شناسهٔ خبر: 61233280 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

فعال شدن گسل ایوانکی در 100 کیلومتری تهران

گروه اجتماعی - پارسا سپهری: روز گذشته زلزله خفیفی تهران را لرزاند، زلزله‌ای که ناشی از فعال شدن گسل ایوانکی در جنوب شرق تهران بود. به گفته یک متخصص زلزله، زمین‌لرزه‌های ناشی از این گسل سابقه ویران کردن منطقه ری در تهران را داشته است. زلزله‌ای به بزرگی ۳.۴ ریشتر بخش‌هایی از تهران را لرزاند، این زلزله‌شناس می‌گوید: «بزرگی زلزله می‌توانست به ۷.۵ هم برسد.» اما در طول سال‌های گذشته باز هم این گسل باقدرت 3 تا 4 ریشتر لرزیده و خوشبختانه خسارات مادی و جانی نداشته است. در ادامه نظر دو متخصص در این زمینه را می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

عضو پژوهشگاه زلزله‌شناسی درباره زلزله دیروز تهران گفت: «زلزله قیام دشت با بزرگی ۳.۴ ساعت ۷: ۰۴ صبح دیروز در ۲۰ کیلومتری جنوب شرق تهران در محدوده گسل ایوانکی در جنوب شرق تهران نشانگر فعال بودن پهنه گسله ایوانکی است، دلیل آن نیز رخداد همین زلزله‌های کوچک است، این پهنه گسله که انتهای شمال غربی آن به منطقه ١٥ تهران، می‌رسد، توان لرزه زایی تا بزرگی ٧.٥ را دارد.»
مهدی زارع بابیان این‌که «این گسل در ۱۷ مهر ۱۳۸۸ و البته ۳ اسفند ۱۳۸۹ دو زلزله به بزرگی ۴ نشان داده است.» می‌گوید: «این گسل سابق رخداد زمین‌لرزه‌های تاریخی را دارد و به‌احتمال‌زیاد زلزله‌های تاریخی ٧٤٣ میلادی و ٨٥٥ میلادی که ری را ویران نموده با جنایی این گسل رخ‌داده‌اند. همچنین زلزله به صورت خوشه (فوج لرزه) در سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۴۰۲ در اثر جنایی این گسل رخ‌داده است. بر اساس این تک رخداد زلزله کوچک استنتاجی مبنی بر احتمال وقوع یا غیرمحتمل بودن یک زلزله بزرگ بعدی در تهران نمی‌توان انجام داد.» زارع گفت: «راه‌اندازی سامانه هشدار پیش هنگام زلزله به منظور افزایش امکانات زیرساختی پایش لرزه‌ای تهران می‌تواند به کاهش ریسک زلزله در تهران کمک کند. برآورد احتمال رخدادهای لرزه‌ای با پایش علمی بر اساس اطلاعات علمی دست اول میسر است و شبکه لرزه‌نگاری کشور در صورت توسعه و ساماندهی به صورت بر خط و تجهیز با دستگاه‌های مدرن و بر خط (سنجش‌ترهای باند پهن زلزله‌نگار و شتاب نگاری، ژئوفیزیکی و ژئودتیک) می‌تواند به برآورد و پیش یابی زلزله‌های مهم بعدی و تعیین پهنه‌های پرتنش از نظر رخداد زلزله بعدی کمک کند.»

آماده‌باش هلال‌احمر
شاهین فتحی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران، گفت: «خوشبختانه تاکنون خسارتی از این زلزله اعلام‌نشده است اما ماشین‌آلات و سوله‌های اسکان در آماده‌باش کامل قرار دارند.»

400 هزار واحد مسکونی بدون اسکله در منطقه
رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات وزارت شهرسازی بابیان اینکه هرچند احتمالاً زلزله 3.6 ریشتری جنوب شرق تهران پیش‌لرزه، زلزله بزرگ‌تری نیست اما نشان می‌دهد که گسل ایوانکی فعال است، گفت: باید به این موضوع توجه داشت که تکرار این زلزله‌ها نشان‌دهنده فعال بودن گسل ایوانکی است و در امتداد آن به مراکز جمعیتی پاکدشت و قیام دشت می‌رسیم که در این منطقه 400 هزار واحد مسکونی بدون اسکله واقع‌شده است. مقاومت این بافت‌ و واحدهای بدون اسکله در برابر زلزله‌های بزرگ‌تر، پایین است و باید این موضوع موردتوجه قرار بگیرد علی بیت الهی در گفت‌وگو با ایلنا درباره احتمال اینکه زلزله 3.6 ریشتری زلزله جنوب شرقی تهران و گسل ایوانکی پیش‌لرزه، زمین‌لرزه بزرگ‌تری باشد، گفت: موضوع مهم درباره این زلزله نزدیکی آن به تهران و مراکز جمعیتی در منطقه 15 و شهرری است. هرچند احتمال اینکه این زمین‌لرزه خفیف، پیش‌لرزه، زمین‌لرزه بزرگ‌تری باشد، ضعیف است. اما نشان می‌دهد که گسل ایوانکی فعال است. گسل ایوانکی در امتداد شمال غربی تهران و از گرمسار شروع می‌شود و بیش از 100 کیلومتر طول دارد و در ادامه وارد منطقه 15 و شهرری می‌شود..

نظر شما