به گزارش خبرگزاری آریا؛ نشست خبری مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی ظهر امروز -یکشنبه 25 تیرماه- برگزار شد.
وی در ابتدای این نشست گفت: در حال حاضر بیش از 10 سال است که ناوگان اتوبوسرانی نوسازی نشده است. مردم با یک ناوگان فرسوده در تهران رفت و آمد میکنند و گلایه مندی به جا دارند.
علیزاده تصریح کرد: تلاشهای زیادی شده تا این عقب ماندگی مربوط به بیش از ده سال را جبران کنیم که نمودش در بودجه امسال وجود دارد. نکتهای که بسیار مهم است این است که برای جبران این عقب ماندگی 10 ساله اولین تکلیف ما این است که اتوبوس را از تولید کننده داخلی تهیه کنیم. مضاف بر اینکه این تولیدکنندگان داخلی قرار است برای کل کشور اتوبوس تولید کنند.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با بیان اینکه طبق برنامه تا پایان این دوره مدیریت شهری باید 9 تا 11 هزار اتوبوس تولید کنیم، گفت: اگر این فضا در ده سال اخیر مدیریت میشد قطعا به مرور زمان چرخ تولید اتوبوسها بالا میرفت و ما ناگهان این فشار را به تولید کنندگان داخلی نمیآوردیم.
علیزاده ادامه داد: ما موفق شدیم در دوره جدید مدیریت شهری نسبت به دوره قبلی که شهر را رها کرده بود، 385 دستگاه اتوبوس و ون را وارد ناوگان کنیم، اما این تعداد باتوجه به جمعیت گسترده تهران کفایت نمیکند. تا الان برای 3000 دستگاه اتوبوس و ون قرارداد رسمی با تولیدکنندگان داخلی به مبلغ بالغ بر 28 هزار میلیارد تومان بستیم. این در تاریخ مدیریت شهری کم سابقه است.
وی گفت: ما در بخش اتوبوسرانی با کمک دولتی 7هزار و صد میلیارد تومان بودجه برای نوسازی داریم اما با کمک شهردار تهران بالغ بر 28 هزار میلیارد تومان قرارداد بستیم. از این 3 هزار دستگاه بناست حدود 1400 دستگاه تا پایان سال تحویل شرکت واحد بشود.الباقی هم تا پایان شهریور به ناوگان اضافه میشود.
علیزاده تاکید کرد: امسال عقب ماندگی و ترک فعل مدیران قبلی را جبران میکنیم.
اضافه شدن 300 دستگاه اتوبوس برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی تا پایان سال
وی با بیان اینکه قراردادهایی با تولیدکنندگان داخلی بستیم که شامل 1000 دستگاه با شرکت عقاب و 500 دستگاه تک کابین اسنا وابسته به گروه بهمن است، افزود: برای تولید 1000 دستگاه اتوبوس برقی 9 و 12 متری با شرکت مپنا و عماد خودرو قرارداد منعقد کردیم و تا اخر سال از این تعداد، 300 دستگاه اتوبوس برقی وارد ناوگان خواهد شد.
علیزاده تصریح کرد: اواخر سال 1400 بود که 20 دستگاه ون جانبازان و معلولین خریداری شد و امسال هم 40 دستگاه در راستای حمایت و تقویت ناوگان معلولین اضافه شد.
کولر 95 درصد از اتوبوسهای بی.آر.تی فعال است
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با بیان اینکه در یک ماه و نیم گذشته حدود 70 درصد از کولر اتوبوسهای تندرو فعال بود و الان حدود 95 درصد کولرها فعال است، عنوان کرد: ممکن است به دلیل فرسودگی یک روز کولر فعال باشد و یک روز برای تعمیر برود. پیگیری میکنیم تا برای 500 دستگاه اتوبوس دوکابین برای خطوط تندرو قرارداد ببندیم.در خصوص اورهال اتوبوسهای فعلی هم شرکتهایی که بازسازی میکنند فراوانی ندارند و ظرفیت پایینی دارند.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته قرارداد اورهال 100 اتوبوس را منعقد کردیم اما عملیات بازسازی هنوز به اتمام نرسیده است. فراخوان هم برای اورهال زدیم و استقبال نشده است. قرارداد قطعی تا اورهال 330 دستگاه برای اتوبوسهای ملکی تا قبل از بازگشایی مدارس را بستیم. از بخش خصوصی هم قرارداد 100 اتوبوس را بستیم تا از محل یارانههای شهرداری کار اورهال را پیش ببرند. بنا داریم که اگر این شرکتها طبق برنامه عمل کردند تعداد بیشتری اتوبوس را برای اورهال به آنها تا پایان سال بسپاریم.
علیزاده گفت: از اول تیرماه مهندسی خطوط با جا به جایی بعضی از خطوطی که کشش مسافر نداشتند شروع کردیم که ادامه دار هم هست. حدود 385 دستگاه دیگر هم بناست به بخش خصوصی واگذار کنیم. جمعا 696 دستگاه مینی بوس و اتوبوس را تا 10 روز آینده به بخش خصوصی برای خدمات رسانی بهتر واگذار میکنیم. تلاش ما این است انحصار شرکتهای محدود چه در خصوص واگذاری اتوبوس چه خرید و اورهال را بشکنیم. هر شرکتی که توان فعالیت دارد درخواست بدهد و بعد از انجام مراحل با آنها قرارداد میبندیم تا سرعت خدمترسانی به مردم بیشتر بشود.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با بیان اینکه اتوبوسهای بخش خصوصی حتی ظرفیت جانمایی کولر ندارند، تصریح کرد: ما میخواهیم بخشی از اتوبوسها را برای خدمترسانی بهتر به بخش خصوصی واگذار کنیم. ما 16 شرکت خصوصی داریم که بیش از 15 سال است با ما همکاری میکنند. بر اساس رتبهبندی، تعداد 696 اتوبوس به آنها تعلق میگیرد، البته بابت این واگذاری از شرکتهای خصوصی هزینه دریافت میکنیم و صرف و صلاح شرکت و بیت المال سنجیده میشود تا ما بتوانیم با این اقدام باز هم اتوبوس وارد کنیم.
علیزاده همچنین گفت: همان طور که به دوستان شورا توضیح دادیم؛ یکی از نقدها این بود که هیچ اتوبوسی در مدیریت شهری وارد نشده است پس این 385 اتوبوس از کجا آمده است؟ ما باید جنبه انصاف را در نظر بگیریم. قراردادهایی که بسته می شود باید در سامانه تدارکات دولت بارگذاری شود و ما نمیتوانیم روی هوا حرف بزنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شرکتی برای کارت بلیتها بیش از 10 سال مجموعه اتوبوسرانی را کمک میکرد؛ این موضوع بعد از 10 سال تمام شد و مجموعه شهرداری تهران وارد فاز مذاکرات جدید شد. اکنون در حال انعقاد قرارداد با شرکت ساپا هستیم. شرکت مترو بخش بزرگی از این کار را جلو برده و ما هم با هزینه 20 میلیارد برای خطوط تندرو قرارداد امضا کردیم و ظرف 4 ماه آینده این طرح در خطوط اجرایی میشود. دستگاههای فعلی همراه با هوشمندسازی آنلاین است و ما به موقع میفهمیم که چه تعداد مسافر جا به جا شده است. امیدواریم برای خطوط عادی نیز تا پایان سال این قرارداد منعقد بشود. با این حال دستگاهها با هر مشکلی مواجه شوند، هیچ راننده اتوبوسی حق گرفتن پول ندارد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی عنوان کرد: برای اربعین حسینی بر اساس ابلاغ دولت و شهرداری بناست در مرزهای چذابه، مهران، خسروی و شلمچه اتوبوسهای شرکت واحد مستقر بشود. یک تعدادی هم از شهرداری کرج، مشهد و شیراز در این مرزها مستقر خواهد شد. مجموعا 750 اتوبوس در مرز قرار میگیرد و بنا بر این است که زوار را از خود مرزها تا اولین شهر نزدیک جا به جا کنیم. تفاهم فعلا بر این تعداد است مگر اینکه ظرفیت را بالا ببریم و از سایر شهرداریها استفاده کنیم.
برای رفع کمبودها 32 اتوبوس را بدون پلاک گذاری وارد ناوگان تندرو کردیم
علیزاده تصریح کرد: از مردم عذرخواهم که بعضا 30 دقیقه در ایستگاهها معطل میشوند؛ آن قدر تعداد اتوبوسها پایین است که سرفاصلهها زیاد میشود. دو خط (7 و 2) ما در سامانه 4 خراب است و به قدری اوضاع خوب نیست که 32 اتوبوس بدون پلاک گذاری وارد ناوگان تندرو شده است. امیدواریم با ورود 1400 اتوبوس وضعیت بهتر شود.در بعضی از خطوط ما مانند مولوی و چهارراه ولیعصر به دلیل ازدحام موتورسیکلتها راه برای رسیدن اتوبوسها تنگ میشود. در این مورد نیاز به همراهی راهور داریم.
وی ادامه داد: در دوره های قبلی 4 دستگاه اتوبوس سه کابین وارد شد. این 4 دستگاه بیش از 6 سال است که به دلیل نقص فنی خوابیده است. بنده در تلاشم از طریق شرکتهای دانش بنیان و بخش خصوصی اینها را راهاندازی کنیم چراکه اتوبوسها نو بوده و از سوئیس وارد شده است. شرکتی که اتوبوسها را فروخته هم گفته است که تا پایان مهرماه این اتوبوسها را راه میاندازد. اگر درست بشود، این اتوبوسها در خط 2 قرار میگیرند. البته هنوز این موضوع قطعی نیست.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی همچنین گفت: اگر قرار باشد اتوبوس وارد کنیم زیر 5 سال خواهد بود و در مصوبه هیات وزیران هم تاکید به یورو 5 شده است. اگر اتوبوسی وارد میکنیم بناست در حد نو باشد. حالا سازمان استاندارد نکاتی را بر اساس استانداردهای اروپایی میگوید. اگر بخواهیم به آن عمل کنیم در زمان آقای قالیباف هم نباید همین اتوبوسهای تندرو را وارد میکردیم. ما در سیستم اداری خود تحریمی زیاد داریم اما واقعیت این است که کل آلودگی این اتوبوسها به 4 درصد هم نمیرسد.
انتهای پیام
نظر شما