شناسهٔ خبر: 61459007 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حضور معنادار کودکان عاشورایی وجه برجسته عزاداری های محرم امسال همدان

همدان-ایرنا- حضور معنادار، عاشقانه و استقبال کم نظیر کودکان و نوجوانان در مراسمات و آیین های عاشورایی و دسته جات سینه زنی و زنجیر زنی و هیات های عزاداری را می توان از ویژگی های ممتاز و وجه برجسته عزاداری های ماه محرم امسال در جای جای استان همدان دانست.

صاحب‌خبر -

تصاویر و فیلم ها و گزارش هایی که ظرف روزها و شب های گذشته از مراسم ها و عزاداری های ماه محرم امسال در استان همدان و شهرستان ها حتی بخش ها و روستاهای این دیار در شبکه های اجتماعی و رسانه ها نیز بازتاب داشته حکایت از این حضور و شکوه غیرتمندانه کودکان و نوجوانان عاشورایی دارد.

گردهمایی «کودکان عاشورایی» با حضور پرشور کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۲ سال به همراه خانواده‌هایشان با شعار "مهمانان کوچک امام حسین(ع)" که شامگاه یکشنبه در شهر مریانج همدان برگزار شد را شاید بتوان بهترین مصداق دانست؛ نوجوانان حسینی در شهر مریانج در قالب سنتی دیرینه در رثای مظلومیت امام حسین و یاران و فرزندان وفادارش و در چهارمین شب از ایام حزن انگیز محرم بر سر و سینه می زدند.

حضور این کودکان و نوجوانان نیز به گونه ای است که خود همه عوامل و محوریت مراسم ها و عزدارای ها را در دست دارند که البته همکاری و پشتیبانی و همراهی برخی دستگاه های متولی و فرهنگی از جمله کانون پرورش فکری و نوجوانان و همچنین برخی هیات ها و انجمن های دینی و مذهبی هم به زیبایی و شکوه این حضور معنادار تا حدود زیادی افزوده است.

مدیرکل کانون پرورشی فکری کودکان استان همدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همزمان با پنجمین روز ماه محرم، گردهمایی کودکان عاشورایی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با هزار مرکز کانون در کشور با هدف ترویج فرهنگ ایثار و پایداری به میزبانی کانون همدان برگزار شد.

معصومه ابراهیمی‌هژیر افزود: در شرایط کنونی جامعه و تلاش دشمن برای آلوده کردن ذهن کودکان و نوجوانان باید کارهای فرهنگی مناسب و با کیفیتی صورت بگیرد تا خروجی اثربخشی هم داشته باشد.

حضور معنادار کودکان عاشورایی وجه برجسته عزاداری های محرم امسال همدان

وی یکی از اهداف برگزاری این گردهمایی را آشنایی هر چه بیشتر کودکان و نوجوانان با سیره امام حسین (ع) و واقعه عاشورا با زبان هنر و قصه برشمرد و ادامه داد: عمق‌بخشی باورهای دینی و اعتقادی نسل جدید و استفاده از آن باورها در مقابل هجمه‌های دشمن از دیگر اهداف برگزاری این گردهمایی است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان گفت: دشمنان به خوبی دریافتند که برای پیروزی در این میدان باید افکار و اعتقادات نسل جوان برنامه ریزی کنند و بر همین اساس همه ما باید راه‌های مقابله درست و حساب‌شده‌ای را در مقابل نقشه های دشمن انتخاب کنیم.

حضور معنادار کودکان عاشورایی وجه برجسته عزاداری های محرم امسال همدان

ابراهیمی‌هژیر افزود: این گردهمایی برای اولین بار در سراسر کشور است و کانون پرورش فکری همدان این ویژه برنامه را در شهر مریانج با حضور کودکان و نوجوانان هیات قاسم‌بن‌الحسن و اعضای کانون شهر مریانج به طور مشترک برگزار کرد.

وی ادامه داد: صفر تا صد کار توسط کودکان و نوجوانان انجام گرفته و برنامه‌های متنوعی برای این روز مانند نقاله خوانی عاشورایی، سینه‌زنی و اجرای سرود به مناسبت ایام محرم انجام شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با اشاره به اینکه برگزاری چنین برنامه‌هایی نیازمند هم افزایی سایر دستگاه‌های دولتی است، ابراز امیدواری کرد که بتوانیم قدم کوچکی برای روشنگری و آشنایی این نسل جدید با سبک و سیره و رفتار و گفتار اهل بیت و کرامات آنها برداریم.

ابراهیمی‌هژیر افزود: برپایی مجالس سوگواری با مشارکت کودکان و نوجوانان، سبب تبیین آموزه‌های تربیتی، فرهنگی و اجتماعی کربلا در این نسل خواهد شد.

وی یادآور شد: واقعه عاشورا به عنوان یک مکتب انسان ساز و از هویت‌های جهان اسلام به شمار می‌رود و نسل‌های جدید باید با پیام‌ها و درس‌های عبرت آموز آن آشنا شوند.

حضور معنادار کودکان عاشورایی وجه برجسته عزاداری های محرم امسال همدان

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان گفت: از ویژگی‌های تاثیرگذار این رویداد بزرگ تاریخی، درس ایمان، شهامت و شهادت بود که نوجوانانی مانند شهید فهمیده که در سنین سیزه سالگی اسلحه به دست گرفته و قاسم‌وار تا پای جان در دفاع از دین و میهن، ایستادگی کرده و به شهادت رسیدند.

ابراهیمی‌هژیر افزود: امروز نوجوانان وظیفه سنگینی بر دوش دارند چرا که حافظان سرمایه ارزشمند شهدای ایران زمین هستند.

قصه‌گویی عاشورایی، مداحی، دکلمه خوانی و نوحه سرایی از بخش‌های متنوع این همایش بود که توسط اعضای کانون اجرا شد.

شرکت کنندگان، در پایان با قرائت بیانیه ای با مضمون پاسداری از فرهنگ ناب عاشورا، با حضرت سیدالشهدا(ع) و منتقم خون آن امام شهید یعنی حضرت مهدی(عج) عهد و پیمان بستند.

این مراسم به طور مستقیم از صدا و سیمای مرکز همدان و شبکه خبر پخش شد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با ۳۰ کتابخانه ثابت، ۱۰ کتابخانه سیار، سه کتابخانه پستی و ۴۳ مرکز فرهنگی، هنری دارای بیش از ۱۴ هزار عضو فعال است.

نظر شما