شناسهٔ خبر: 61404323 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۵۸؛

خلخالی: به شاه بگویید تپانچه اش خالی است اما تپانچه من پر است!/فرح، شاه را بکشد تا او را عفو کنیم

روزنامه ۱۲ صفحه ای آیندگان در ۴۴ سال قبل چنین روزی، ۳۰ تیر ۱۳۵۸ پیش روی شماست. تیتر یک این روزنامه اختصاص دارد به میتینگ بزرگ امروز قیام ۳۰ تیر در تهران در پی صدور اطلاعیه آیت الله زنجانی و طالقانی. اما میتینگ جبهه دموکراتیک ملی و چریکهای فدایی خلق به میدان بهارستان منتقل شده است. خبر داغ دیگر روزنامه هم اختصاص دارد به ادغام دولت و شورای انقلاب در یکدیگر که بدنبال آن برخی از اعضای شورای انقلاب، سمتهای دولتی گرفته اند. بازرگان در این زمینه گفته است که برای دولت هیچ اشکالی نداشت که وزارت را به آقایان تفویض کند. محمد منتظری هم که به خارج از کشور رفته بود با استقبال ۲۰۰ جوان مسلح که در بیرون فرودگاه مهرآباد از او استقبال کردند وارد تهران شد. قرار بر بازداشت محمد منتظری بود اما دادستان انقلاب یکساعت پیش از ورود وی دستور بازداشت او را لغو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ روزنامه ۱۲ صفحه ای آیندگان در ۴۴ سال قبل چنین روزی، شنبه ۳۰ تیر ۱۳۵۸ پیش روی شماست. تیتر یک این روزنامه اختصاص دارد به میتینگ بزرگ امروز قیام ۳۰ تیر در تهران در پی صدور اطلاعیه آیت الله زنجانی و طالقانی. اما میتینگ جبهه دموکراتیک ملی و چریکهای فدایی خلق به میدان بهارستان منتقل شده است. خبر داغ دیگر روزنامه هم اختصاص دارد به ادغام دولت و شورای انقلاب در یکدیگر که بدنبال آن برخی از اعضای شورای انقلاب، سمتهای دولتی گرفته اند. بازرگان در این زمینه گفته است که برای دولت هیچ اشکالی نداشت که وزارت را به آقایان تفویض کند. محمد منتظری هم که به خارج از کشور رفته بود با استقبال ۲۰۰ جوان مسلح که در بیرون فرودگاه مهرآباد از او استقبال کردند وارد تهران شد. قرار بر بازداشت محمد منتظری بود اما دادستان انقلاب یکساعت پیش از ورود وی دستور بازداشت او را لغو کرد

IMG_20230721_110249_345

تیتر دیگر روزنامه هم به طرح مشترک خودمختاری خلقهای ایران اشاره دارد که قرار است کنفرانس همبستگی خلقهای ایران ۳ شهریور در مهاباد برگزار شود و شورای هماهنگی خلقهای ایران برای مبارزه در راه خودمختاری تشکیل شده است. آخرین اخبار از اولین کنکور سراسری دانشگاهها در پس از انقلاب اینکه، کمتر از ۲۰ هزار غایب داشت و نتایج آن تا بیستم مرداد اعلام می‌شود. اما مصاحبه شیخ صادق خلخالی با نشریه مکزیکی پروسیو در قم و جوابهای جالب وی به این مجله، را برای شماره امروز دیدبان تاریخ انتخاب کرده ایم که از نظر می گذرانید؛

مکزیکوسیتی- رویتر: شیخ صادق خلخالی رئیس دادگاههای انقلابی ایران در مصاحبه ای با مجله مکزیکی پروسیو گفت؛ از همسر شاه سابق دعوت کرده است برای نجات محکومیت مرگ، شاه مخلوع را بکشد. خلخالی گفت؛ اگر فرح شاه را بکشد و میلیونها دلاری را که او برده است برگرداند ماجرای مجازات او را بار دیگر بررسی می کنیم زیرا نام فرح نیز در فهرست مرگ است.

خلخالی به خبرنگار مکزیکی در قم گفت؛ می دانیم که در فرهنگ غرب غیرقابل تصور است که زنی شوهرش را بکشد. اما در مذهب اسلام این امر تعجب آور نیست و افزود؛ طبق مذهب ما حتی پسری می تواند در صورتی که بداند پدرش بطور شایسته رفتار نمی کند او را بکشد.

IMG_20230721_110249_110

شیخ خلخالی که ۵۱ سال سن دارد به خبرنگار پروسیو گفت؛ رادیو مسکو گزارش داده است چند هلی کوپتر به ویلای شاه سابق حمله کرده اند و افزود شاه بنا به دعوتی که صهیونیست‌ها از او کرده اند قرار است به اسرائیل برود‌. خلخالی در این مصاحبه گفت؛ به شاه مخلوع بگویید تپانچه اش خالی است اما تپانچه من پر است.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما