شناسهٔ خبر: 61656044 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

دونالد ترامپ به تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات متهم شد

ستاره صبح/پیمان شهابی:دونالد ترامپ در انتخبات 2016 به لحاظ تعداد آرا حدود 2نیم تا 3 میلیون رای کمتر از هیلاری کلینتون داشت با این وجود چون تعداد کارت های الکترال ترامپ بیشتر از کلینتون بود او به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.دموکرات ها بر این عقیده بودند که روسیه در انتخابات به نفع ترامپ و علیه کلینتون نقش ایفا کرده بود.ترامپ یک رئیس جمهور پوپولیست و غیر قابل پیش بینی بود و به موقعیت آمریکا در داخل و خارج آسیب زد.به همین دلیل مردم آمریکا با صندوق رای او را از اریکه قدرت پایین کشیدند.ترامپ قصد کنار رفتن نداشت و تمام تلاشش را برای تغییر نتیجه انتخابات به کار گرفت اما قانون مانع تقلب او شد.وی به طرفدارانش چراغ سبز برای حملهبه کنگره داد ولی فکر نمکرد روزی به پای میز محاکمه کشانده خواهد شد.پرونده اتهامات ترامپ هر روز برگ جدیدی را ورق می خورد.پس از شکست او در انتخابات 2020 آمریکا عده ای از هواداران او با تحریک ترامپ به کنگرهیورش بردند تا این مجلس ریاست جمهوری بایدن را تایید نکند.پس از این واقعه دادگاه فدرال آمریکا علیه او اعلام جرم کرد و پرونده ترامپ وارد فاز حقوقی شد و روز پنجشنبه در دادگاه حضور پیدا کرد و تفهیم اتهام شد.جزئیات بیشتر را در ادامه می خوانید:

صاحب‌خبر -

تفهیم اتهام
قاضی دادگاه فدرال واشنگتن چهار مورد اتهامی در پرونده جدید علیه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در موضوع «تلاش برای باطل کردن نتیجه انتخابات ۲۰۲۰» ریاست جمهوری آمریکا را به او تفهیم کرد.دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا بعد ظهر دیروز به وقت محلی وارد دادگاه فدرال در واشنگتن شد.ترامپ به‌عنوان یکی از نامزدهای جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ با اتهاماتی مانند توطئه برای فریب ملت، تلاش برای ممانعت از اقدام کنگره در تایید پیروزی جو بایدن و سلب حقوق رای‌ دهندگان روبرو است.ساختمان دادگاه مقابل ساختمان کنگره ایالات متحده قرار دارد جایی که حامیان وی در شش ژانویه ۲۰۲۱ به آن حمله کردند تا مانع برگزاری جلسه کنگره در تایید پیروزی جو بایدن دموکرات در انتخابات شوند.این سومین پرونده قضایی است که علیه ترامپ در سالجاری تشکیل شده است اما نخستین پرونده‌ای است که تلاش می‌کند او را به‌دلیل تکاپو برای ماندن در قدرت در هفته‌های بین شکست انتخاباتی و حمله به کنگره مسئول بداند.

ترامپ:بی گناهم
ترامپ گفته است که هیچ اشتباهی مرتکب نشده است و جک اسمیت، بازپرس ویژه را متهم کرد که در تلاش برای خنثی کردن شانس او برای بازگشت به کاخ سفید در سال ۲۰۲۴ است.او مقابل قاضی فدرال ادعای بی‌گناهی کرد. تیم حقوقی وی، این پرونده را حمله به حق آزادی بیان او توصیف کرده‌اند.دادستان‌ها با شرایط آزادی رئیس جمهوری سابق آمریکا تا زمان برگزاری دادگاه موافقت کردند.

محدوده ترامپ
ترامپ نمی‌تواند قوانین فدرال را نقض کند و باید در صورت لزوم در دادگاه حاضر شود و ضمانت نامه حضور را امضا کند. او همچنین مجاز نیست به غیر از وکلای دادگستری جزییات پرونده را به افرادی که می‌شناسد به‌عنوان شاهد در میان بگذارد. ترامپ حدود ساعت سه بعد از ظهر به وقت محلی از نیوجرسی با هواپیمای شخصی‌اش وارد واشنگتن شد. 
کیفرخواست
رئیس جمهوری سابق تنها فردی است که در این پرونده متهم شده است اگرچه دادستان‌ها به شش نفر از همدستان ناشناس اشاره کرده‌اند که اغلب وکیل هستند. دادستان‌ها می‌گویند که ترامپ با آن‌ها توطئه کرده است.این کیفرخواست بیان می‌کند که چگونه ترامپ و متحدان جمهوری‌خواه او در طی دو ماه پس از شکست در انتخابات بارها درباره نتایج دروغ گفته و مایک پنس معاون خود را تحت فشار قرار دادند.رئيس جمهوری آمریکا به طور جداگانه با پرونده‌های جداگانه دیگری هم مواجه است که از آن جمله می‌توان به پرداخت مبالغی برای روابط غیراخلاقی خود به یک بازیگر فیلم‌های پورن و جعل اسناد مربوط به آن و همچنین خروج اسناد طبقه‌بندی شده از کاخ سفید و انتقال آن به اقامتگاه خود در فلوریدا اشاره کرد.کیفرخواست ۴۵ صفحه‌ای منتشر شده در روز سه‌شنبه ترامپ را متهم به تضعیف پایه‌های دموکراسی آمریکایی با تلاش برای تغییر روند شمارش آرای بیش از ۱۵۰ میلیون آمریکایی کرده است.جک اسمیت، بازپرس ویژه پس از انتشار کیفرخواست گفت که حمله به کنگره با دروغ‌هایی درباره ادعای تقلب در انتخابات تحریک شد.
طرفداران ترامپ:همه چیز 
«توطئه» است
با ادامه حواشی پیرامون پرونده اتهامات دونالد ترامپ و سومین کیفرخواست علیه رئيس جمهوری آمریکا، طرفداران او بار دیگر تلاش دارند کل ماجرا را یک توطئه بخوانند و سیاستمدار محبوب خود را مبری از هرگونه خطا بدانند.دونالد ترامپ سالهاست که به حامیانش گفته نمی‌توان به انتخابات اعتماد کرد و او قربانی فساد و تبانی رسانه‌ها، ساختار سیاسی و شخصیت‌های ذی‌نفوذ در آمریکا است و حالا پس از صدور سومین کیفرخواست علیه او بار دیگر طرفدارانش همین خطوط کلی را دنبال می‌کنند. روت بن غیاث، مورخ دانشگاه نیویورک که در مورد تبلیغات اقتداگرایانه مطالعه می‌کند به خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید: «وقتی ترامپ چنین روایتی را مطرح و رسانه‌های خبری محافظه‌کار هم آن‌را تایید می‌کنند و در رسانه‌های اجتماعی هم تقویت می‌شود، طبیعی است که چنین روایتی توسط بسیاری از طرفداران ترامپ پذیرفته شود.»

حمله ترامپ به اصل انتخابات
ترامپ از سال ۲۰۱۶ این ایده را مطرح کرد که اصل انتخابات فاسد است و نمی‌توان به این روند اعتماد کرد. بن غیاث در این خصوص می‌گوید: «اکنون هفت سال از این روایت می گذرد. ترامپ یکی از عالی‌ترین مبلغان قرن بیست و یکم است. او این دنیای بدون مرز را خلق کرده است، جایی که برای پیروانش، همه چیز قربانی بودن او را تایید می‌کند.»دروغ‌های مکرر ترامپ در مورد انتخابات در قلب آخرین کیفرخواست علیه او قرار دارد جایی که ترامپ همواره ادعا می‌کند جو بایدن با تقلب موفق شده در انتخابات ۲۰۲۰ او را شکست دهد، ادعایی که در نهایت به حمله طرفداران او به ساختمان کنگره نیز منجر شد. جک اسمیت، بازپرس ویژه این پرونده در این رابطه روز سه شنبه گفت: «حمله به پایتخت کشور ما در ۶ ژانویه ۲۰۲۱، حمله‌ای بی سابقه به مقر دموکراسی آمریکا بود. همانطور که در کیفرخواست توضیح داده شد، دروغ‌هایی که پیش از آن مطرح شد به این حمله دامن زد. دروغ‌هایی که با هدف ایجاد مانع در کارکرد اساسی دولت ایالات متحده، روند جمع‌آوری، شمارش و تأیید نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور صورت گرفت.» اما برای فداکارترین حامیان او، اتهامات علیه ترامپ تنها شواهد بیشتری از این توطئه است. این احساسی است که پس از کیفرخواست اول و دوم ترامپ به سرعت در رسانه‌های اجتماعی پخش شد و روز چهارشنبه به راحتی در تلگرام، تروث سوشال و دیگر پلتفرم های محبوب محافظه کاران بار دیگر مشاهده شد.

مشروعیت بخشیدن به سرقت
دینش دسوزا، فیلمساز محافظه‌کار، در حساب‌های کاربری خود در تروث و توییتر نوشت: «دموکرات‌ها انتخابات ۲۰۲۰ را دزدیدند و این کیفرخواست تلاشی برای محافظت از سارقان و مشروعیت بخشیدن به سرقت است.»بسیاری از اطلاعات نادرست درباره کیفرخواست‌ها از خود ترامپ سرچشمه می‌گیرد، که به جای تلاش برای به حداقل رساندن اقدامات غیرقانونی زمینه را برای حمله به دموکراسی و آزادی فراهم کرده و آن‌ها را به محوری‌ترین اصول کمپین انتخاباتی خود تبدیل کرده است. 

نظر شما