شناسهٔ خبر: 61604338 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چرا رژیم اسرائیل حزب الله را تهدید کرد؟

تهران - ایرنا- سران سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی طی روزهای اخیر تهدیدهایی را علیه حزب الله لبنان مطرح کردند که به عقیده کارشناسان سیاسی، علت آن را باید در وضعیت بحرانی این رژیم و فرسایش بازدارندگی آن جستجو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «رفعت ابراهیم البدوی» از کارشناسان و تحلیلگران جهان عرب در یادداشتی در روزنامه «الوطن» سوریه به تهدیدهای روزهای اخیر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و «یوآو گالانت» وزیر جنگ او علیه حزب الله لبنان پرداخت و تلاش کرد که علت و هدف از طرح این تهدیدها را ریشه یابی کند.

وی در یادداشت خود نوشت: پس از شکست تلاش های کابینه اشغالگر "اسرائیل" به ریاست نتانیاهو برای مهار اعتراضات و شکاف عمودی که در نتیجه تصمیم او برای تصویب قانون "لغو برهان معقولیت" در چارچوب لایحه تغییرات قضایی در درون توده "اسرائیلی ها" و همه ارکان سیاسی و نظامی رژیم غاصب صهیونیستی بوجود آمد، این نهاد چاره‌ای ندید جز اینکه داد و بیداد از روی ترس و وحشت را جایگزین زور و قدرت کرده و درباره خطر چادرهای حزب الله که در داخل اراضی لبنانی برپا شد، هشدار دهد.

این داد و بیدادهای از روی ترس تلاشی شکست خورده از سوی کابینه نتانیاهو برای سرپوش گذاشتن بر فرسایش قدرت رژیم "اسرائیل" در داخل بود.

بنابراین رژیم "اسرائیل" از ژوئن گذشته نسبت به برپایی چادرهای حزب‌الله لبنان در مرز دست به اعتراض زد و همچنین از دستگاه دیپلماسی فرانسه خواست که لبنان را برای برچیدن آنها تحت فشار قرار دهد اما این کشور فشار فرانسه را رد کرد و توضیح داد که چادرها در داخل لبنان برپا شده و باید رژیم اشغالگر "اسرائیل" از بخش لبنانی روستای قجر عقب نشینی کند.

نتانیاهو سپس جلسه کابینه امنیتی رژیم "اسرائیل" را به منظور بررسی وضعیت مرز شمال فلسطین اشغالی با لبنان به ویژه در خصوص چادرهای برپایی حزب الله و بررسی چند سناریو احتمالی در این زمینه برگزار کرد و پس از این دیدار، اظهار داشت که برای برچیدن چادرهای حزب الله حتی با اعمال زور تلاش خواهد کرد.

گالانت وزیر جنگ رژیم "اسرائیل" نیز اعلام کرد که طرح‌های نظامی را در صورت وخیم‌تر شدن اوضاع در مرز شمال فلسطین اشغالی با لبنان تصویب کرده و دستور داده تا سطح آمادگی برای سناریوهای مختلف در مرز شمال فلسطین اشغالی با لبنان افزایش یابد.

در مقابل، «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان با تأکید بر اینکه «حزب الله برای همه احتمالات آماده است»، به دشمن صهیونیست درباره انجام هرگونه حماقتی در قبال لبنان هشدار داد.

وی با لحنی قاطع و مستقیم در مراسم عاشورای حسینی (ع) خطاب به دشمنان لبنان گفت که مقاومت لبنان تجاوز به حاکمیت این کشور را تحمل نخواهد کرد و آماده بازدارندگی، مقابله و آزاسازی در برابر هرگونه حماقت "اسرائیل" خواهد بود.

وی افزود: مقاومت در دفاع از لبنان و حاکمیت آن تعلل نخواهد کرد و از مسئولیت ملی خود در مقابله با این رژیم متزلزل (رژیم صهیونیستی) دست نخواهد کشید.

سید حسن نصرالله ادامه داد که "اسرائیل" وقیحانه از آنچه اقدامات تحریک آمیز مقاومت می خواند، صحبت می‌کند؛ در حالی که این رژیم غاصب به اشغال اراضی به ویژه در روستای لبنانی غجر ادامه می‌دهد.

وی در اشاره به رژیم صهیونیستی تاکید کرد: تا زمانی که این غده سرطانی ریشه کن نشود، منطقه آرام نخواهد گرفت.

در مقابل این تهدیدهای متقابل با توجه به تنش موجود، شمای کلی نگران کننده به نظر می رسید؛ به گونه ای که گویی ما با یک جنگ اجتناب ناپذیر روبرو هستیم و حتی برخی تا مرحله تحلیل و طرح سناریوهایی برای جنگ با دشمن صهیونیستی خارج از چارچوب وضعیت بحرانی و درحال فرسایش این رژیم رفتند.

در اینجا مهم است که نگاهی به برخی توصیه هایی داشته باشیم که مراکز مطالعات راهبردی نظامی رژیم صهیونیستی بعد از مطالعه و تجزیه و تحلیل طولانی و عمیق به سران سیاسی و نظامی این رژیم ارایه کردند.

در این توصیه ها آمده بود:

- درست است که حزب‌الله بزرگترین تهدید برای "اسرائیل" محسوب می‌شود، اما باید بپذیریم که هرگونه درگیری با حزب‌الله لبنان، حزب‌الله را پیروز نشان خواهد داد.

- جبهه داخلی امنیتی و اقتصادی "اسرائیل" آمادگی پذیرش هزاران مجروح، کشته و آواره "اسرائیلی" را در نتیجه اصابت هزاران موشک حزب الله به سراسر "اسرائیل" (سرزمین های اشغالی) ندارد؛ به ویژه با توجه به قدرت روزافزون مقاومت فلسطین و افزایش عملیات نظامی در جنین و مناطق مختلف کرانه باختری.

- اگر هرگونه اقدام نظامی جدی با لبنان به ویژه با حزب الله صورت گیرد، این اقدام محدود به این حزب نخواهد بود، بلکه کل محور مورد حمایت ایران و سوریه، یعنی از جولان (سوریه) تا ناقوره (لبنان) و از غزه تا جنین و کرانه باختری رود اردن را شامل خواهد شد و در اینجا، فاجعه رخ خواهد داد.

- صحبت در مورد لزوم راه انداختن یک جنگ محدود "اسرائیل" با حزب الله برای فرار از بحران عمیق ما در داخل "اسرائیل" (سرزمین های اشغالی) یا سر و سامان دادن به اوضاع داخلی و بازگرداندن انسجام بین پیکره "اسرائیلی ها"، صحبت هایی بی فایده است که جواب نمی دهد، زیرا ما در وضعیت فرسایش و افول قدرت بازدارندگی "اسرائیل" در ازای قدرت فزاینده حزب الله هستیم که به نگرانی مرگباری برای تداوم حمایت "اسرائیل" تبدیل شده است.

- توصیه می کنیم از جنگ محدود یا فراگیر با حزب الله پرهیز کنیم و به نشان دادن بخشی از قدرت خود در مناطقی که موجب گشودن یک جبهه یا جبهه های متعدد جنگی نمی شود، بسنده کنیم زیرا بدون شک، اگر این را رعایت نکیم هرچه در طول ۷۵ سال بنا کرده ایم، ذوب خواهد شد.

بنابراین معادله روش شده است. تهدیدهای "اسرائیل " مبنی بر نابود کردن و هدف قرار دادن غیرنظامیان و بازگرداندن لبنانی ها به عصر حجر یکطرفه نخواهد بود؛ به گونه ای که یکطرفه هرچه خواست انجام دهد، بلکه رژیم "اسرائیل" نیز در معرض بازگشت به قبل از سال ۱۹۴۸ میلادی قرار خواهد داشت.

به نظر من، ارتش دشمن صهیونیستی که زمانی شکست ناپذیر توصیف می شد، قادر به آغاز جنگ با حزب الله نخواهد بود، زیرا ناگزیر و به طور قطع شکست خواهد خورد. لذا هدف از تهدیدات رژیم "اسرائیل" (علیه لبنان)، القای این توهم به ساختار درونی این رژیم است که تل آویو توانایی اجرای آن را دارد، اما این بدان معنا نیست که راه برای اجرای آن برایش باز است، بلکه صرفا در حد حرف است و چیزی جز یک تهدید برای جلوگیری از جنگی نیست که کل موجودیت "اسرائیل" را ذوب خواهد کرد.

در سال ۱۹۹۱ میلادی، شهید «سید عباس الموسوی» دبیرکل سابق حزب الله لبنان جمله معروفی را گفت که در آن زمان دشمن را به وحشت انداخت.

وی گفت: «اسرائیل سقوط کرد». در سال ۲۰۰۰ میلادی، پس از آزادی لبنان از اشغال رژیم "اسرائیل"، سید حسن نصرالله در جشن آزادسازی جنوب لبنان در ۲۵ می ۲۰۰۰، رژیم اشغالگر را «ضعیف‌تر از خانه عنکبوت» توصیف کرد.
بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۰ میلادی یک مسیر ثابت و بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ میلادی شکست‌های پی در پی به دشمن "اسرائیل" وارد شد و در مقابل پیروزی مقاومت و ثبات قدرت بازدارندگی آن رقم خورد و بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۳ نیز قدرت دشمن "اسرائیلی" دچار فرسایش شد و حالا امروز نیز در تلاشی ناامیدانه برای به تاخیر انداختن زوالش داد و فریاد راه انداخته است.

نظر شما