شناسهٔ خبر: 6188924 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش لحظه به لحظه از مذاکرات وین

صاحب‌خبر -



به گزارش  خبرگزاری صدا و سیما ،ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا و علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران در این مذاکرات حضور داشتند.چند نشست وزیران خارجه ایران و آمریکا  روزیکشنبه  در هتل کوبورگ وین برگزار شد. 


همچنین قرار است برخی از وزرای خارجه کشورهای 1+5 روز یکشنبه به مذاکره کنندگان هسته ای در وین بییوندند.نماینده فرانسه در گروه 1+5 گفت: که لوران فابیوس وزیر خارجه این کشور به احتمال زیاد یکشنبه در وین خواهد بود.وزیر خارجه چین و روسیه احتمالا  دوشنبه وارد وین می شوند.


درعین حال عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران هم آب پاکی را روی دست طرف مقابل ریخت وگفت:همه تحریم ها در روز توافق باید لغو شود و ایران، نرسیدن به توافق را،بر توافق بد ترجیح می دهد.


درحالی کمتر از 55 ساعت به خط پایان ماراتن مذاکرات هسته ای باقی مانده است که مذاکره کنندگان ایرانی بر لغو همه تحریم ها در روز امضای توافق، تاکید دارند. 


مذاکرات هسته‌ای در وین، با مذاکرات متعدد فنی و سیاسی معاونان شش کشور، و وزیران خارجه ایران و آمریکا، در حال پیگیری است. ظریف و کری هم، برای دومین بار در یک روز،  به مذاکره نشستند.


به گفته عراقچی، اجرای همزمان تعهدات دو طرف، نکته ای فنی دارد آن هم اینکه اجرای تعهدات ایران، دو سه ماهی طول می کشد اما اجرای تعهدات طرف مقابل و لغو تحریم ها به یک دستور وابسته است؛ برای همین همزمان کردن این دو تعهد از نکات مهم گفتگوهاست. 


خبرگزاری روسی اسپوتنیک، به نقل از منبع نزدیک به مذاکرات هسته ای گزارش داده که طرف ایرانی در مذاکرات اعلام کرده است با پیشنهاد لغو تدریجی تحریم ها موافق نیست و همه تحریم ها بلافاصله بعد از امضای توافقنامه نهایی باید لغو شود. 


بعد از انتشار این خبر بود که خبرگزاری آسوشیتدپرس،از قول گروهی از دیپلماتها گفت،ایران و پنج به علاوه یک درباره لغو تحریمها، به توافق اولیه رسیده اند. این خبرگزاری آمریکایی همچنین به نقل از مقام عالیرتبه ایرانی نوشته بود ، هر چیزی بیش از قوانین مرسوم آژانس برای تأیید صلح ‌آمیزبودن برنامه هسته‌ای ایران، غیرمنصفانه است. 


مقام ایرانی اضافه کرده درصورت اعمال دوباره تحریم‌ها، ایران حق بازگشت به برنامه خود را به هر ترتیبی که بخواهد دارد. 


همچنین یکی از اعضای تیم مذاکره کننده کشورمان گفته،  هیچ بخشی از توافق ء جامع محرمانه نیست و درصورت لزوم جزئیات مذاکرات منتشر خواهد شد. 


یکی از پنج ضمیمه ای که قرار است در کنار توافق اصلی قرار گیرد، به آن دسته از تحریم های آمریکا و نیز تحریم های بین المللی  که قرار است لغو شود و نیز سرعت  لغو آنها اشاره می کند. 


دیپلمات ها اعلام کردند مقامات ارشد هفت کشور حاضر در مذاکرات هنوز این بسته را امضا نکرده اند؛ با این حال کلمه «پیشرفت قابل توجه» نشان می دهد که طرف ها در حال حرکت برای نزدیک شدن به توافقی جامع هستند که به 13 سال محدودیت علیه برنامه هسته ای ایران در قبال میلیاردها دلار منافع اقتصادی برای ایران، پایان خواهد داد. 


مقامات مذاکره کننده اعلام کرده بودند بحث لغو تحریم ها و نحوه بازرسی ها، یکی از اصلی ترین موارد مورد اختلاف میان ایران و آمریکا است. آمریکا در راس برنامه اعمال فشارهای بین المللی علیه اقتصاد ایران قرار دارد. به گفته دیپلمات ها،کارشناسان ایران و شش قدرت جهانی، بحث درباره ضمیمه مربوط به لغو تحریم ها را  هفته گذشته تکمیل کردند. 


* همه تحریم ها در روز توافق لغو می شود


یک روز بعد از پیام ویدئویی وزیر خارجه کشورمان از بالکن هتل کوبورگ، این بار عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در گفتگویی تلویزیونی با تکرار حرف ظریف درباره نزدیک شدن به توافق، گفت در روز توافق، همه تحریم ها برداشته می شود.


عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در این باره گفت: در روز توافق، همه تحریم های اقتصادی و مالی اتحادیه اروپا،‌‌ آمریکا و شورای امنیت، یکجا لغو یا متوقف خواهد شد و همزمان، اقدامات ما شروع می شود.


معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت اجرای همزمان تعهدات دو طرف، نکته ای فنی دارد آن هم اینکه اجرای تعهدات ایران، دو سه ماهی طول می کشد اما اجرای تعهدات طرف مقابل و لغو تحریم ها به یک دستور وابسته است.برای همین، همزمان کردن این دو تعهد از نکات مهم گفتگوهاست. 


عضو ارشد تیم مذاکره کننده تاکید کرد ما می خواهیم در همین فرصت باقی مانده به توافقی خوب برسیم اما به توافق نرسیدن را  به توافق بد ترجیح می دهیم.


مذاکره کنندگان تلاش می کنند توافق را تا هفت ژوئیه نهایی کنند 


دیپلمات ها می گویند: بحث تحریم ها و لغو آن در روز توافق در کنار دو بحث دیگر یعنی بازرسی از سایت های ایران و قوانین ناظر بر فعالیت های تحقیق و توسعه هسته ای ایران جز موارد مورد اختلاف بوده است. 


بخش اعظم مذاکرات به موضوع "توالی زمانی" این امر متمرکز شده است تا هر دو طرف به صورت مشروع بتوانند ادعا کنند که به آنچه که می خواسته اند رسیده اند. 


در این میان آمریکا مدعی است به دلیل برنامه های کنگره، نمی تواند در بحث لغو تحریم های اقتصادی، سریع عمل کند زیرا کنگره دوره زمانی یک ماهه ای را برای ارزیابی توافق حاصله خواهد داشت و در این مدت هیچ تحریمی را نمی توان لغو کرد. 


نظام سلطه با هدف حفظ فشار علیه ایران امیدوار است در مذاکرات هسته ای وین، ساز و کاری را نهایی کنند که بر اساس آن در صورت عدم پایبندی ایران به توافق حاصله، تحریم های لغو شده را بصورت خودکار اعمال کند.

در این میان اما مذاکره کننده ارشد روسیه این هفته گفت مسکو با بحث بازگشت خودکار تحریم ها مخالف است. 

آقای روحانی رئیس جمهور کشورمان هم در پاسخ به این زیاده خواهی گفته است ایران به تعهدات خود بصورت 100%عمل کرده و خواهد کرد اما این طرف غربی است که تعهدات خود را بصورت نصفه ونیمه انجام داده است و اگر ایران روزی ببیند که این طرفهای مذاکره،به تعهدات خود عمل نمیکند مسیر هسته ای خود را باشتاب بیشتری ادامه خواهد داد؛سرعتی که در ذهن آنها نیز نمی گنجد.

---------------------------------


01:11 فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان روزیکشنبه گفت : عدم دستیابی به توافق با ایران شکستی برای همه طرف‌هاست.


  01:10 المیادین گزارش داد به موازات مذاکرات فنی و سیاسی میان ایران و گروه پنج بعلاوه یک در وین و همزمان با افزایش خوشبینی ها درباره احتمال زیاد دستیابی به توافق،شرکتهای نفتی خارجی تحرکات را برای بازگشت به بازار ایران سرعت بخشیده اند.


00:38 شبکه تلویزیونی سی.سی.تی.وی گزارش داد:طرفین در مذاکرات هسته ای ایران مصمم به رسیدن به نتیجه هستند.


23:29 ایتارتاس ، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، برای پیوستن به مذاکرات ایران و پنج به علاوه یک، وارد وین شد.


23:19 شبکه تلویزیونی سی.بی.اس از وین گزارش داد:مذاکرات هسته ای ایران به کندی پیش می رود.


22:27 ایتارتاس از وین:یک منبع دیپلماتیک در یک هیئت غربی روزیکشنبه گفت:برای موضوعات لاینحل، راه حل هایی ارائه شده است.


21:39 خبرگزاری فرانسه ،فابیوس: مذاکرات وین به مرحله حساس و نهایی رسیده است. وزیر امور خارجه فرانسه روز یکشنبه درباره مذاکرات هسته ای در وین گفت:« این برعهده ایرانی هاست که تعهداتی صریح و شفاف از خود نشان دهند.» وی گفت :این مذاکرات 12سال است که شروع شده و الان در 72 ساعت پایانی آن هستم که باید تمام شود.


21:08 فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از ظهر یکشنبه به محض ورود به پایتخت اتریش گفت «ما به توافق بر سر پرونده هسته ای ایران بسیار نزدیک هستیم.»


18:44 شبکه المیادین گزارش داد:مذاکرات هسته ای وین بین ایران وگروه 5بعلاوه 1در سطح وزرای امور خارجه به فردا موکول شد.

18:44 ایتارتاس از وین ، یک منبع دیپلماتیک در هیئت مذاکره کننده ایرانی در وین روز یکشنبه گفت: در کنسرسیومی که مسئول بازسازی رئاکتور هسته ای آب سنگین ایران در اراک خواهد بود چین سهم قابل توجهی خواهد داشت.








18:36 خبرگزاری ایتارتاس از تهران ، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز یکشنبه گفت: ایران برنامه هایی طولانی مدت برای توسعه بخش هسته ای خود دارد. 

17:24  برخی منابع از بروز اختلاف میان اعضای1+5 در خصوص نحوه حل و فصل برخی پرونده های اختلافی با ایران و همچنین زمان صدور قطعنامه شورای امنیت برای لغو تحریم ها خبردادند.




این اختلاف ها بگونه ای بود است که معاونان وزرای امورخارجه 1+5 نتوانسته اند برای حل آنها به جمع بندی برسند. 


17:00  شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: اختلافات در مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک درباره دو سایت فورد و و اراک حل و فصل شد.

16:16  ایتارتاس از وین، یک منبع دیپلماتیک در یکی از هیئت های غربی مذاکره کننده با ایران روز یکشنبه گفت: ایران و شش قدرت جهان درمورد حل مسائل مرتبط با رئاکتور اراک و تاسیسات هسته ای فردو به توافق رسیده اند.

16:02   خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره عملیاتی کردن دومین سامانه راداری الغدیر توسط سپاه پاسداران نوشت ایران در بحبوحه مذاکرات و به منظور تقویت دفاع هوایی در قبال تهدیدات نظامی، سامانه بومی راداری را به کار گرفت.






نظر شما