام اول زندانیان زن مالزیایی در ایران و زندانیان زن ایرانی در مالزی تبادل می‌شوند.

به گفته امیرعبداللهیان، جنگ اوکراین، تحولات افغانستان، وضعیت سوریه و مسئله مهم فلسطین در دیگر محورهای رایزنی با وزیر خارجه مالزی بود.

وی عنوان کرد: ما معتقدیم منطقه غرب آسیا و حوزه خلیج فارس صفحه جدیدی از روابط را تجربه می‌کند؛ سران منطقه بر تامین امنیت درون‌زا تاکید دارند و برای انجام اقدام‌های توسعه محور و توسعه کشورهای منطقه در حال حرکت هستیم.

وزیر امور خارجه، تاکید کرد: رژیم جعلی اسرائیل تنها کنشگر تجاوزگر در غرب آسیا است که امیدوارم با بصیرت دولت‌ها و ملت‌های منطقه، حمایت‌های قوی‌تری از ملت و مقاومت فلسطین به عمل بیاوریم.

امیرعبداللهیان درباره تکرار هتک حرمت به قرآن کریم در سوئد و دانمارک، اظهار کرد: ما در این دیدار قویا این اتفاق‌ها را محکوم کردیم؛ مایلم به نام جمهوری اسلامی ایران به دولت‌ها و پلیس سوئد و دانمارک هشدار بدهم که جهان اسلام و امت اسلامی تداوم هتک حرمت به قرآن کریم را تحمل نخواهد کرد؛ اولا دانمارک و سوئد با این روش و تداوم اهانت به قرآن کریم نگران جدی رشد و توسعه افراط‌گرایی، خشونت و تروریسم در اروپا باشند؛ ثانیا بدانند که در جریان نشست اخیر وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی ایده تحریم کالاهای سوئدی و دانمارکی در جهان اسلام مطرح شد.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_159449" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4730312/159449?width=400&height=300"></script></div>
 

 

وی افزود: سوئد و دانمارک تا دیر نشده نسبت به این رویه غلط و نادرست خود تجدیدنظر کنند.

 

 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_159417" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4730312/159417?width=400&height=300"></script></div>
 
 

اقدامات مالزی برای تقویت مناسبات با ایران

وزیر خارجه مالزی نیز در بخشی دیگر از این نشست با اشاره به اینکه سفر اول من به ایران گام مثبتی از سوی مالزی برای تقویت مناسبات و آمادگی مالزی برای تقویت مشارکت با ایران است، گفت: این سفر نشان دهنده تعهد دولت اتحاد مالزی در جهت تقویت مناسبات با کشورهای مسلمان از جمله ایران است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_159413" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4730312/159413?width=400&height=300"></script></div>

وی همچنین اظهار کرد: ما درباره پیشرفت روابط دوجانبه موجود صحبت کردیم؛ همچنین بر تعهد مالزی در روابط اقتصادی، سلامت، گردشگری، آموزش و... با ایران تاکید کردم.

انتهای پیام/

 

نظر شما