شناسهٔ خبر: 61236241 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

همزمان با کشتار در ام درمان

سودان با استقرار نیروهای خارجی در این کشور مخالفت کرد

سپیده حسینی

دولت سودان ضمن ابراز مخالفت با استقرار هرگونه نیروی خارجی در این کشور تاکید کرد که با آنها به عنوان نیروهای متجاوز برخورد خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی سودان (سونا)، دولت سودان در بیانیه‌ای درباره نشست کمیته چهارجانبه برخاسته از ایگاد (سازمان بین دولتی توسعه شرق آفریقا)‌ درباره بحران سودان اعلام کرد، هیئت سودان که پیش از آغاز نشست کمیته چهارجانبه وارد آدیس آبابا شد، با طرف برگزارکننده نشست رایزنی کرد و این نشان‌دهنده تمایل صادقانه آن برای رسیدن به یک راه‌حل است.

در این بیانیه آمده است، بیانیه کمیته چهارجانبه درباره عدم حضور هیئت سودانی نادرست بود و عدم حضور در نشست به دلیل مخالفت سودان با ریاست ویلیام روتو، رئیس جمهوری کنیا بر کمیته چهارجانبه بود.

دولت سودان در بیانیه خود درباره نشست سران کشورهای نیروهای فوق‌العاده شرق آفریقا و بررسی امکان استقرار آنها در سودان برای حفاظت از غیرنظامیان اعلام کرد، خارطوم مخالف استقرار هرگونه نیروهای خارجی در خاکش است و آنها را نیروهای متجاوز قلمداد خواهد کرد.

همچنین در این بیانیه تاکید شده، کمک‌های بشردوستانه‌ای که برخی طرف‌های بین‌المللی ارائه می‌کنند، به دست گروه‌های نیازمند می‌رسد، دولت سودان به دنبال رفع مشکلات شهروندان و کاهش درد و رنج آنها است.

آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی دوشنبه در آدیس آبابا میزبان نشست روسای کشورها و دولت‌های کمیته چهارجانبه وابسته به ایگاد با هدف بررسی راه‌حل‌های بحران سودان بود.

۱۲ ژوئن گذشته در اجلاس سران گروه ایگاد در جیبوتی، یک کمیته چهارجانبه به ریاست کنیا و عضویت سودان جنوبی، اتیوپی و سومالی جهت بررسی راه‌حل‌های بحران سودان تشکیل شد.

از سوی دیگر، وزارت بهداشت سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد، در بمباران بازاری در شهر ام درمان واقع در نزدیکی رودخانه نیل و خارطوم دستکم ۳۴ تن از جمله تعدادی کودک کشته شدند.

به گزارش این وزارتخانه، هیچ یک از دو طرف سودانی هنوز بیانیه رسمی درباره این حمله منتشر نکردند.

از ۱۵ آوریل درگیری‌های خشونت‌آمیز و گسترده‌ای میان ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان در مناطق مختلف این کشور و عمدتا در خارطوم آغاز شد که صدها کشته و زخمی در میان غیرنظامیان برجای گذاشت.

سفارت آمریکا در سودان نیز امروز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد که در یکی از خونبارترین درگیری‌ها در سودان، شش تن در بحری و ۲۲ تن در ام درمان واقع در شمال و غرب خارطوم کشته شدند.

این سفارتخانه در ادامه بیانیه خود آورد، در میان کشته‌ها یک خانواده چهارنفره نیز وجود دارد.

در ادامه بیانیه یاد شده نیز با اشاره به اینکه خشونت‌ها بر مشکلات مردم سودان می‌افزاید، از ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان خواسته شده به تعهدات خود برای حفاظت از جان غیرنظامیان عمل کرده و تمامی اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از آسیب به آنها در پیش بگیرند.

این سفارتخانه تاکید کرد: پیروزی نظامی هر یک از دو طرف سودانی به معنای تلفات انسانی غیرقابل قبول و خسارات مالی برای این کشور است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما