شناسهٔ خبر: 61945481 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

استقبال بازار آفریقا از محصولات دانش بنیان ایرانی

خبرگزاری صدا و سیما

به گفته کارشناس مسائل آفریقا بستر‌های مناسبی در حوزه دانش بنیان و کسب و کار‌های اینترنتی در آفریقا وجود دارد. ما می توانیم  به عنوان صادرکننده تکنولوژی و تکمیل کننده زنجیره ارزش  از این بازار استفاده کنیم.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محسن شرافتی نیا، کارشناس مسائل آفریقای اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق با حضور در برنامه سلام خبرنگار گفت: قاره آفریقا، قاره‌ای است با ظرفیت‌های بسیار بکر و دست نخورده که تقریباً تمام کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه به سمت آن می‌روند.

شرافتی نیا با اشاره به ظرفیت قاره آفریقا در ادامه افزود: قاره آفریقا قاره‌ای است با ۳۰ میلیون کیلومتر مربع و جمعیت حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر که ۱۸ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد و از این نظر یکی از شاخص‌های خوب سرمایه انسانی محسوب می‌شود. ۶۰ درصد جمعیت آفریقا زیر ۲۵ سال هستند که به عنوان جوان‌ترین قاره جهان محسوب می‌شود.

 وی گفت: از نظر تقسیم بندی ژئوپلیتیکی، آمریکایی‌ها قاره آفریقا را به دو نیم تقسیم می‌کنند، یعنی آفریقای شمالی و زیر صحرای آفریقا، اما در روابط تجاری و  مناسبات تجاری قاره آفریقا را  به ۵ دسته آفریقای شمالی، آفریقای جنوبی، شرقی و غربی و مرکزی  تقسیم می‌کنند. قسمتی که برای ما اهمیت دارد قسمت شرقی قاره آفریقا است، که اصطلاحا به شاخ آفریقا نیز معروف است.

 شرافتی نیا درباره  اهمیت آفریقای شرقی برای تجارت با کشورمان گفت: کشور‌های شرق آفریقا نظیر اوگاندا، زیمبابوه و کنیا و کشور‌هایی مثل سومالی و سودان از نظر  مناسبات فرهنگی و مذهبی به کشور ما نزدیک هستند. از این جهت توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با این قسمت از  آفریقا برای ما راحت‌تر و دست یافتنی‌تر است.

 کارشناس مسائل آفریقا افزود: حجم تجارت آفریقا در چند سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیون دلار بوده است، اما از سال ۱۴۰۰ تجارتمان با کشور‌های قاره آفریقا حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است.  

شرافتی نیا  گفت:  ما در کشور کنیا مرکز نوآوری و فناوری  وابسته به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم. این مجموعه توانسته یک سری بستر‌هایی  برای حضور قدرتمند کسب و کار‌ها  و  دانش بنیان در حوزه‌های  مثل غذا و دارو و محصولات کشاورزی و  معدنی را فراهم کند.

وی در ادامه افزود: در حوزه تجهیزات پزشکی ما نباید صادر کننده دارو به قاره آفریقا باشیم، بلکه باید به عنوان صادر کننده تکنولوژی و فناوری و تکمیل کننده زنجیره ارزش محصولات خودمان به منطقه شرق آفریقا باشیم.  

 

<div id="video-display-embed-code_10033023"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3951444/10033023?width=600&height=300"></script></div>

نظر شما