شناسهٔ خبر: 61152405 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

«بمب خوشه ای» و یک بام و دو هوای آمریکا

تهران-ایرنا- «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه ویدئویی از «جن ساکی» سخنگوی سابق کاخ سفید در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد که می‌گوید استفاده از بمب‌های خوشه‌ای جنایت جنگی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، ویدیوی منتشر شده در روز گذشته نشان می‌دهد که جن ساکی در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲ نسبت به استفاده از بمب‌های خوشه‌ای انتقاد کرده است.

ماریا زاخارووا این موضوع را در ارتباط با اقدام آمریکا مبنی بر انتقال مهمات خوشه‌ای به اوکراین مطرح کرد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در تلگرام نوشت: پس از گذشت یک سال و نیم از سخنان سخنگوی وقت کاخ سفید در انتقاد از بمب های خوشه ای، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید در مورد برنامه‌ها برای ارائه مهمات خوشه‌ای به اوکراین صحبت کرده است.

مشاور امنیت ملی آمریکا در عین حال اذعان کرده که ضدحمله اوکراین با مشکلاتی مواجه است و کی‌یف قابلیت هایی دارد که هنوز از آنها استفاده نکرده است.

روز گذشته بلافاصله پس از نشست خبری جیک سالیوان، کالین کال معاون امور سیاسی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با اعلام اینکه ایالات متحده آمریکا بسته جدید نظامی به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار شامل بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین ارسال می‌کند، گفت که واشنگتن مدرن ترین بمب‌های خوشه‌ای خود را به کی‌یف می‌دهد.

همزمان با اعلام جیک سالیوان مبنی بر ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین و تشدید این جنگ، جان کربی دیگر مقام کاخ سفید نیز اعلام کرد که ممکن است ایالات متحده آمریکا تا قبل از پایان جنگ، به کی‌یف جنگنده اف ۱۶ نیز تحویل دهد.

پیشتر فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل اعلام کرده بود که دبیرکل سازمان ملل با استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در میدان جنگ مخالف است.

روزنامه واشنگتن پست نیز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که بایدن با ارائه بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین موافقت کرده است.

بمب‌های خوشه‌ای که می ‌توانند از هواپیما یا سکوهای پرتاب موشکی پرتاب شوند، در بیش از ۱۲۰ کشور - در چارچوب کنوانسیون مهمات خوشه‌ای- ممنوع شده‌اند. بمب خوشه‌ای به هنگام انفجار شمار زیادی بمب‌های کوچکتر را در محیط وسیعی پخش می‌کند. این بمب‌های کوچکتر در صورت انفجار جان شهروندان بیشتری را تهدید می‌کنند و درصورت منفجر نشدن هم به صورت مین عمل کرده و می‌توانند خطرات جانی و معلولیت برای غیر نظامیان به همراه داشته باشند.

نظر شما