شناسهٔ خبر: 61437074 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

محکومیت عربی واسلامی برای هتک حرمت قران در دانمارک

کشورهای عربی و اسلامی سوزاندن قرآن کریم در برابر سفارت عراق در کپنهاگ دانمارک را محکوم کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزار شبستان به نقل از العربی الجدید،  کشورهای عربی و اسلامی سوزاندن قرآن کریم در برابر سفارت عراق در کپنهاگ دانمارک را که روز جمعه گذشته توسط یک گروه افراطی دانمارکی انجام شد، محکوم کردند.

 

عراق

وزارت امور خارجه عراق اهانت به قرآن و پرچم عراق در برابر ساختمان سفارت عراق در دانمارک را محکوم کرد.

احمد الصحاف، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق در بیانیه ای با محکومیت شدت اهانت به قرآن و پرچم عراق، اعلام کرد: این وزارتخانه به طور کامل متعهد به پیگیری تحولات این حوادث شنیع که نمی توان در چارچوب حق بیان و آزادی تظاهرات قرار داد، است. این اقدامات واکنش‌ها را افزایش می دهد و همه طرف‌ها را در شرایط بحرانی قرار می دهد.

الصحاف افزود: این وزارتخانه از جامعه بین المللی می خواهد به سرعت ومسئولانه دربرابر این جرائمی که صلح اجتماعی و همزیستی در سراسر جهان را نقض می کند، بایستد.

 

سازمان همکاری اسلامی

هیئت دائمی سازمان همکاری اسلامی در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو با انتشار بیانیه ای در توئیتر سوزاندن نسخه‌های قرآن کریم درکپنهاگ دانمارک را محکوم کرد و از مقامات دانمارکی خواست به تعهدات خود به موجب قوانین بین المللی پایبند باشد وقطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره نفرت از دین را اجرا کند.

در این بیانیه آمده است: دفاع مستمر از این اقدامات ضد اسلامی و جلوگیری نکردن از آنها به بهانه آزادی بیان به طور آشکار به مصونیت از مجازات در این باره دامن می زند.

این بیانیه تاکید دارد: کسانی که صدای خود را باوجود دستورات روشن شورای حقوق بشر بلند می کند، اعتبار خود را به سرعت از دست می دهند.

سازمان همکاری اسلامی نشست فوق العاده ای را برای بررسی اقدامات جمعی دربار اهانت به قرآن در سوئد و دانمارک برگزار کرد.

وزارت امور خارجه عراق در بیانیه ای از سازمان همکاری اسلامی خواست نشست فوق العاده ای در سطح وزیران امور خارجه برای بررسی اهانت به قرآن در سوئد و دانمارک گذاشته شود.

 

عربستان

وزارت امور خارجه عربستان در بیانیه ای به شدت عدم اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از تکرار حوادث موهن به مقدسات اسلامی را محکوم کرد.

وزارت امور خارجه عربستان تاکید کرد: آخرین اهانت به مقدسات اسلامی توسط یک گروه افراطی در دانمارک با سوزاندن یک نسخه قرآن کریم و سردادن شعارهای نفرت و نژادپرستانه علیه اسلام و مسلمانان در مقابل سفارت عراق در کپنهاگ انجام شد.

در این بیانیه آمده است: عربستان با شدیدترین عبارات این اقدامات را که به نفرت و خشونت بین ادیان دعوت می کند، محکوم کرد و نسبت به تکرار این اقدامات که احساسات میلیون‌ها مسلمان در سراسر جهان را تحریک می کند و نقض آشکار همه قوانین وهنجارهای بین المللی است، هشدار داد.

 

اردن

وزارت امور خارجه اردن توهین به قرآن را عمل نفرت انگیز و نشانه اسلام هراسی که به خشونت و توهین به ادیان تحریک می کند، دانست.

وزارت امور خارجه اردن در بیانیه مطبوعاتی این اقدامات و رفتارهای غیرمسئولانه را که موجب تحریک احساسات مسلمانان و دامن زدن به نفرت و تهدید همزیستی مسالمت آمیز می شود، محکوم کرد و از جامعه بین الملل خواست با این اقدامات مقابله شود.

 

اتحادیه جهانی علمای مسلمان

اتحادیه جهانی علمای مسلمان از سازمان ملل تا همکاری سازنده به منظور رسیدن به منشور بین المللی برای جلوگیری از اهانت به ادیان  داشته باشند.

این اتحادیه خواستار برگزاری نشست جهانی در استانبول برای بررسی مسئله اهانت شدید و مکرر به امت اسلامی با سوزاندن قرآن کریم در سوئد و انتشار کاریکاتورهای موهن نسبت به حضرت محمد(ص) در دانمارک و فرانسه و هتک حرمت به الاقصی و کشتن بی گناهان و تخریب منازل در قدس وفلسطین شد.

این بیانیه از سازمان ملل خواست تا تصمیم مناسبی باتوجه به اهانت به مقدسات مسلمانان اتخاذ شود که صلح بین المللی و همکاری سازنده به منظور دستیابی به منشور بین المللی جلوگیری از اهانت به ادیان را تهدید می کند.

 

ترکیه

«عمر جلیک» سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه به شدت سوزاندن نسخه قرآن کریم را محکوم و اعلام کرد: سکوت مقامات دانمارک در قبال اهانت علیه اسلام و مسلمانان به مانند حمایت از جرائم نفرت انگیز است.

یک گره دانمارکی افراطی ضد اسلامی روز جمعه یک نسخه قرآن به همراه پرچم عراق را در برابر سفارت عراق در کپنهاگ آتش زدند.

این گروه پیش از این یک نسخه قرآن و پرچم ترکیه را در برابر سفارت آنکارا در کپنهاگ به آتش کشیده بودند.

پنجشنبه گذشته نیز، سلوان مومیکا، پناهنده عراقی مقیم سوئد یک نسخه قرآن و پرچم عراق را در برابر سفارت بغداد در استکهلم پاره کرد.

 

 

پایان پیام/44

نظر شما