شناسهٔ خبر: 61139561 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرد:

افزایش دمای هوا در اغلب مناطق/ خیزش گرد و خاک در غرب و شرق کشور

سازمان هواشناسی کشور ضمن صدور افزایش سرعت باد و خیزش گرد و خاک در مناطقی از شرق و غرب کشور، اعلام کرد که هفته آینده، گرم‌ترین هفته تیرماه ۱۴۰۲ خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، براساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در بیشتر مناطق کشور آسمان صاف و جو آرامی برقرار است؛ تنها در ارتفاعات البرز مرکزی واقع در مازندران و ارتفاعات شمال و شرق هرمزگان در ساعات بعد از ظهر افزایش ابر، رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید موقتی روی می‌دهد.

امروز همچنین در  شمال شرق، شرق، جنوب شرق، مناطق مرکزی کشور شامل استان‌های مرکزی، قم، اصفهان و یزد وزش باد شدید و در برخی مناطق خیزش گرد و خاک روی می‌دهد.

شنبه، یکشنبه و دوشنبه آینده در کشورمان جو آرام و آسمانی صاف و آفتابی پیش‌بینی شده است. سه‌شنبه آینده برای شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان و غرب مازندران رگبار باران گاهی بار رعد و برق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

طی پنج روز آینده در شمال شرق، شرق و جنوب شرق کشور وزش باد شدید و در برخی مناطق گرد و خاک انتظار می‌رود. به‌ویژه در نواری شرقی کشور و منطقه زابل وزش باد شدید، گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا پدیده غالب خواهد بود.

براساس اعلام سازمان هواشناسی هفته آینده، گرم‌ترین هفته تیرماه امسال خواهد بود. طی روزهای جمعه تا یکشنبه در شمال غرب و غرب کشور افزایش دما روی می‌دهد. برای غرب سواحل دریای خزر ثبات نسبی دما طی پنج روز آینده و برای شرق این سواحل افزایش دما به‌ویژه در روزهای شنبه و یکشنبه آینده پیش‌بینی شده است.

تا روز سه‌شنبه آینده نیز برای جنوب غرب ماندگاری هوای گرم و برای دامنه‌های جنوبی البرز، مناطق مرکزی، شمال شرق، شرق و جنوب شرق روند افزایش دما پیش‌بینی می‌شود.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری 

زمان شروع: شنبه 1402/04/17

زمان پایان: یکشنبه 1402/04/18

نوع مخاطره: افزایش سرعت باد و نفوذ گرد و غبار از کشورهای همسایه و کاهش دید و کیفیت هوا

منطقه اثر: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان و غرب استان‌های کرمانشاه، ایلام و خوزستان.

اثر مخاطره: افزایش سرعت باد و احتمال نفوذ گرد و غبار از کشور عراق و ماندگاری آن، احتمال خیزش گرد و خاک، کاهش شعاع دید افقی و آلودگی هوا، احتمال اختلال در پروازها.

توصیه: احتیاط و اجتناب از تردد غیرضروری گروه‌های حساس مانند بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان. خودداری از انجام فعالیت‌های فیزیکی، استفاده از ماسک در فضای باز، احتیاط در تردد جاده‌ای و پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، محکم کردن سازه‌های سبک.

نظر شما