شناسهٔ خبر: 67780833 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شانا | لینک خبر

پالایشگاه دانگوته نیجریه به‌دنبال خرید نفت از لیبی است

پالایشگاه دانگوته نیجریه برای تأمین خوراک خود در حال مذاکره با لیبی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رویترز، دواکومار ادوین، مدیر ارشد پالایشگاه دانگوته، گفت: این پالایشگاه با هدف غلبه بر مشکلات عرضه از داخل، در حال مذاکره با لیبی برای تأمین خوراک این پالایشگاه با ظرفیت پالایش روزانه ۶۵۰ هزار بشکه نفت خام است و در عین حال مذاکره با آنگولا  و دیگر کشورهای آفریقایی را هم در برنامه دارد.

پالایشگاه ۲۰ میلیارد دلاری دانگوته که با سرمایه علیکو دانگوته، ثروتمندترین مرد آفریقا، در حومه شهر لاگوس نیجریه ساخته شده، بزرگ‌ترین پالایشگاه آفریقا به‌ شمار می‌آید و برای پایان وابستگی نیجریه به واردات سوخت به‌ دلیل ناکافی‌بودن ظرفیت پالایشی طراحی شده است.

از زمان آغاز فعالیت پالایشگاه دانگوته در ژانویه، این مجموعه پالایشی نتوانسته است به‌ اندازه کافی از داخل نفت خام دریافت کند، درحالی‌که نیجریه بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت آفریقاست.

صنعت نفت نیجریه سال‌هاست که با سرقت، خرابکاری خطوط لوله نفت و سرمایه‌گذاری پایین دست‌وپنجه نرم می‌کند.

پالایشگاه دانگوته برای تأمین خوراک مورد نیاز خود حتی دست‌به‌دامان واردات نفت خام از برزیل و ایالات‌متحده آمریکا شده است.

مدیر ارشد پالایشگاه دانگوته گفت: بازرگانان و شرکت‌های نفتی خارجی از بزرگ‌ترین خریداران گازوئیل پالایشگاه دانگوته هستند.

ادوین افزود: دو شرکت معامله‌گر بزرگ نفت سوئیسی ترفیگورا و ویتول، شرکت‌های بی‌پی و توتال‌انرژی از خریداران اصلی هستند که محموله‌های گازوئیل را به خارج از نیجریه صادر می‌کنند.

آمارهای بازرگانان و داده‌های کشتیرانی نشان می‌دهد پالایشگاه دانگوته در حال افزایش صادرات بنزین به غرب آفریقا و ربودن سهم بازار از پالایشگاه‌های اروپایی است.

ادوین گفت که بازوی تجارت نفت شرکت پالایش نفت دانگوته با کارکنانی در شهرهای لندن و لاگوس برای کمک به مدیریت عرضه و فروش محصولات فعال است.

با این اوصاف، نهاد تنظیم‌گر بالادست نیجریه با پالایشگاه دانگوته به‌دلیل بالابودن مقدار گوگرد موجود در بنزین برخورد کرده و گفته گوگرد آن بالاتر از ۲۰۰ پی‌پی‌ام است.

اما علیکو دانگوته این موضوع را رد کرده و گفته است مقدار گوگرد در زمان آغاز تولید بالاتر بود، اما به ۸۸ پی‌پی‌ام رسیده است و در اوایل اوت، با افزایش تولید، این رقم به ۱۰ پی‌پی‌ام خواهد رسید.

نظر شما