به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، رضا مراد صحرایی اظهار كرد: مسیر پیشرفت کشور از آموزش و پرورش میگذرد و هر دولتمردی که میخواهد به پیشرفت کشور فکر کند باید به آموزش و پرورش فکر کند.
وی با اشاره به این مطلب که ما از مدرسه غفلت کردهایم، اظهار کرد: مهمترین ساختار و سازمان پیشرفت کشور، مدرسه است، اما در برخی دورهها از مدرسه غفلت کردیم و فراموش کردیم معلمان و مدیران، مسیر پیشرفت کشور را میسازند. وقتی درباره آینده حرف میزنیم مرکز ثقل آن، آموزش و پرورش و معلمان است؛ پس همه ساختارهای آموزش و پرورش باید حول مدرسه بازتعریف شوند و برای تقویت مدرسه کوشش کنند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که معلم روح آموزش و پرورش است، افزود: هیچ محدودیتی با «معلم خوب» مانع پیشرفت نیست؛ امروز بیش از ۱۱۵ هزار مدرسه داریم، رابطه مدارس با یکدیگر وقتی محقق میشود که سایر اجزا و سازمانهای آموزش و پرورش مرتبط باشند و یک فرایند به نام تعلیم و تربیت ایران شکل بگیرد.
وی تاکید کرد: کلیدواژه «به مدرسه برمیگردیم» سخنی است که من در تمام صحبتهای خود بر آن تاکید دارم؛ امروز زیرمجموعههای آموزش و پرورش باید به کانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان وصل شوند تا مدارس از لحاظ فرهنگی پیشرفت کنند. همه ما جمع کسانی هستیم که با کتاب زندگی میکنیم و آرامش ما وقتی است که با کتابهایمان هستیم؛ کتاب در دنیای امروز تبدیل به کالایی برای قشر خاص تبدیل شده است و وظایف حاکمیتها این است که نگذارند که چنین اتفاقی بیفتد و ما وظیفه داریم که کتاب خوانی را فراگیر کنیم به خصوص در شرایطی که کتاب گران شده است.
صحرایی با بیان اینکه فضای مجازی جای کتاب را نمیگیرد، افزود: کانون چند ماموریت مهم دارد که یکی از مأموریتهای مهم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان علاوه بر تولید و اثرگذاری، رساندن کتاب به دست همه کودکان و نوجوانان است.
وی به دیگر ماموریتهای کانون پرورش فکری اشاره کرد و افزود: کانون باید روی تقویت هویت ملی و دینی کودکان و نوجوانان باید برنامهریزی کند، خوشبختانه سراسر ادبیات ما هویت و غیرت است که باید روی آن کار کرد.
صحرایی تصريح كرد: كانون بايد به موضوع امید و ایمان توجه نمايد و کار سوم کانون رشد تفکر و تعقل بین کودک و نوجوان است.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه به جایگاه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: کانون میتواند در تمام شش ساحت تربیتی کار کند. ضمن اینکه اقدام «کانونمدرسه» بسیار حرکت خوبی است که با ۲۰ هزار مدرسه شروع شد و باید ادامهدار باشد تا این طرح ملی شود.
وی خاطرنشان کرد: تکامل هر انسان با کتابخوانی اتفاق میافتد؛ کانون یک ظرفیت و الگو است و امیدواریم شاهد آن باشیم که زیرمجموعههای آموزش و پرورش با کانون ارتباط خوبی داشته باشند.
صحرایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: معاونت پرورشی، طرح کتابخانه کلاسی را اجرا میکند، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید در این زمینه کمک کند. انتظار این است که شما برای ترویج قصهگویی کمک کنید. نکته دیگر این است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تقویت سواد خواندن کمک کند.
وی افزود: کانون مسابقات کتاب و کتابخوانی را بر عهده گيرد. همچنین انتظار میرود کتاب گلستان سعدی در برنامه آموزش برای کودکان و نوجوانان متناسب با سطح یادگیری آنها اقدام شود.
به گفته صحرایی طرح کانون مدرسه باید به صورت ملی برگزار شود و کانون پرورش فکری نگاه ویژهای به این طرح داشته باشد؛ همچنین کانون باید توجه ویژهای به نقاط دوردست داشته باشد زیرا وظیفه این نهاد میدانداری در بحث کتابخوانی است.
وی در پایان سخنان خود با اشاره به این نکته که معلم نامیرا است گفت: کانون باید حلقه وصل همه ناشران و مراکز فرهنگی باشد.