شناسهٔ خبر: 61317946 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نجات کشاورزی مازندران با تمرکز برکیفیت تولیدبذر ونهال

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: برای نجات کشاورزی مازندران نیازمند توجه به هسته اولیه یا کیفیت تولید نظیر بذر، نهال و جوجه یکروزه هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران،  حسن عنایتی کلیجی در جلسه کمیته فنی بذر استان گفت: در حوزه کشاورزی چه در صنعت طیور، چه در زراعت‌ها و باغبانی و شیلات باید به دنبال حلقه اول زنجیره تولید باشیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه، چون حلقه اول ما درست نیست در تولید محصولات کشاورزی با مشکلاتی مواجه می‌شویم، ادامه داد: امسال برای تهیه بذر به چالش برخوردیم که نشان می‌دهد توجه مناسبی به حلقه اول تولید نداشتیم.

وی افزود: مرکز تحقیقات کشاورزی باید ورود جدی‌تر و بیشتری به حوزه تولید بذر و نهال داشه باشد و ارقام مناسب با شرایط اقلیمی و تنش‌های محیطی تولید و معرفی کند.

عنایتی کلیجی با اشاره به اثرات مثبت مدیریت تغذیه در تولید بذر و محصول مرغوب و باکیفیت، اظهار داشت: با ورود تکنولوژی‌های جدید نظیر پهپادها، اوضاع کشاورزی ما بهتر شد، اما همچنان نیازمند دقت بیشتر در کشاورزی هستیم تا بتوانیم کشاورزی دقیق را بطور کامل در استان پیاده کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: مازندران در حوزه تولید بذر توانمند نیست و اگر به همین روال ادامه دهیم آینده درخشانی در این زمینه متصور نیست و اگر قرار است تولید مازندران را نجات دهیم باید به تولید بذر توجه ویژه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: حداقل به ۴ هزارتن بذر گندم برای سال زراعی آینده نیاز داریم و تاکنون ۱۱۱ هزارتن گندم از کشاورزان استان خریداری شده است.

عنایتی کلیجی بر لزوم حمایت و پشتیبانی از شرکت‌های تولیدکننده بذر تاکید کرد و گفت: در حال حاضر شرکت قوی تولیدکننده بذر در استان نداریم و همین امر تولیدات کشاورزی استان را در حوزه کیفی سازی با مشکلاتی مواجه کرده است.

وی گفت: شاخص‌های کیفی بذر‌های گندم تقویت  و بذر باکیفیت بالا به کشاورزان تحویل شود.

نظر شما