شناسهٔ خبر: 61741731 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

کاهش دورریز آب با روشی فناورانه توسط محققان کشور

محققان کشور موفق به اصلاح سیستم اسمز معکوس که می تواند دورریز آب را به هنگام تصفیه کاهش دهد.

صاحب‌خبر -

مرضیه السادات رضویان، مدیر فنی یک شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه موفق به ایجاد تغییرات در سیستم تصفیه آب نسبت به تولید آب خالص شدیم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: برای مقابله با این بحران موفق به اصلاح سیستم‌های اسمز معکوس فعلی کشور شدیم.

این فعال حوزه دانش‌بنیانی با اشاره به هدف از طراحی سیستم تصفیه آب گفت: «ممبران‌» جزء اصلی دستگاه تصفیه آب است از این رو توانستیم در زمینه «سی‌آی‌پی» سیستم‌های تصفیه آب تغییراتی ایجاد کنیم تا طول عمر ممبران افزایش یابد.

به گفته وی با افزایش طول عمر ممبران، دورریز آب در تصفیه به‌شدت کاهش می‌‌یابد و رسوبات نیز به خوبی از بین می روند.

رضویان تصریح کرد: آب با فشار بسیار زیاد در ممبران‌ها از طریق بمب‌های طبقاتی جریان پیدا می‌کند. تصفیه آب براساس پدیده اسمز معکوس و با کیفیت مناسب برای آب شرب یا آشامیدنی، کشاورزی، دامپزشکی و تمام صنایع انجام می‌شود.

به گفته وی؛ اسمز معکوس فرآیند تصفیه آبی است که در آن از فشار برای معکوس کردن جریان اسمزی در راستای تولید آب خالص و حذف یون‌ها استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: به این واسطه هزینه کم‌تری برای آب پرداخت می شود و به محیط زیست آسیب کمتری وارد خواهد شد، زیرا حجم بیشتری از آب مصرف می‌شود و در چرخه تولید کاربرد دارد.

رضویان با بیان اینکه دستگاه تصفیه آب به اشتغال‌زایی کمک ویژه‌ای می‌کند، اظهار کرد: این دستگاه به صنایعی که برای راه‌اندازی به آب تصفیه‌شده نیاز دارند، کمک ویژه‌ای می‌کند. 

فعال این حوزه دانش‌بنیانی با اشاره به اینکه هزینه تعویض ممبران‌ها در دستگاه تصفیه آب بسیار گران است، بیان کرد: فعالیتی که انجام دادیم موجب شده تا تعویض ممبران‌ها به حداقل برسد و همین امر می‌تواند سودآوری خوبی به همراه داشته باشد.

وی افزود: این مجموعه بر اساس نیاز‌های مشتری و ظرفیت‌های مورد نیاز، دستگاه‌هایی با ظرفیت بیش از هزار و ۵۰۰ متر مکعب در شبانه‌روز می‌سازد.

انتهای پیام/

نظر شما