شناسهٔ خبر: 61634693 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

۲۵۱۰ داوطلب برای آموزگاری استثنایی رقابت می‌کنند/ استفاده از ۴ ابزار ارزیابی برای سنجش متقاضیان

مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: با توجه به گروه‌های ارزیاب فعال در کشور که این قابلیت را دارند تا روزانه حدود ۳ هزار داوطلب یا بیشتر را ارزیابی کنند، احتمال دارد کلیه داوطلبان آموزگاری استثنایی در کشور را در یک روز یا نهایتا دو روز ارزیابی کنند. هنوز تاریخ دقیق ارزیابی آموزگاران استثنایی مشخص نیست، اما به زودی اعلام می‌شود. داوطلبان نگران نباشند.

صاحب‌خبر -

«سجاد صدیقی» مشاور وزیر و مدیر پروژه‌های استخدامی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص فرایند ارزیابی داوطلبان آزمون استخدامی از طریق ماده ۲۸ برای احراز شغل آموزگاری، توضیح داد: با توجه به تغییرات آزمون استخدامی آزموگاری وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۲ و تبدیل آن به فرایندی مبتنی بر ارزیابی صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمی، شیوه مصاحبه با پذیرفته شدگان دچار تغییراتی شد. 

صدیقی تصریح کرد: در سنوات گذشته ابزارهای ارزیابی معلمان را از مصاحبه گزینشی صرف به ارزیابی براساس صلاحیت‌های معلمی تبدیل کردیم. امسال در ارزیابی شاهد چهار ابزار ارزیابی هستیم که یکی از این ابزارها مصاحبه عمومی مشابه سنوات گذشته است. تازه همین بخش نیز ارتقا یافته و تقویت شده است. 

مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: ابزارهای ارزیابی شامل مصاحبه عمومی و گزینش می‌شود که ملاک‌ها و شاخصه‌های آن متناسب با شاخص‌های مدنظر در گزینش تعیین شده است؛ در واقع داوطلب را براساس صلاحیت‌های عمومی می‌سنجد. در ادامه معلم را در فضایی شبیه‌سازی حرفه معلمی قرار می‌دهند و فرد پذیرفته شده برای معلمی، باید نوع مواجهه خود با دانش آموزش را ترسیم کند. نام این تمرین ارائه تدریس است. فرد درسی را تدریس می‌کند؛ مشابه وضعیتی که یک معلم در کلاس درس خود تجربه می‌کند. 

به گفته مدیر پروژه‌های استخدامی وزارت آموزش و پرورش این ارزیابی‌ها بر اساس سناریوهایی طراحی شده که روزانه به داوطلبان در جلسات ارزیابی ارائه می‌دهند، انجام می‌شود. او در همین رابطه گفت: سومین ابزار ارزیابی ایفای نقش است. در این بخش داوطلب معلمی باید مواجهه خود با یکی از والدین دانش آموز را نشان دهد. او باید اینطور ترسیم کند که چطور قرار است به عنوان مربی برای تکمیل مسیر و فضای تربیتی دانش آموز و همکاری با والدین و دعوت کردن آن‌ها به فضای تربیتی عمل کند؟ این بخش نیز سناریویی دارد و هر روز به داوطلبان ارائه می‌شود و فرصتی دارند تا توانمندی خود را نمایش دهند. 

صدیقی با اشاره به اینکه یکی دیگر از بخش‌های ارزیابی، بحث گروهی است، اظهار کرد: در بحث گروهی معلم باید بتواند نقش اجتماعی خود را ایفا کند؛ اگر فرد داوطلب به عنوان یک معلم مشغول کار در یک مدرسه شود، هم باید چگونگی مواجهه خود با دانش آموز و والدین او را نشان دهد، هم توان حضور و نقش آفرینی خود در اجتماع را به ارزیابان نمایش دهند. فرضا معلمی در محله‌ای قرار دارد که مشکل اجتماعی وجود دارد که روی فضای تربیتی دانش آموزان و تحصیل آن‌ها اثرگذار است. معلم باید تلاش کند برای این مشکل راهکار ارائه کند. این چهارمین ابزار ارزیابی است که امسال به کار گرفته شده که این ابزارها در کنار ارزیابی سوابق و مدارک و اطلاعات فرد مورد سنجش قرار می‌گیرد. 

مشاور وزیر ادامه داد: فرایند ارزیابی با این شیوه‌ای که توضیح داده شد، هم برای داوطلبان آموزگاری ابتدایی مدارس عادی و هم آموزگاری مدارس استثنایی انجام می‌شود، منتها با توجه به اینکه مدل فرایند ارزیابی معلمان مدارس استثنایی متفاوت‌تر هست، سناریو و تمرین‌های ارائه تدریس، ایفای نقش و بحث گروهی این داوطلبان در جلسه ارزیابی، متناسب با فضای تربیتی که در آن قرار خواهند گرفت، فرق دارد. 

او با اشاره به اینکه در حال حاضر ارزیابی داوطلبان آموزگاری ابتدایی مدارس عادی در حال انجام است، گفت: بعد از انجام ارزیابی این داوطلبان، اطلاعیه‌ای صادر می‌شود و استان‌ها، داوطلبان آموزگاری استثنایی را فرامی خوانند تا فرایند ارزیابی آن‌ها نیز انجام شود. برای اینکه این داوطلبان هم نسبت به تمرینات جلسه ارزیابی خود آشنایی داشته باشند، همانطور که برای داوطلبان آموزگاری ابتدایی تمرین‌های مشابهی منتشر کردیم تا بدانند چه شرایطی در جلسه ارزیابی وجود دارد، برای داوطلبان آموزگاری استثنایی نیز تمرینات مشابه منتشر خواهد شد. 

صدیقی عنوان کرد: تقریبا حدود ۲ هزار و ۵۱۰ داوطلب آموزگاری استثنایی در کشور داریم که چند روز قبل از ارزیابی از طرق مختلف برای ارزیابی فراخوانده می‌شوند. با توجه به گروه‌های ارزیاب فعال در کشور که این قابلیت را دارند تا روزانه حدود ۳ هزار داوطلب یا بیشتر را ارزیابی کنند، احتمال دارد کلیه داوطلبان آموزگاری استثنایی در کشور را در یک روز یا نهایتا دو روز ارزیابی کنند. هنوز تاریخ دقیق ارزیابی آموزگاران استثنایی مشخص نیست، اما به زودی اعلام می‌شود. داوطلبان نگران نباشند. قطعا اطلاع‌رسانی‌ها به دقت انجام خواهد شد. 

مدیر پروژه‌های استخدامی وزارت آموزش و پرورش ضمن تاکید بر اینکه تعطیلات دو روزه ناشی از گرمای هوا در فرایند ارزیابی معلمان ابتدایی وقفه‌ای ایجاد کرده، اضافه کرد: به محض اینکه این وقفه برطرف شود، تاریخ ارزیابی داوطلبان آموزگاری استثنایی نیز اعلام می‌شود و داوطلبان در گروه‌های ارزیابی که به صورت کد اعلام می‌شود، فراخوانده می‌شوند تا کار ارزیابی آن‌ها هم انجام شود. داوطلبان اگر در کانال https://shad.ir/madeh28_1402 در شبکه شاد عضو باشند، هم می‌توانند تمرینات شبیه‌سازی جلسات ارزیابی که بارگذاری خواهیم کرد را مشاهده کنند هم از اخبار لحظه به لحظه مطلع شوند.

نظر شما