شناسهٔ خبر: 61417582 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

واکنش کشورهای عربی و اسلامی به هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد

شمار زیادی از کشورهای عربی و اسلامی هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد را محکوم کردند و آن را اقدامی تحریک‌آمیز علیه مسلمانان جهان دانستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در پی اهانت مجدد به قرآن کریم در سوئد برخی از کشورهای اسلامی و عربی سفرای خود در سوئد را احضار و برخی دیگر نیز بیانیه‌های در محکومیت این اقدام شنیع صادر کردند.

واکنش کشورهای عربی و اسلامی پس از تصمیم عراق برای اخراج سفیر سوئد و احضار کاردار عراق از استکهلم صورت گرفت. هتک حرمت قرآن کریم  منجر به اعتراض بسیاری از عراقی‌ها شد تاجایی که آن‌ها به سفارت سوئد در بغداد  حمله کردند و آن را به آتش کشیدند.

در همین راستا وزارت خارجه امارات متحده عربی  کاردار سفارت سوئد در ابوظبی را احضار و یادداشت اعتراض رسمی به تداوم اهانت افراد افراطی به قرآن کریم در سوئد را به وی تحویل داد.

وزارت خارجه امارات حمایت‌های دولت سوئد و اعطای مجوز به ارتکاب چنین اقدامات شنیعی در کنار فرار از مسئولیت‌های بین‌المللی خود و بی احترامی به ارزش‌های اجتماعی را  به شدت محکوم کرد.

این وزارت‌خانه در ادامه اعلام کرد که امارات متحده عربی با استفاده از آزادی بیان به عنوان مجوزی برای انجام چنین رفتارهای شنیع و نیز هرگونه رفتارهایی که به برهم زدن ثبات و امنیت منجر می‌شود و در تضاد با  ارزش‌ها و اصول انسانی و اخلاقی است، مخالف است.

 وزارت خارجه امارات متحده عربی خواستار احترام به  نمادهای دینی و مقدسات و پرهیز از اقدامات تحریک برانگیز در شرایطی که جهان به تلاش همگانی برای حمایت از همزیستی مسالمت‌آمیز نیاز دارد، شد و تاکید کرد که اعطای مجوزهای مکرر برای چنین رفتارهای اهانت‌آمیز بر خلاف قوانین بین‌المللی است که هر گونه تعرض و اهانت به ادیان و نمادهای مقدس را ممنوع می‌داند.

بحرین نیز به نوبه خود پاره کردن یک نسخه از قرآن کریم توسط یک افراط گرا در استکهلم، پایتخت سوئد را  محکوم کرد و آن را  اقدامی شرم‌آور  دانست که احساسات مسلمانان سراسر جهان را برمی انگیزد .

 وزارت خارجه بحرین  اعلام کرد که سفیر سوئد در بحرین را احضار خواهد کرد تا یادداشت اعتراضی به وی تحویل دهد. 

این وزارت خانه رد کامل این گونه اقدامات را که با تمام ارزش‌های انسانی و آزادی مذهب و عقیده در تضاد است، اعلام کرد.

 وزارت خارجه اردن  نیز  در اعتراض به هتک حرمت قرآن کریم تحت حمایت پلیس سوئد در استکهلم، کاردار این کشور در امان را احضار کرد.

این وزارت خارجه اعتراض خود به هتک حرمت قرآن کریم را به کاردار سفارت سوئد ابلاغ کرد تا این پیام اعتراضی را به دولت آن کشور منتقل کند.

وزارت خارجه اردن اهانت به قرآن کریم را محکوم  و اعلام کرد که این اقدام احساسات دو میلیارد مسلمان در جهان را جریحه دار می‌کند و  توجیه این امر در چارچوب آزادی بیان مطلقا ممکن نیست.

«سالم عبدالله الجابر الصباح» وزیر خارجه کویت نیز اقدام یکی از افراد افراطی در سوئد در اهانت مجدد به قرآن کریم را به شدت محکوم کرد.

وزیر خارجه کویت اعلام کرد که  سوئد مسئول کامل این اقدامات شنیع است  که منجر به ترویج نفرت علیه مسلمانان و تشویق به خشونت می‌شود به ویژه  اینکه این اقدام در مدت زمانی کوتاه توسط این شخص تکرار شده است.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی  نیز  پس از اعطای مجوز رسمی  دولت سوئد  برای سوزاندن و هتک حرمت قرآن توسط  یک فرد افراطی ، کاردار سفارت سوئد را احضار کرد تا یادداشت اعتراضی به وی تحویل دهد.

این وزارتخانه از طریق توییتی از سوئد خواست تا تمام اقدامات لازم و فوری را برای توقف این اقدامات که شرم آور است ، اتخاذ کند و بر رد قاطع  عربستان با همه این اعمال که به نفرت بین ادیان دامن می زند تاکید کرد.

وزارت خارجه قطر نیز اعلام کرد که سفیر سوئد  در دوحه احضار شده است تا یادداشت اعتراضی به او بدهد و  از استکهلم بخواهد اقداماتی برای توقف این اقدامات شرم آور انجام دهد.

وزارت خارجه قطر این اقدام دولت سوئد را به شدت محکوم کرد.

 «حسین  امیرعبداللهیان» وزیر خارجه کشورمان اعلام کرد که  به دستور آقای رئیس جمهور، سفیر جدید سوئد تا زمانی که دولت این کشور اقدام جدی برای مقابله با هتاکی مستمر به مقدسات اسلامی انجام ندهد، اجازه بازگشت به ایران را نخواهد داشت.

ترکیه هتک حرمت  به قرآن کریم در مقابل سفارت عراق در استکهلم را محکوم کرد و از سوئد خواست تا اقدامات فوری را برای اجتناب از هرگونه اقدام مشابه اتخاذ کند.

«هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه با تعدادی از همتایان خود از کشورهای عربی درباره راه‌های مقابله با هتک حرمت مجدد از قرآن کریم در سوئد گفت‌وگو کرد.

 وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را محکوم کرد و خواستار مجازات عاملان آن شد.

بر اساس بیانیه این وزارت‌خانه، مصر اقدام دولت سوئد در اعطای مجوز به یک فرد افراطی برای تکرار اهانت به قرآن کریم را به شدت محکوم می‌کند.

وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای تأکید کرد که دولت‌ها باید به مسئولیت خود برای مقابله با این جنایت‌ها و جلوگیری از تکرار آن و نیز مجازات عامل آن عمل کنند.

وزارت تشکیلات خودگردان فلسطین نیز جنایت هتک حرمت قرآن کریم را برای دومین بار توسط یک افراطی منفور و نژاد پرست در سوئد  محکوم و اعلام کرد که این  اقدام نشان دهنده نفرت و نژادپرستی نسبت به دین واقعی اسلام و قرآن کریم است.

«جاسم محمد البدیوی»، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس  ادامه تحریک احساسات مسلمانان و هتک حرمت به قرآن کریم در استکهلم پایتخت سوئد را به شدت محکوم کرد و گفت: این اقدامات  شرم‌آور و غیرقابل قبول احساسات مسلمانان سراسر جهان را برمی‌انگیزد؛ مقامات سوئد باید برای توقف فوری و جدی  این رفتارها و پاسخگویی به افراط گرایان اقداماتی انجام دهند.

«حسین ابراهیم طه»، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی  در بیانیه‌ای  هتک حرمت مجدد قرآن کریم در مقابل سفارت عراق در استکهلم را محکوم کرد .

وی از مقامات سوئد خواست به منظور جلوگیری از تکرار چنین اقدامات تحریک آمیز خطرناک، صدور مجوز برای گروه‌ها و افراد افراطی را متوقف کرده و اقدامات لازم را برای جلوگیری از تشدید چنین رفتاری انجام دهند.

«شیخ ماهر حمود» رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت اهانت به قران کریم را محکوم کرد و گفت: ما اقدامات و کارهای زیادی می‌توانیم برای محکوم کردن هتاکی حرمت به قرآن کریم در سوئد  انجام دهیم.

«عادل عبدالرحمن العسومی» رئیس پارلمان کشورهای عربی  ضمن محکوم کردن هتک حرمت قرآن کریم، خواستار فعال شدن کمپین تحریم جهانی سوئد در ابعاد سیاسی و اقتصادی شد.

برخی کشورهای عربی و اسلامی و جنبش‌هایی نظیر حزب الله لبنان، جنبش انصارالله یمن، هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را محکوم کردند و آن را اقدامی در راستای برانگیختن احساسات مسلمانان جهان دانستند.

در پی اهانت به قران کریم در سوئد، «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق به وزارت خارجه دستور داد کاردار سفارت عراق را از استکهلم فرا خواند.

دولت عراق همچنین از سفیر سوئد در بغداد خواست خاک عراق را ترک کند.

این نخستین بار نیست که دولت سوئد اجازه چنین اقدام موهنی را می‌دهد.در 28 چهارشنبه ژوئن یک شهروند افراطی سوئدی به نام «سالوان مومیکا» با سوزاندن قرآن کریم در برابر یک مسجد در پایتخت سوئد گفت: حفاظت از قانون اساسی کشور مهمتر از ممنوعیت آتش سوزی است!

این اهانت شهروند مذکور سوئدی به قرآن کریم که تحت حمایت مقامات و نهادهای رسمی این کشور انجام شد با واکنش مسلمانان جهان و کشورهای مختلف اسلامی و عربی همراه بود که به شدت این عمل زشت و نژادپرستانه غرب را محکوم کردند. البته این نخستین بار نیست که سوئدی‌ها به اسلام و مقدسات آن اهانت می‌کنند. «راسموس پالودان» سیاستمدار راست افراطی سوئدی بهمن ماه گذشته با اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم و اهانت به مسلمانان، این کتاب آسمانی را در مقابل سفارت ترکیه در پایتخت سوئد به آتش کشید.

شب گذشته نیز گروهی افراطی «ملی‌گرایان دانمارکی» اقدام به آتش زدن نسخه‌ای از قرآن کریم در برابر سفارت عراق در کپنهاگ، پایتخت دانمارک کردند.

انتهای پیام/

نظر شما