شناسهٔ خبر: 61209108 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

پس از شکست‌های پی در پی؛

پوتین فرمانده جنگ علیه اوکراین را تغییر داد

صاحب‌خبر -
گراسیموف به واسطه ریاست بر ستاد کل نیروهای مسلح روسیه از امکانات بیشتری برای اجرای طرح های نظامی نسبت به فرمانده پیشین برخوردار بود اما نتوانست وضعیت دفاعی روس‌ها را به حمله تبدیل کند. به گفته رسانه‌های روسی، سرهنگ «میخائیل تپلینسکی» جای گراسیموف را گرفته است.
در همین حال، سخنگوی ارشد دولت روسیه دوشنبه، دهم ژوئيه (۱۹ تیر)، اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور، چند روز پس از شورش گروه واگنر، میزبان یوگنی پریگوژین، فرمانده این گروه، در کرملین بوده است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت که این نشست سه‌ساعته در ۲۹ ژوئن برگزار شد و فرماندهان گروه نظامی واگنر نیز در آن شرکت داشتند. پوتین در این نشست اقدامات واگنر را در جنگ اوکراین، جایی که گروه واگنر در کنار نیروهای روسی جنگیده‌اند، و شورش اخیر این گروه را ارزیابی کرد. به گفته پسکوف، نیروهای واگنر در این نشست وفاداری خود را به پوتین اعلام کردند. به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، ملاقات رودرروی پوتین با پریگوژین که ماه گذشته نیروهایش را در حرکت به سوی مسکو رهبری کرد تا خواستار تغییر وزیر دفاع شود، غافلگیرکننده بود. اگرچه پوتین، پریگوژین را خائن خوانده است، پرونده جنایی علیه این فرمانده کنار گذاشته شد و سرنوشت نهایی او هنوز مشخص نیست. تا همین اواخر، پوتین هرگونه ارتباط بین دولت روسیه و نیروهای پریگوژین را رد می‌کرد. حضور واگنر در روسیه غیرقانونی است، اما نیروهای واگنر برای منافع روسیه در سراسر جهان می‌جنگند و نقش مهمی در تصرف باخموت ایفا کردند که طولانی‌ترین و خونین‌ترین نبرد در جنگ اوکراین نام گرفته است.
در طول جنگ، پریگوژین از تصمیم‌ها و رویکردهای مقام‌های ارشد نظامی روسیه انتقاد کرده است و این قبیل اظهارات او، به تنش با کرملین انجامیده است. این تنش‌ها در ۲۴ ژوئن به شورش مسلحانه‌ای منجر شد که در آن، پریگوژین جنگجویان خود را به سمت مسکو هدایت کرد.
این شورش نمایش قدرت پوتین را به شدت تضعیف کرد. با این حال، پریگوژین ادعا کرد که هدف قیام، رئیس جمهوری روسیه نبوده، بلکه برکناری سرگئی شویگو، وزیر دفاع، و والری گراسیموف، فرمانده ارتش روسیه، بوده است. پریگوژین شورش خود را پس از توافقی با میانجیگری الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس به پایان رساند و گفته شد که راهی بلاروس شده است. وزارت دفاع روسیه دوشنبه ویدیویی منتشر کرد که در آن گراسیموف نیز حضور دارد. این نخستین بار از زمان شورش پریگوژین است که او دیده می‌شود.
به نظر می‌رسد که اقدامات اخیر کرملین، تلاش دیگری برای نشان دادن کنترل اوضاع پس از یک دوره آشفته است. اما پرسش‌های زیادی، از جمله در مورد توافقی که به شورش پریگوژین پایان داد، هنوز باقی مانده است.
چند روز پس از شورش گروه واگنر، الکساندر لوکاشنکو گفت که پریگوژین در بلاروس است، اما هفته گذشته گفت که فرمانده گروه واگنر در روسیه است، و  سربازانش در اردوگاه‌های خود باقی مانده‌اند. اینک سخنگوی کرملین می‌گوید که پوتین در نشست ۲۹ ژوئن به توضیحات فرماندهان واگنر گوش داد و گزینه‌هایی را برای استخدام نیروهای این گروه و استفاده بیشتر از آن‌ها در جنگ پیشنهاد کرد.»

نظر شما