شناسهٔ خبر: 61453195 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

اعلام جزئیات نحوه رسیدگی به اعتراض معلمان در طرح رتبه‌بندی

۳۴ درصد معلمان به رتبه‌بندی اعتراض کردند

مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش‌وپرورش با تشریح فرآیند بررسی اعتراضات معلمان و زمان اعلام نتایج اعتراضات رتبه‌بندی گفت: از مجموع ۹۴۰ هزار معلم مشمول رتبه‌بندی، ۳۴ درصد معلمان به رتبه خود اعتراض کردند.

صاحب‌خبر -

رتبه‌بندی معلمان در مرحله رسیدگی به اعتراضات قرار دارد و معلمانی که نسبت به رتبه‌های خود معترض بودند در بازه زمانی اعلام شده با ثبت اعتراض و بارگذاری مدارک مرتبط، اکنون در انتظار برای تعیین رتبه‌های جدید هستند.
در همین رابطه مجتبی هاشمی، مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: در مرحله پاسخگویی به اعتراضات، نظرات حوزه‌های تخصصی که در آیین‌نامه نیز مشخص‌شده همانند انجمن اولیا و مربیان و شورای مدرسه اخذ می‌شود هم‌اکنون کارگروه‌ها در حال فعالیت هستند و به صورت روزانه گزارش‌ها دریافت می‌شود، پیش‌بینی می‌شود تا پایان تابستان نتایج رسیدگی به اعتراضات مشخص شود.
وی به خبرگزاری تسنیم گفت: از مجموع ۹۴۰ هزار معلم مشمول رتبه‌بندی، ۳۴ درصد معلمان به رتبه خود اعتراض داشتند، البته باید توجه داشت که معلمان طبق قانون رتبه‌بندی، مجاز نیستند بالاتر از سنوات خود، رتبه دریافت کنند؛ به عنوان مثال برای ۱۵ سال سنوات خدمت، سقف رتبه ۳ تعیین شده‌است، اما برخی معلمان برای این اعتراض ثبت کرده‌اند در حالی که ما در آموزش و پرورش موظف هستیم طبق قانون تعیین‌شده حرکت کنیم هر چند نظرات شخصی متفاوتی داشته‌باشیم. هاشمی درباره اینکه بیشترین اعتراض معلمان به چه مواردی بوده‌است، متذکر شد: بیشترین اعتراضات مربوط به شاخص‌های رفتاری و مواردی بود که مدیران مدارس درباره آن‌ها اعلام‌نظر کرده‌بودند. همچنین در بخش‌های مرتبط با ارائه مدارک و با توجه به دشواری موجود در ارائه مدارک، شاهد ثبت اعتراضات بودیم.
وی در ادامه گفت: هم‌اکنون در مرحله استقرار رتبه‌بندی هستیم و به دلیل اینکه بخشی از فرهنگیان معترض هستند، فرآیند‌ها باید مبتنی بر شرایط گذشته باشد، بنابراین در مرحله رسیدگی به اعتراضات نمی‌توان معیار جدیدی را برای رسیدگی به اعتراضات تولید کرد و اصلاح آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان باید بعد از گذراندن این مراحل باشد تا عدالت برای همه رعایت شود.
وی افزود: مرحله استقرار رتبه‌بندی معلمان شامل دو مرحله، اجرا و پاسخگویی به شکایات است و در پایان این مرحله باید تمام افراد به رتبه استحقاقی خود برسند و پس از آن در مرحله ارتقا، می‌توان معیار‌های جدید تدوین و آیین‌نامه رتبه‌بندی را اصلاح کرد.
هاشمی با اشاره به اینکه رتبه‌بندی، نخستین تجربه نظام اداری کشور در حوزه کیفیت‌سنجی حرفه‌ای معلمان است و طبیعتاً در حوزه اجرا اشکالاتی وجود دارد، گفت: بخشی از اشکالات نیز مرتبط با آیین‌نامه و مقررات بوده که این موارد شناسایی شده‌است.
مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: معیار‌های تدوین شده برای سنجش معلمان، قابلیت اصلاح دارد و باید از گذشته‌کاوی آن هم در جایی که به معلم اعلام نشده‌است، چه مسائلی در آینده برای شما اتفاق می‌افتد پرهیز کرده و به سمت آینده‌نگری برویم و بررسی کنیم فرد در شاخص‌های معلمی چه معیار‌هایی دارد. معلمان بسیاری در مناطق محروم کشور فعالیت می‌کنند که روزانه کیلومتر‌ها مسیر برای رسیدن به مدرسه طی می‌کنند یا ایثار بسیاری برای شاگردان خود انجام داده‌اند، اما این معیار‌های تخصصی معلمی در رتبه‌بندی لحاظ نشده‌است.
مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: کارگروه‌های رسیدگی به اعتراضات در سطح مناطق تشکیل شدند، آن هم به دلیل نوع شناختی که منطقه آموزش و پرورش از نیرو‌های خود دارد. یکی از اعتراضات معلمان این بود که چه افرادی آن‌ها را ارزیابی کرده‌اند. بنابراین در کارگروه‌های رسیدگی به اعتراضات، افرادی که در مجموعه ادارات آموزش و پرورش تصمیم‌گیر هستند و نسبت به مدیریت مناطق آشنایی کامل دارند، وظیفه رسیدگی به اعتراضات را بر عهده دارند. هاشمی متذکر شد: بخش دیگری از کار مرتبط با اسناد بارگذاری شده توسط معلمان در سامانه رتبه‌بندی است و فرایند بعدی، بررسی شایستگی‌های عمومی است که مرتبط با رفتار فرد است و کارگروه‌ها با توجه به شناخت نسبی که از افراد دارند درباره آن‌ها نظر می‌دهند. وی افزود: کارگروه‌ها این اختیار را دارند که از معلمان دعوت کرده و شایستگی‌های عمومی آن‌ها را بررسی کنند، البته اگر از فرد شناخت داشته باشند دیگر نیازی به دعوت از افراد نیست و می‌توانند از یک ارزیاب به صورت حضوری دعوت کنند یا اینکه پرونده را به ارزیاب حرفه‌ای ارجاع دهند. هاشمی گفت: پس از تکمیل پرونده در کارگروه‌ها، آن را به هیئت ممیزه صالح ارسال می‌کنند که رتبه‌های یک و دو در هیئت ممیزه استان و رتبه‌های سه، چهار و پنج در هیئت ممیزه مرکزی که در وزارت آموزش و پرورش مستقر است، بررسی می‌شوند و رتبه نهایی افراد در هیئت‌های ممیزه مشخص می‌شود.

برچسب‌ها: