شناسهٔ خبر: 61296242 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

اهمیت مراقبت از باتری های ups

حفاظت از تجهیزات حساس شما بسیار مهم است و منبع تغذیه بدون وقفه بهترین روش برای انجام این کار است اما چگونه از یو پی اس خود محافظت می کنید؟ با مراقبت از باتری ها

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ باتری ها هسته هر سیستم یو پی اس را تشکیل می دهند چون بدون آنها نمی تواند برق را در صورت قطع برق تامین کند، اما حتی باتری ها نیز به مرور زمان نیاز به تعویض دارند. عمر مورد انتظار اکثر باتری های UPS بین 3 تا 5 سال خواهد بود، اما طول عمر می تواند به طور چشمگیری تحت تأثیر عوامل محیطی قرار گیرد که می تواند 5 سال را به بسیار کمتری تبدیل کند.

 اما با نگهداری مناسب، این امکان وجود دارد که عمر باتری یو پی اس 200 آمپر صبا منبع تغذیه بدون وقفه خود را تا حد امکان بهینه نگه دارید! نگه داشتن دمای باتری در محدوده بهینه بهترین راه برای اطمینان از به حداکثر رساندن طول عمر باتری است.

 تخمین زده می شود که به ازای هر 10 درجه سانتیگراد بالای 25 درجه سانتیگراد، عمر باتری به نصف کاهش می یابد، به این معنی که عمر باتری هایی که در دمای 35 درجه سانتیگراد کار می کنند به نصف کاهش می یابد و باتری هایی که در دمای 45 درجه سانتیگراد کار می کنند فقط 25٪ از عمر مورد انتظار خود را خواهند داشت. یعنی باتری که در ابتدا انتظار می رفت 5 سال دوام بیاورد فقط 18 ماه دوام می آورد! علاوه بر این، اگر یک باتری منفرد به دلیل گرم شدن بیش از حد از کار بیفتد، احتمالاً منجر به انحطاط وضعیت باتری های دیگر در رشته می شود.

برای رفع این مشکل، اکثر سیستم‌های UPS دارای نوعی خنک‌کننده در طراحی هستند. علاوه بر این، هر چیدمان باتری باید یک شکاف 10 میلی متری بین هر بلوک داشته باشد تا تهویه کافی فراهم شود.

سیکل های تخلیه

استفاده مکرر تأثیر منفی بر توانایی باتری در حفظ شارژ دارد. مقدار انرژی ارائه شده توسط یو پی اس هر بار که باتری مجبور به تخلیه می شود، تأثیر قابل توجهی بر طول عمر کلی باتری یو پی اس 155 آمپر صبا خواهد داشت.

 در واقع، تخلیه مداوم باتری ها طول عمر مورد انتظار آنها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. تنها تامین برق در هنگام خاموشی نیست که تأثیر دارد، فعالیت‌های کوتاه‌مدت مکرر برای جبران افتادگی و تورم نیز طول عمر باتری‌های UPS شما را کاهش می‌دهد.

پیکربندی باتری

چیز دیگری که می تواند عمر باتری را کاهش دهد، موقعیت آنها در یک زنجیر است - از آنجا که باتری های جداگانه فقط مقدار نسبتا کمی الکتریسیته را ارائه می دهند، معمولاً 12 ولت، آنها برای ارائه مقدار مورد نیاز برق گروه بندی می شوند.

 یک باتری منفرد به عنوان یک بلوک شناخته می شود. این بلوک از تعدادی سلول تشکیل خواهد شد. هنگامی که بلوک ها به یکدیگر متصل می شوند، یک رشته باتری را تشکیل می دهند.

دو روش برای ساخت مدار باتری ها به صورت سری یا موازی است. یک رشته واحد از بلوک های باتری یو پی اس 7.5 آمپر صبا را می توان به صورت سری به انتها متصل کرد. ولتاژ کلی به‌دست‌آمده، مجموع تمام بلوک‌های مجزا با هم جمع‌شده خواهد بود. اگر برای مثال بیست بلوک باتری 12 ولتی، 10 آمپر ساعتی به صورت سری به هم وصل شده باشند. نتیجه 240 ولت با ظرفیت 10 آمپر ساعت خواهد بود.

رشته باتری موازی تعدادی رشته سری است که به صورت موازی سیم کشی شده اند. هر یک از رشته های سری باید دارای همان مقدار بلوک باشد.

دلیل اصلی این پیکربندی افزایش رتبه Ah یعنی زمان اجرا UPS است. بنابراین، اگر از مثال قبلی از رشته های سری که 240 ولت با 10 آمپر ساعت را تحویل می دهند، استفاده کنیم، اگر سه سیم از این قبیل به صورت موازی سیم کشی شوند، نتیجه منبع تغذیه 240 ولت با 30 آمپر ساعت خواهد بود.

مزیت اصلی رشته موازی این است که اگر یک باتری2 ولت 800 آمپر صبا منفرد از کار بیفتد، UPS همچنان می‌تواند کار کند (البته با ظرفیت کاهش یافته) اما زمانی که به صورت سری باشد، یک سلول مرده تنها باعث از کار افتادن کل رشته می‌شود. بهترین راه برای جلوگیری از این امر، آزمایش مکرر باتری های خود است.

تست باتری

آزمایش مکرر باتری یو پی اس روشی حیاتی برای افزایش عمر باتری های شما است – در واقع، هر سه مشکلی را که قبلا ذکر کردیم برطرف می کند و می تواند به شما کمک کند تا با پیدا کردن مشکلات قبل از بروز مشکلات، از تعویض پرهزینه تمام باتری های خود جلوگیری کنید.

 در حالی که اکثر سیستم‌های UPS موجود در بازار امروز ابزاری برای نظارت بر ولتاژ دارند، آنها یک سلول واحد را نظارت نمی‌کنند و اگر یک باتری کار کند، احتمالاً اثر آبشاری می‌کند و سلول‌های باقی‌مانده در رشته را از بین می‌برد.

روش آزمایشی که توسط سیستم‌های UPS استفاده می‌شود، بیشتر به عنوان آزمایش امپدانس باتری شناخته می‌شود و بر روی هر باتری در رشته انجام می‌شود تا عیوب احتمالی را خیلی زودتر شناسایی کند.

زمان لازم برای انجام این کار بسته به اندازه باتری 6 ولت 200 آمپر صبا متفاوت است، اما می توانید انتظار داشته باشید که 2 تا 3 ساعت طول بکشد - به دلیل ولتاژ بالای استفاده شده  باید توسط یک متخصص انجام شود.

سیستم منبع تغذیه اضطراری شما (UPS) اولین خط دفاعی مرکز داده شما در برابر تغییرات برق است. از آنجایی که هزاران دلار (یا بسیار بیشتر) از تجهیزات IT به منبع تغذیه تمیز بستگی دارد، شما نمی توانید قبل از اقدام، منتظر بروز مشکلات در سیستم UPS خود باشید، تعمیر و نگهداری پیشگیرانه برای زمان کار و محافظت از لوازم الکترونیکی حساس بسیار مهم است. حدود دو سوم حوادث خرابی قابل پیشگیری هستند و تعمیر و نگهداری ناکافی یکی از دلایل اصلی آن است.

ممکن است نتوانید در مورد حملات مخرب، خرابی های ارائه دهندگان خدمات و خرابی های غیرقابل پیش بینی تجهیزات کار زیادی انجام دهید، اما می توانید اقداماتی را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که بسیاری از رویدادهای بالقوه خرابی خنثی می شوند. تعمیر و نگهداری پیشگیرانه تمام سیستم های موجود در مرکز داده را در بر می گیرد و هر سیستم نیازهای خاص خود را دارد.

باتری های یو پی اس صبا باتری که در سیستم خود مورد استفاده قرار می دهید هم از جمله این موارد هستند و باید برای محافظت و نگهداری از آن ها بسیار تلاش کنید.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

برچسب‌ها:

نظر شما