شناسهٔ خبر: 61148206 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کاخ سفید: ممکن است جنگنده های اف ۱۶ تا قبل از پایان جنگ به اوکراین بدهیم

نیویورک - ایرنا- همزمان با اعلام جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید مبنی بر ارسال بمب های خوشه ای به اوکراین و تشدید این جنگ، جان کربی دیگر مقام کاخ سفید نیز اعلام کرد که ممکن است ایالات متحده آمریکا تا قبل از پایان جنگ، به کی یف جنگنده اف ۱۶ نیز تحویل دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا، روز جمعه به وقت محلی در گفتگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که جنگنده اف ۱۶ هرگز برای ضدحمله اوکراین در نظر گرفته نشده‌اند، اما همچنان می‌توانند قبل از پایان جنگ به کی یف تحویل داده شوند.

جان کربی تصریح کرد: جنگنده های اف ۱۶ هرگز به عنوان یک سلاح ضد تهاجمی در نظر گرفته نشده بودند. باید ببینیم در این زمینه چه اتفاقی رخ خواهد داد.

این سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا افزود: امیدوارم این جنگ خیلی زودتر به پایان برسد. اما اگر اینطور نباشد، ما جنگنده اف ۱۶ را به اوکراین خواهیم داد، این کار را در اسرع وقت انجام خواهیم داد."

پیشتر آندری یرماک رئیس دفتر رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرده بد: کی یف همچنان امیدوار است تا پایان سال ۲۰۲۳ اولین جنگنده‌های اف ۱۶ را به کمک کشورهای غربی دریافت کند.

وی در گفت و گو با رسانه اوکراینی آر بی سی گفت: من معتقدم که ما می توانیم جنگنده های اف ۱۶ را تا پایان سال جاری دریافت کنیم.

وی در ادامه افزود که اکثر کشورهای ائتلاف هوانوردی آماده تحویل اف ۱۶ به اوکراین هستند و حتی برخی کشورها آماده تحویل جنگنده تا پایان سال جاری هستند در حالی که برخی دیگر به دلیل مشکلات فنی نمی توانند این کار را انجام دهند.

 نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات غربی گزارش داد ه بود که اوکراین می تواند اولین جنگنده های اف-۱۶ خود را در اوایل سال ۲۰۲۴ از حامیان غربی دریافت کند.

در همین حال، کالین کال معاون امور سیاسی پنتاگون با اعلام اینکه ایالات متحده آمریکا بسته جدید نظامی به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار شامل بمب های خوشه ای به اوکراین ارسال می کند و  اذعان به اینکه ضد حمله به کندی پیش می رود، گفت که واشنگتن مدرن ترین بمب های خوشه ای خود را به کی یف می دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کالین کال معاون امور سیاسی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)  روز جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران بسته جدید ۸۰۰ میلیون دلاری کمک امنیتی آمریکا به اوکراین را اعلام کرد که شامل مهمات توپخانه‌ای بیشتر و بمب های خوشه ای می شود.

معاون پنتاگون تصریح کرد آمریکا "مدرن ترین"  بمب های  خوشه ای خود را به اوکراین ارائه می کند. وی ادعا کرد: بمب های  خوشه‌ای آمریکا «ضریب اشتباه بسیار پایین» و کمتر از ۲.۵ درصد دارند و ضریب خطای بمب های خوشه ای  روسیه  ۴۰ درصد است.

کال ادامه داد: اوکراین به آمریکا تضمین داده است که از مهمات خوشه‌ای در مناطق غیرنظامی استفاده نکند و  مناطق مورد استفاده از آنها را علامت‌گذاری کند تا پاکسازی و مین‌زدایی پس از جنگ آسان تر شود.

پیش از سخنان معاون پنتاگون، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در نشستی خبری برای توجیه تصمیم واشنگتن و شعله ورتر شدن آتش جنگ اوکراین مدعی شد: می‌دانیم که بمب های خوشه‌ای خطر آسیب به غیرنظامیان را ایجاد می‌کند اما اگر تانک‌های روسیه در سراسر خاک اوکراین  حضور داشته باشند خطر بیشتری  برای غیرنظامیان  وجود خواهد داشت.

مشاور امنیت ملی بایدن ادعا کرد: واشنگتن پیش از ارائه بمب های خوشه ای به  اوکراین، از نزدیک با متحدان مشورت کرده است و  برخی از متحدانش از این تصمیم استقبال کرده اند  و بقیه به طور خصوصی اعلام کرده اند که این تصمیم را درک می کنند.

سالیوان مدعی شد:  ما به دنبال آغاز جنگ جهانی سوم نیستیم و تصمیم برای تامین بمب های خوشه ای به اوکراین دشوار بود و به همین دلیل آن را به تعویق انداختیم.

مشاور امنیت ملی آمریکا اذعان کرد: ضدحمله اوکراین با مشکلاتی مواجه است و کی یف قابلیت هایی دارد که هنوز از آنها استفاده نکرده است.

رسانه های آمریکایی روز جمعه گزارش دادند بسته تسلیحاتی جدید آمریکا برای اوکراین احتمالا شامل بمب های خوشه ای خواهد بود که از سوی بیش از ۱۰۰ کشور ممنوع شده است.

نظر شما