شناسهٔ خبر: 61564581 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برگزاری مراسم نمادین خاکسپاری شهدای کربلا در قزوین 

آیین نمادین تشییع و خاکسپاری پیکرهای شهدای کربلا توسط زنان طایفه بنی اسد هم‌زمان با سومین روز شهادت سیدوسالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) در قزوین برگزار شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز قزوین؛ احسان نورانی معاون میراث‌فرهنگی قزوین گفت: هرسال در روز دوازدهم محرم در این مراسم پیکر یاران امام‌حسین (ع) به‌صورت نمادین توسط بانوان قزوینی تشییع می‌شود.
 
به گفته نورانی، این مراسم از جمله مواریث فرهنگی ناملموس ثبت‌شده و مرتبط با آئین‌های محرم در قزوین است.
 
نورانی  افزود:  به‌گواهی مورخان، بعد از واقعه کربلا کسی از ترس «یزیدبن معاویه» جراْت نمی‌کرد تا جنازه‌های یاران امام‌حسین (ع) را دفن کند تا اینکه زنان طایفه «بنی‌اسد» جمع شدند و پیکر‌های شهدا را به‌خاک سپردند.
 
او ادامه داد: به‌همین دلیل زنان قزوینی هرسال در این روز در مسجد «علی‌اکبر» این شهر جمع می‌شوند، عده‌ای بیل و کلنگ به‌دست می‌گیرند و عده‌ای دیگر پیکر‌های پارچه‌ای بدون سر را بر دوش گرفته و به دور شهر می‌چرخند  سپس به آستان مقدس امام‌زاده‌حسین (ع) رفته و عزاداری می‌کنند و دوباره به مسجد بازگشته و در آنجا به سینه‌زنی و نوحه‌خوانی می‌پردازند.
 
نورانی افزود: آیین سوگواری‌های زنانه حسینیه آقا سیدجمال، مراسم شور زرآباد، آیین طبق‌کشی، آیین‌علامت‌کشی، مراسم مافی شهرستان آبیک، آیین طشت‌گذاری شهرستان‌های آبیک و الوند،  مراسم سوم امام، نوحه‌های دستگاهی قزوین و پخت غذای نذری اوزباسترمای روستای‌کلج از جمله آیین‌ها و مراسم سوگواری ایام محرم در قزوین به‌شمار می‌روند که تا کنون در فهرست میراث ملی ناملموس به‌ثبت رسیده‌اند.
 
 

نظر شما