شناسهٔ خبر: 61916977 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

آتش‌سوزی‌های جنگلی گسترده در کانادا ادامه دارد

دستور تخلیه فوری 20هزار نفر

صاحب‌خبر -

آتش‌سوزی گسترده بریتیش کلمبیا در غرب کانادا، باعث شده تا دستورات تخلیه بیشتری در اوایل روز جمعه صادر شود. آتش‌نشان‌ها در مقابل شعله‌های آتش پیشروی می‌کنند تا همه ساکنان را از شهر دورافتاده شمالی یلونایف به مکان امن منتقل کنند. به گزارش رویترز، اوایل روز جمعه وضعیت اضطراری در کلونا اعلام شد، شهری که فاصله کمی از ونکوور دارد و جمعیتی حدود 150هزار نفر را در خود جای داده است. شهرداری کلونا در بیانیه‌ای گفت: «به ساکنان تحت هشدار تخلیه داده شده، آنها باید آماده باشند تا به محض صدور دستور، در یک لحظه خانه خود را ترک کنند.»
دولت کانادا همچنین از ساکنان شهر یلونایف در شمال این کشور خواسته با توجه به آتش‌سوزی‌های جنگلی، این منطقه را ترک کنند. تلاش گروه‌های آتش‌نشانی در کانادا برای مهار آتش‌سوزی‌های جنگلی یلونایف در شمال کانادا ادامه دارد. در این شهر دستور تخلیه صادر شده و ساکنان با خودرو و هواپیما در حال ترک خانه و کاشانه‌ خود هستند.
درحالی‌که دود غلیظ پایتخت سرزمین‌های پهناور و کم‌جمعیت شمال‌غربی را فراگرفته هواپیماهای آب‌پاش بر فراز یلونایف پرواز می‌کنند. مقامات می‌گویند که آتش‌سوزی با حرکتی کند در حال پیشروی است و هم‌اکنون در 15کیلومتری شمال‌غربی شهر قرار دارد و درصورت عدم‌بارش باران می‌تواند تا شنبه به حومه شهر برسد.

انتشار 290میلیون تن کربن بر اثر آتش‌سوزی‌های جنگلی کانادا
شهر یلونایف 20هزار سکنه دارد و دولت کانادا در یک نشست اضطراری به اهالی مهلت داده است تا ظهر روز جمعه 18اوت (27مرداد) محل زندگی خود را ترک کنند.
مقامات درباره وخیم‌شدن اوضاع مناطق آتش‌سوزی در روزهای اخیر هشدار دادند. شعله‌های آتش، منطقه‌ای به مساحت تقریبی 150هزار کیلومترمربع را در معرض تهدید و نابودی قرار داده است.
شین تامپسون، وزیر محیط‌زیست سرزمین‌های شمال‌غربی، در یک کنفرانس خبری ضمن نزدیک شدن آتش‌سوزی از سمت غرب به یلونایف گفت: «من می‌خواهم تأکید کنم که شهر در معرض خطر فوری نیست اما بدون باران، ممکن است شعله‌های آتش تا آخر هفته به حومه شهر برسد و اگر خواستید بمانید خود و دیگران را در معرض خطر قرار می‌دهید.»
سرویس نظارت بر جو کوپرنیک اتحادیه اروپا هفته گذشته تخمین زد که آتش‌سوزی‌های جنگلی کانادا 290میلیون تن کربن منتشر کرده که بیش از 25درصد کل جهان برای سال 2023تا به امروز است و انتشار گازهای گلخانه‌ای قرار است با شعله‌ور شدن صدها شعله آتش افزایش یابد.

نظر شما