شناسهٔ خبر: 61380820 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

تحلیل بنیادی فاسمین/ نوسانات شدید در مقدار فروش کالسیمین

تحلیل بنیادی فاسمین و بررسی گزارش عملکرد این شرکت در خردادماه امسال نشان می‌دهد، کالسیمین در این ماه عملکرد نسبتا مطلوبی در تولید داشته و مقدار فروش شرکت نیز بیشتر از دو برابر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، شرکت کالسیمین که از شرکت‌های فرعی توسعه معادن روی ایران محسوب می‌شود در  آذرماه سال 1343 به ثبت رسید. سهام این شرکت 11 اردیبهشت سال 1380 با قیمت 575 تومان برای اولین بار در بورس تهران عرضه شد. سرمایه شرکت در زمان عرضه اولیه هفت میلیارد و 500 میلیون تومان بود که پس از 6 مرحله افزایش سرمایه به دو هزار و 400 میلیارد تومان رسیده است.

لازم به ذکر است محصول اصلی شرکت «کنسانتره روی خام» محسوب می‌شود. همچنین فاسمین علاوه بر این، کنسانتره روی سولفوره، کنسانتره سرب و شمش روی نیز تولید می‌کند. ﻣﻮاد اوﻟﯿﻪ شرکت ﺷﺎﻣﻞ ﺧﺎک معدنی روی و گوگرد است که از ﻣﻨﺎﺑﻊ داخلی نظیر مانند معدن انگوران (ﺧﺎک معدنی) و پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد (گوگرد) تامین می‌شود. بخشی از مواد مورد نیاز شرکت نیز توسط ترکیه و چین فراهم می‌شود.

عملکرد فاسمین در خرداد 1402

بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت کاسیمین نشان می‌دهد، فاسمین در خردادماه امسال روند دو ماهه سال 1402 خود را ادامه داد و تولیدات خود را به بالای میانگین ماهانه رساند. به طوری که مقدار تولید شرکت در این ماه در مقایسه با خرداد سال گذشته حدود سه درصد رشد کرد و به 24 هزار و 953 تن رسید. البته این عدد در مقایسه با اردیبهشت همین سال حدود یک درصد کاهش داشته است.

میانگین تولید کالسیمین خرداد 1402

افزایش 111 درصدی مقدار فروش در خرداد

البته نوسان اعداد در مقدار فروش شرکت شدیدتر بود. همان‌طور که در نمودار مشخص است، فاسمین محصولات خود را در سه ماه گذشته پایین‌تر از میانگین مقدار فروش ماهانه خود، به فروش رسانده است.

میانگین فروش کالسیمین خرداد 1402

اما در خرداد اعداد کمی بهتر بود؛ به طوری که مقدار فروش شرکت در این ماه نسبت به اردیبهشت حدود 111 درصد افزایش داشت و به سه هزار و 845 تن رسید. اما این عدد در مقایسه با مقدار فروش خرداد سال گذشته کاهش 64 درصدی را تجربه کرده است.

درآمد فاسمین در سومین ماه سال

به این ترتیب شرکت کالسیمین موفق شد در خردادماه سال 1402 از فروش محصولات خود 404 میلیارد تومان درآمد کسب کند. این عدد در مقایسه با اردیبهشت امسال 73 درصد رشد کرده است. اما درآمد ماهانه شرکت کالسیمین در مقایسه با درآمد 938 میلیارد تومانی خرداد 1401 حدود 57 درصد کاهش داشته است.

درآمد ماهانه کالسیمین خرداد 1402

ذکر این نکته ضروریست که کاهش 18 درصدی قیمت روی در این ماه نسبت به اردیبهشت سبب شد تا ارقام رشد مقدار فروش فاسمین در درآمد شرکت تکرار نشود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظر شما