شناسهٔ خبر: 6187605 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

روزنامه کانادايي فايننشال پست تحليل کرد؛

موزه‌ها بالاخره گران شدند

صاحب‌خبر -

 انسان همواره دلش می خواهد که از تاریخ و فرهنگ گذشته سرزمین خود با خبر شود، بر این اساس از گذشته به کنکاش در این زمینه پرداخته و همچنان هم می پردازد، از آنجا که انسان برای هر خواسته خود راهکاری پیدا می کند، در این زمینه هم موفق بوده و موزه را ابداع کرد، در واقع قدیمی ترین موزه به ۳۵۰ سال قبل از میلاد تعلق دارد، در سال ۱۹۲۵ یک باستان شناس انگلیسی در حالیکه در قصر بابل در اور کاوش می کرد، این موزه قدیمی را کشف کرد، این باستان شناس معتقد بود که شاهزاده خانم بابلی Ennigaldi-Nanna، دختر نبونیدوس (آخرین پادشاه سلسله کلدانی بابل) ، متصدی و بنیانگذار این موزه بوده است، اشیاء آن تقریبا متعلق به سالهای ۲۱۰۰ تا ۶۰۰ قبل از میلاد بوده است.

در دوره رنسانس که تحول عظیم فرهنگی هنری در اروپا (قرن پانزدهم به بعد) پدید آمد، موزه ها نیز بیشتر مورد توجه قرار گرفتند و بر این اساس اوج هنری در موزه داری جهان را می توان در موزه لوور پاریس دید.

موزه، مانند بسیاری از پدیده‌های جدید جهان، در قرن نوزدهم میلادی وارد فرهنگ ایران شد. در سال ۱۲۴۹ ناصرالدین‌شاه پس از سفر به اروپا و دیدار از موزه‌های کشورهای روسیه، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، سوئیس، آلمان و اتریش، به تقلید از آن‌ها دستور داد گوشه‌ای از کاخ گلستان را به شکل موزه درست کنند؛ به مرور موزه ها به شکل و کارکرد امروزی در آمدند اما مساله این است که گذشته یک کشور همیشه به تاریخ و فرهنگ آن مربوط نمی‌شوند بلکه طبیعت و آنچه که در تاریخ طبیعی یک کشور در گذشته بوده نیز بسیار مهم است.

بر این اساس در نقاط مختلف جهان از جمله ایران موزه های تاریخی طبیعی شکل گرفت، موزه های تاریخ طبیعی یکی از متفاوت‌ترین موزه‌ها است، این موزه‌ها نشان دهنده تاریخ جهان آفرینش و طبیعت بوده و محل نگهداری بسیاری از جانوران و جاندارانی است که برخی در گذشته زیست می کردند و برخی همچنان در طبیعت موجود هستند که با مطالعه آنها می توان به گذشته طبیعت خود و هرآنچه که در آن بوده پی برد، اما از آنجا که در دنیای امروزی چیزی رایگان نیست از این برای ورود به موزه ها هم باید پول پرداخت شود و درآمد حاصل از آنهم خرج همان مکان شود بر این اساس چندی پیش رئیس سازمان برنامه و بودجه نرخ های جدید بازدید از پارک‌ها و موزه‌های ملی وابسته به سازمان حفاظت محیط زیست برای گردشگران داخلی و خارجی را ابلاغ کرد.

علاوه بر این نرخ ورودی به مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست شامل پارک های طبیعی نیز مشخص شد، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست دراین باره به خبرنگار محیط زیست ایرنا گفت: تغییر در تعرفه های ورودی موزه ها و مناطق چهارگانه با شورای اقتصاد است، البته مبلغ پیشنهادی یکبار در شورای عالی محیط زیست مطرح و مورد بررسی قرار می گیرد و سپس در شورای اقتصاد تصمیم نهایی گرفته و بعد از آن ابلاغ می شود.

حسن اکبری افزود: آیین نامه نرخ ورودی موزه های تاریخ طبیعی و مناطق چهارگانه در سال ۱۳۹۱ مصوب شد که باید بر اساس آن نرخ ورودی هر سه سال یکبار بر اساس نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی به روز شود اما حدود ۱۰ سال بود که این کار انجام نشده بود و امسال بعد از تقریبا یک دهه نرخ ها تغییر کرد.

وی اظهار داشت: تا پیش از این مبلغ ورودی به موزه ها و مناطق بسیار اندک و ناچیز مثلا حدود هزار تومان بود که اکنون نرخ جدید با توجه به تورم افزایش یافت. البته زمانی که پیشنهاد نرخ جدید را مطرح کردیم یک سال و نیم زمان برد تا در دستور کار قرار گرفت و بعد از آن روند بررسی انجام و نرخ جدید مصوب شد.

نظر شما