شناسهٔ خبر: 61882236 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تأکید اتحادیه عرب برای همکاری با دمشق

وزرای خارجه اتحادیه عرب در نشستی توافق کردند که ارتباطات با دولت سوریه برای حل و فصل مسائل بنیادی در ارتباط با بحران سوریه با قوت ادامه داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کمیته «تماس اتحادیه عرب» روز سه شنبه (دیروز) در قاهره پایتخت مصر برگزار شد؛ کمیته‌ای که سه ماه پیش برای ارتباط با دولت سوریه و حل مسائل باقی مانده، تشکیل شد و اولین نشست خود را به دعوت «سامح شکری» وزیر خارجه مصر با حضور وزرای خارجه برخی اعضای اتحادیه برگزار کرد.

به نوشته وبگاه شبکه سی ان ان، در این نشست که با حضور «فیصل مقداد» وزیر امور خارجه سوریه  برگزار شد، اعضای شرکت کننده بر روی پروتکل مشخصی برای همکاری با دولت سوریه توافق کردند. در این نشست وزرای خارجه سوریه،  اردن، مصر، عربستان سعودی و لبنان به علاوه «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب حضور داشتند.

بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در تاریخ ۲۹ اردیبهشت پس از ۱۲ سال در میان استقبال گرم مقامات عربی وارد جده شد تا در نشست سران اتحادیه عرب حضور یابد و اینگونه کرسی سوریه در این سازمان به شکل رسمی به دمشق بازگردانده شد. دو روز پیش از آن وزرای خارجه اتحادیه عرب بر روی تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری مسائلی چون حل و فصل سیاسی بحران، بازگشت آوارگان و لغو تحریم‌ها توافق کرده بودند.

در نشست روز گذشته راه حل‌های انسانی، امنیتی و سیاسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و حاضرین تاکید کردند که راه حل سیاسی تنها راه حل بحران سوریه است. آن‌ها همچنین تمایل خود برای از سرگیری کار در مسیر قانون اساسی سوریه و برگزاری نشست بعدی کمیته قانون اساسی سوریه در مسقط پایتخت کشور عمان در هماهنگی با سازمان ملل متحد تا قبل از پایان سال جاری ابراز کردند.

نشست کمیته قانون اساسی سوریه در حالی قرار است در عمان برگزار شود که پیش از این دولت‌های سوریه و روسیه اصرار داشتند تا محل گفت‌و‌گوها از ژنو به یکی از کشورهای غرب آسیا انتقال یابد.

همچنین قرار بر این شد تا نشست بعدی «کمیته تماس» در بغداد برگزار شود. شرکت کنندگان همینطور از توافق سازمان ملل متحد و دولت سوریه برای تمدید شش ماهه بازگشایی گذرگاه «باب السلامه» و «الراعی» برای ورود کمک‌های بشردوستانه استقبال کردند.

یک منبع دیپلماتیک عربی یک روز پیش از برگزاری نشست به روزنامه الوطن سوریه گفته بود: «فضای مثبتی وجود دارد، زیرا کشورهای عربی شرکت‌کننده می‌خواهند اقدام‌شان جمعی باشد و نه فردی و بتوانند پیام شفافی برای کشورهای غربی در خصوص لزوم تسریع در رسیدگی به بحران سوریه و لغو تحریم‌ها برسانند».

مسأله ورود آوارگان نیز از اصلی‌ترین مسائل مورد توافق اعضا بود و تأکید شد که باید همه مقدمات برای تسهیل ورود آوارگان مهیا شود و این در حالی است که مقامات سوریه بارها گفته‌اند که کشورهای غربی مانع بازگشت آوارگان به سوریه می‌شوند.

فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه نیز در بیانیه‌ای پس از این نشست گفت که دولت سوریه اقدامات و تسهیلات قابل توجهی برای بازگشت آوارگان در پیش گرفته است و همچنین موضوع عفو ریاست‌جمهوری نیز همچنان جاری است.
 
تلاش اتحادیه عرب برای بازسازی روابط خود با دولت سوریه پس از 12 سال، در حالی است که بشار اسد چندی پیش در گفت‌و‌گو با شبکه اسکای نیوز گفت که اتحادیه عرب هنوز به سازمانی به معنای واقعی خود تبدیل نشده است و روابط با کشورهای عربی به شکل روتین باقی خواهد ماند.
 
پایان پیام /

نظر شما