شناسهٔ خبر: 61569201 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

واکنش پاریس به تظاهرات و حمله به سفارت فرانسه در نیجر

هزاران نفر از مردم شهر نیامی، پایتخت نیجر امروز (یکشنبه) در حمایت از کودتا در این کشور با تجمع در برابر سفارت فرانسه علیه مواضع و سیاست‌های فرانسه شعار دادند و برخی از معترضان به ساختمان سفارت یورش بردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، در پی انتشار گزارش‌هایی درباره طرح فرانسه و «جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» موسوم به اکوواس برای حمله به نیجر، مردم نیجر در حمایت از رهبری نظامی این کشور به خیابان آمدند؛ حکومتی که در پی کودتای اخیر و با بازداشت محمد بازوم، رئیس‌جمهوری منتخب نیجر که مواضعی نزدیک به فرانسه داشت، روی کار آمد.

تجمعات گسترده‌ای در نیامی، پایتخت نیجر شکل گرفته است، مخصوصا مقابل سفارت فرانسه در این کشور.

معترضان شعارهای ضد فرانسوی سر داده و خواستار تعطیلی نمایندگی دیپلماتیک فرانسه هستند.

تظاهرکنندگان همچنین تابلوی "سفارت فرانسه در نیجر" را برداشته و زیر پا گذاشتند و پرچم های روسیه و نیجر را جایگزین آن کردند.

برخی از معترضان هم برای ورود به ساختمان سفارت فرانسه در نیجر تلاش کردند.

در همین حال منابعی در ریاست جمهوری فرانسه اعلام کردند که هرگونه حمله به شهروندان فرانسوی، ‌سربازان یا دیپلمات‌های آن در نیجر با واکنش فوری مواجه خواهد شد. پاریس خشونت در مقابل سفارت خود در نیجر را محکوم کرده و از مقامات نیجر خواست که امنیت آن را تضمین کنند.

در همین حال پوسترهایی علیه فرانسه و در حمایت از نیجر و روسیه در دست تظاهرکنندگان دیده شد. آن‌ها با قصد احتمالی فرانسه برای حمله به کشورشان و سرنگونی حاکمان فعلی مخالف هستند. آن‌ها فریاد «زنده‌باد پوتین» و «زنده‌باد روسیه» و «مرگ بر فرانسه» سر دادند.

اکوواس خواستار آزادی فوری رئیس جمهور نیجر، بازگشت او به قدرت و احیای کامل نظم و قانون اساسی در نیجر است.

اکوواس همچنین تمام معاملات تجاری و مالی بین نیجر و همه کشورهای عضو را متوقف کرد.

چهارشنبه گذشته، بخش‌هایی از گارد ریاست‌جمهوری نیجر با محاصره کاخ ریاست‌جمهوری در نیامی، پایتخت و مسدود کردن دفتر و اقامتگاه محمد بازوم، شورش را آغاز کردند. نظامیان ارتش نیجر چهارشنبه شب به وقت محلی در تلویزیون ملی ظاهر شده و اعلام کردند که محمد بازوم از قدرت «حذف» شده، مرزهای این کشور بسته شده و منع آمد و شد در سراسر این کشور اعمال شده است. گارد ریاست جمهوری به رهبری ژنرال عمر چیانی، ریاست جمهوری را به دست گرفت و رهبران منطقه را بر آن داشت تا یک مأموریت میانجیگری سریع را برای تلاش برای جلوگیری از کودتا سازماندهی کنند. چیانی حدود ۱۰ سال به‌ عنوان فرمانده گارد ریاست جمهوری نیجر خدمت کرده است.

در حالی که رهبران کشورهای غرب آفریقا امروز (یکشنبه) نشستی را درباره فشار بر ارتش نیجر برای بازگرداندن اختیارات قانون اساسی برگزار می‌کنند، رهبران نظامی در نیجر نسبت به هرگونه مداخله مسلحانه در این کشور هشدار داده‌اند.

انتهای پیام

نظر شما